הוצאת דרכון לילד להורים גרושים

במקרה בו זוג בעל ילדים מחליט להתגרש, לא מעט מהפעולות שבוצעו בעבר בקלות יחסית, הופכות לפתע מורכבות לביצוע, שלא לומר – מסורבלות. דוגמא טובה לכך ניתן למצוא בהקשר להוצאת דרכון לילד להורים גרושים, כאשר מדובר בילד שהוא קטין (ילד שטרם מלאו לו 18 שנים). בשורות הבאות מסבירה עורכת דין הלנה שמחי כיצד תהליך הוצאת דרכון לילד להורים גרושים מתבצע ואיך ניתן להתמודד עם קשיים שונים שעלולים לצוץ בתהליך.

 

על המורכבות הכרוכה בהוצאת דרכון לילד להורים גרושים

גרושים או נמצאים בתהליכי גירושין? חשוב שתדעו כי במידה ותהיו מעוניינים להנפיק עבור ילדיכם הקטינים דרכונים, תיאלצו לבקש את הסכמתם של הגרוש/ה שלכם. תוקף דרכון לילד קטין (ילד שטרם מלאו לו 18 שנים) עומד כיום על חמש שנים, מה שאומר שהצורך בשיתוף פעולה עם בני זוגכם לשעבר, יתעורר גם בכל סבב של חידוש לדרכון של הילד.

זוהי סיטואציה לא פשוטה ברמה הלוגיסטית ולבטח במישור הרגשי, עבור זוגות שהליך הגירושין ביניהם היה טעון מאוד רגשית.

 

כיצד מתבצע התהליך של הוצאת דרכון לילד להורים גרושים בהסכמת שני הצדדים?

בתהליך של הוצאת דרכון לילד להורים גרושים, שני ההורים נדרשים להסכים לכך שאחד מהם יסדיר את הנפקת הדרכון עבור הילד. לשם כך יש צורך להחתים את ההורה השני על מסמך מסוג תצהיר שנקרא "הסכמת הורה להנפקת דרכון לילד קטין".

זהו אישור רשמי להסכמתו של ההורה השני להוצאת הדרכון לילד הקטין בידי ההורה השני. טופס זה ניתן למילוי בכל אחד מהסניפים של משרד הפנים בארץ. האלטרנטיבה הקיימת היא להחתים על תצהיר עו"ד לענייני משפחה, שיעבירו אל ההורה שמוציא לילד את הדרכון.

 

האם שני ההורים הגרושים חייבים להגיע למשרד הפנים לטובת הוצאת דרכון לילד?

את התצהיר הנ"ל יש למסור במשרד הפנים לטובת הפקת הדרכון בפועל. די בכך כדי לאפשר את הוצאת הדרכון לילד מבלי ששני ההורים יידרשו להיות נוכחים בו זמנית בתהליך. הדבר מאפשר להורה שמוסר את הסכמתו להוצאת הדרכון להגיע גם בגפו למשרד הפנים לטובת החתימה על התצהיר טרום הגעתם של ילדו וההורה השני.

אפשרות זו מקלה על זוגות גרושים שנמצאים ביחסים לא טובים ולבטח עבור מי שמצויים בעיצומם של הליכי גירושין קשים וסוערים.

 

מה ניתן לעשות אם אחד ההורים הגרושים אינו מסכים להוצאת דרכון לילדו הקטין?

במקרים מסוימים אחד ההורים הגרושים איננו מעוניין בכך שההורה השני יוציא דרכון לילד, מתוך חשש מפני האפשרות שבן או בת זוגו לשעבר יחטפו את ילדו לחו"ל. במקרים כאלו רשאי אותו הורה לרשום את הילד בתור"מנוע דרכון" (במידה ומדובר בקטין) ולהגיש במקביל גם בקשה להוצאת צו עיכוב יציאה מן הארץ.

יחד עם זאת, מדובר במקרים יוצאי דופן ולא בפרקטיקה מקובלת. לכן משרד הפנים מוסמך להפעיל שיקול דעת בנושא ועל ההורה המבקש להציג נימוקים ענייניים המצדיקים את בקשתו זו.

 

התרחישים שבהם לא ניתן לקבל את הסכמתו של אחד ההורים הגרושים להוצאת דרכון לילד

ישנם גם תרחישים שבהם לא ניתן לקבל את הסכמתו של אחד ההורים הגרושים להוצאת דרכון לילד, לא משום שזה מתנגד לדבר, אלא מפאת אילוצים טכניים כמו אי יכולת ליצור עם ההורה הזה קשר. מצב כזה עשוי להתרחש לדוגמה כאשר מדובר בהורה שחי במדינה זרה או כזה שחלילה איננו מתפקד בנסיבות בריאותיות ואחרות.

לטובת במקרים כאלו, ישנה האופציה להגשת בקשה להוציא צו רשמי של בית משפט, או לחילופין – אפשרות לפנות אל רשות האוכלוסין במטרה להוכיח שאין אפשרות ליצירת קשר עם אותו הורה. הדבר כרוך בהגשת 3 מסמכים לרשות האוכלוסין, מתוך הרשימה הבאה: 

  1. אישור מטעם רשויות הרווחה כי אכן אין קשר בין ההורה שאינו זמין לבין הילד הקטין
  2. אישור על כך שהורה זה מתגורר בחו"ל ואיננו מבקר בארץ
  3. אישור על כך שתשלום דמי המזונות בגין הילד מתבצע לא בידי הורה זה אם כי מטעם המוסד לביטוח לאומי
  4. אישור של בית הספר של הילד התומך בטענה שלא קיים קשר בין הורה זה לבין הילד

 

האם בכל מקרה של הנפקת דרכון לילדים להורים גרושים דרושה הסכמה מצד שני ההורים?

אף שכלל הנפקת דרכון לילדים להורים גרושים דרושה הסכמה מצד שני ההורים המגובה בחתימתם על טפסים רלוונטיים, קיימים 3 יוצאי דופן לעניין זה והם:

  • כאשר ובהסכם הגירושין ניתנה לאחד ההורים סמכות לנסוע לחו"ל עם הילד בלי צורך באישורו של ההורה השני
  • כאשר אחד מהורי הילד אינו מקיים קשר עמו
  • כאשר לאחד ההורים בלבד ניתנה אפוטרופסות מלאה על הילד

 

במקרים אלו די בחתימה של אחד ההורים בלבד לטובת הוצאת הדרכון לקטין, ללא צורך בקבלת אישור מהצד השני.

 

מה עוד חשוב לדעת מראש על הוצאת דרכון לילד להורים גרושים?

מלבד האמור לעיל, חשוב לדעת מראש שהוצאת דרכון לילד להורים גרושים כרוכה בהזמנת תור למשרד הפנים מראש. היה ויש צורך להוציא דרכון ליותר מילד אחד, יש צורך לזמן תור נפרד לכל אחד מהילדים.

 

תוך כמה זמן תתבצע הנפקת הדרכון לקטין?

בדרך כלל דרכונים לילדים מונפקים בתוך 2 ימי עסקים ונשלחים בדואר למבקשים. אולם חשוב לדעת שבמידה ולא תאספו את הדרכון מהדואר בזמן, הוא עלול לחזור לסניף משרד הפנים שבו הגשתם את בקשתכם להוצאת הדרכון, מה שיחייב אתכם להגיע לשם כדי לאסוף אותו.

 

האם יש דרך ניתן לבדוק מה סטטוס הטיפול בבקשת הדרכון לילד?

ישנה אפשרות לבדוק אונליין את סטטוס הבקשה להוצאת הדרכון לילד, באמצעות רישום של מספר הבקשה באתר משרד הפנים.

 

מה תוקף הדרכון לילד קטין?

במידה ואין מניעה להוצאת הדרכון לילד, תוקפו עבור ילד שטרם מלאו לו 18, יהיה 5 שנים. לתשומת לבכם: בחלוף 5 השנים הללו, לא תוכלו להאריך את תוקף הדרכון אלא תידרשו להוציא דרכון חדש עבור הילד, בהסכמת ההורה השני כחוק.

 

מלבד הצהרת ההורה השני – מה עוד צריך להביא למשרד הפנים כשמוציאים דרכון לילד?

כיום ניתן להוציא דרכונים ביומטריים בלבד. בהתאם לכך, צילום תמונת פספורט לילד מבוצע במעמד הוצאת הדרכון. לכן אינכם צריכים להביא עבור הילד תמונה. מה שכן תידרשו להביא בנוסף להצהרה למשרד הפנים, הוא את תעודת הזהות שלכם כולל הספח שבו הילד רשום. במידה ומדובר בילד קטין בגיל 16 ומעלה עליכם להגיע גם עם תעודת הזהות של הילד.

 

הוצאת דרכון לילד להורים גרושים – סיכום

כשבני זוג מתגרשים, מטבע הדברים, ביצוע פעולות שונות הקשורות בילדים המשותפים שלהם נעשות מורכבות יותר. במאמר זה ראינו במה אמורים הדברים בהקשר להנפקת דרכונים לילדים להורים גרושים, לרגל נסיעה לחו"ל, המחייבת את הסכמתם המשותפת של שני ההורים.

במידה ואתם נתקלים באי אלו קשיים בהקשר זה, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי עם עו"ד לענייני משפחה על מנת לבחון איך ניתן להתמודד עם הנושא בצורה חכמה ואפקטיבית, מבלי לפגוע בילדים בתהליך. מעוניינים במידע נוסף על הוצאת דרכון לילד אחרי הגירושין? הלנה שמחי – עורכת דין לענייני משפחה סייעה ועדיין מסייעת ללקוחות רבים בהקשר זה ובהקשרים רבים ונוספים שיש להם נגיעה לתהליכי גירושין. 

זה הזמן לפנות למשרדנו ולתאם שיחת ייעוץ אישית ודיסקרטית שבה תוכלו לקבל תשובות לכל שאלותיכם.

הוצאת דרכון לילד להורים גרושים
הוצאת דרכון לילד להורים גרושים
שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader