הורשת עיזבון במקרה של גירושין

הורשת עיזבון במקרה של גירושין היא בין התרחישים היותר מורכבים ובעייתיים שבהם נתקלים יורשיהם של אנשים שהתגרשו. במאמר הבא עורכת דין הלנה שמחי תסביר בהרחבה מה ניתן לעשות במצב כזה וכיצד ניתן להימנע מראש מיצירת מחלוקות משפחתיות הנוגעות להורשת העיזבון לגרוש/ה.

 

מה אומר החוק בישראל על הורשת עיזבון במקרה של גירושין?

חוק הירושה במדינת ישראל קובע שבלכתו של אדם לעולמו, עזבונו יועבר לידי יורשיו. כאשר מדובר באדם שהכין בחייו צוואה, העיזבון שהותיר אחריו מחולק בהתאם להנחיות המפורטות בצוואתו. אולם ללא צוואה, הדרך שבה העזבון של המנוח יחולק הוא על פי סדר היורשים שמוגדר בחוק הירושה לפי דין.

בסעיף 10 בחוק זה נאמר כי האדם שהיה בן או בת הזוג של הנפטר (בין אם במסגרת נישואים ובין במעמד של ידועים בציבור) במועד לכתו, יירש אותו כדין. חוק זה מקנה לבני זוג קדימות ביחס לשאר היורשים החוקיים של המנוח (לרבות ילדיו, אחיו והוריו).

 

הורשת עיזבון במקרה של גירושין מכוחו של חוק הירושה על פי דין

בהקשר לזוגות נשואים שמי מהם הלך לעולמו מבלי שהותיר אחריו צוואה, חוק הירושה על פי דין מתווה חלוקת רכוש ברורה למדי: למחצית מרכושו וכספיו של המנוח – יהא זכאי בן זוגו הנותר ואילו המחצית הנוספת, תחולק בין ילדיו. זאת בשונה ממצב שבו אדם מותיר אחריו צוואה, שמגדירה בבירור כיצד חלוקת עזבונו תתבצע. 

מאחר והליכי גירושין מטבעם נוטים להתארך ועד להשלמתם לא אחת בני הזוג מחליטים לפצל כוחות באופן בלתי פורמלי ולחיות בנפרד זה מזה, עשוי בהחלט להיווצר מצב שבו אחד מבני הזוג נפטר מבלי שהספיק לערוך צוואה. תרחיש זה מוביל כברירת מחדל למצב שבו בן הזוג הפרוד שלו זכאי לרשת אותו אוטומטית על פי החוק, חרף העובדה ששניהם לא חיו כזוג במועד פטירתו ואף היו בעיצומו של הליך גירושין. 

הסיבה שתרחיש זה אפשרי מלכתחילה, נעוצה שבעובדה שבראי החוק בישראל, כל אימת שטרם ניתן גט, עדיין קיימת האפשרות לפיוס בין בני הזוג והגעה למצב של שלום בית.

 

הורשת עיזבון במקרה של גירושין על בסיס צוואה לא מעודכנת

כאשר אדם נפטר לאחר שערך צוואה אך לא הספיק לעדכן את ההוראות במסמך הצוואה שלו שנערך טרום הגירושין, לא אחת נוצר מצב בלתי סביר שבו הוראות הצוואה הישנה מצוות את רכושו לגרוש או לגרושה שלו. במצב כזה רשאים מי מבעלי העניין ברכושו – בין אם מדובר ביורשיו האחרים או במי שחשים כי נושלו מהצוואה, להגיש לבית המשפט התנגדות לקיום הצוואה במתכונתה זו, בעזרת עורך דין לענייני צוואות וירושות.

האפשרות היחידה למניעת תרחישים כנ"ל מראש, היא להכין בעזרת עו"ד גירושין המתמחה בדיני ירושה, צוואה עדכנית המשקפת היטב את רצונותיכם, עוד בשלב שבו גמלה בלבכם ההחלטה להתגרש.

 

הורשת עיזבון במקרה של גירושין – כאשר הגרוש/ה השקיעו בנכס המיועד להורשה

בהקשר לירושה לאחר הגירושין, מתעוררת סוגיה נוספת שחשוב לתת עליה את הדעת והיא אופן הורשתם של נכסים שבהם השקיע/ה הגרוש/ה של המנוח. נושא זה אמור לקבל מענה כחלק מהסכם הגירושין שעליו חתמו בני הזוג וחלוקת הרכוש שהוגדרה במסגרתו.

בהסכמי גירושין של זוגות שהתחתנו לאחר שנת 1974, לרוב מתבצעת חלוקת הרכוש בגירושין לפי הסדר שנקרא "איזון משאבים". בהתאם לעיקרון זה, במידה והגרוש/ה של המנוח השקיע/ה בנכס שהיה בבעלותו, הדבר יקנה לה / לו זכאות לקבלת חלק משווי הנכס במסגרת הסכם הגירושין.

לעומת זאת, הסכם הגירושין עשוי לחילופין לכלול סעיף מיוחד שמקנה לגרוש/ה אפשרות לגור בנכס לשארית חייו (ובפרט כשיש ילדים בתמונה) כך ששווי הנכס יחולק בין היורשים רק לאחר פטירתם של הגרוש/ה. כך או כך מדובר בסעיף חריג יחסית בנוף של הסכמי גירושין בישראל, כך שבהימצאו הנושא עשוי בהחלט להגיע להכרעה בערכאות משפטיות.

 

כיצד מטופלת הורשת עיזבון במקרה של גירושין לילדים קטינים?

כאשר אדם שלו ילדים קטינים הולך לעולמו לאחר שהתגרש, הילדים אמנם הופכים ליורשיו הטבעיים אך בהינתן שלגרוש/ה של המנוח יש אפוטרופוסות על הילדים, אדם זה עשוי להיות זכאי לקבלת החלטות הנוגעות לנכס בשמם. הדבר עשוי לאפשר בין היתר את מכירת הנכס. 

על מנת למנוע מצב כזה, יש צורך להגדיר מבעוד מועד מנהל עיזבון / נאמן שידאגו לנכסי הילדים, עד הגיעם לגיל שבו יוכלו למנוע בעצמם פגיעה בזכויותיהם בנכסיהם. את זהות הממונה הנ"ל ישנה אפשרות לקבוע במסגרת הצוואה. אולם חשוב לקחת בחשבון כי לגרוש/ה ולילדים עשויה להיות זכאות לקבלת דמי מזונות מכספי העיזבון במצב כזה.

 

האם יש דרך להימנע מראש מיצירת מחלוקות משפחתיות הנוגעות להורשת עיזבון במקרה של גירושין?

על מנת להימנע מראש מיצירת מחלוקות משפחתיות הנוגעות להורשת עיזבון לאחר הגירושין, יש בראש ובראשונה לקבוע במסגרת הסכם הגירושין את הזכויות של בני זוגכם בנכסים שלכם. בנוסף לכך, יש להכין מסמך צוואה מעודכן ולהפקידו בידי הרשם לענייני ירושות במשרד הפנים.

בצוואה מומלץ לציין את זהותו של אדם שברצונכם למנות בתור מנהל עיזבון או כנאמן על נכסיכם. בשני הנושאים הנ"ל ניתן וכדאי לקבל סיוע משפטי מעורך דין לענייני גירושין המתמחה בעריכת צוואות וטיפול בירושות. 

מומלץ בכפוף להפקדת הצוואה העדכנית, ליידע בנושא כמה מבני משפחתכם (במידה וילדיכם עדיין קטינים), ולבקש לקבל לידיכם עותק מצוואתכם הישנה ולהשמידו. על ידי ביצוע הפעולות הללו, תוכלו למנוע הורשת רכוש וכספים שעלול לפגוע ביקיריכם לאחר לכתכם.

 

הורשת עיזבון במקרה של גירושין – סיכום

במאמר זה סקרנו את הסוגיה המורכבת והרגישה של הורשת עיזבון במקרה של גירושין. לאור האמור לעיל אתם לבטח מבינים את הצורך האקוטי בעריכת צוואה עדכנית בעקבות כל שינוי משמעותי בתא המשפחתי ובנסיבות החיים. כתיבת צוואה בעזרת עורך דין מומחה לדיני ירושה היא הדרך הוודאית ביותר להבטיח שרכושכם יחולק על פי רצונכם ויגיע לאנשים החשובים לכם ביותר.

למידע נוסף על עריכת צוואה ועדכון צוואה בגירושין – פנו למשרד עו"ד הלנה שמחי בהקדם!

הורשת עיזבון במקרה של גירושין
הורשת עיזבון במקרה של גירושין
שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader