העברת מניות במסגרת הליך גירושין

גירושין יכולים להיות תהליך מאתגר וטעון רגשית, במיוחד כאשר מדובר בחלוקת נכסים שנצברו במהלך הנישואין. בהקשר של תעשיית ההייטק, שבה מניות ואופציות יכולות להחזיק ערך משמעותי, חלוקת הנכסים הללו הופכת לעניין מורכב. מאמר זה בוחן את השיקולים והמסגרת המשפטית סביב העברת מניות במסגרת של הליך גירושין ובמיוחד בהקשר של עובדים בחברות היי-טק ישראליות.

 

שאלות המפתח שיש לבחון לקראת העברת מניות במסגרת של הליך גירושין

כאשר עוברים גירושין, אחד ההיבטים הקריטיים שיש לקחת בחשבון הוא חלוקת הנכסים הפיננסיים, לרבות מניות ואופציות. עם זאת, הקביעה האם נכסים אלו הם רכוש משותף וכיצד יש לחלק את ערכם יכולה להיות משימה מורכבת. יש לבחון מספר גורמים לשם קבלת החלטה מושכלת המתחשבת בנסיבות המקרה ובתקופת העבודה עליה ניתנו האופציות.

כדי לקבל תמונת מצב ברורה לגבי העברת מניות במסגרת הגירושין והדרך לביצוע החלוקה בצורה נכונה, יש להתייחס למספר שאלות מרכזיות:

  • עבודה קודמת או תמריץ עתידי: האם האופציות ניתנו כתגמול על עבודה שבוצעה בעבר או כתמריץ לעבודה עתידית?
  • תקופת השיתוף: האם תקופת השיתוף בין בני הזוג, ממועד הנישואין ועד למועד הפירוד, מתיישבת עם התקופה שלגביה ניתנו האופציות?

כדי לענות על השאלות שהוזכרו לעיל, יש להעריך פרמטרים חיוניים שונים:

  1. שכר מול בונוס: האם האופציות ניתנו כחלק משכר העובד או כבונוס?
  2. שווי מבוסס ביצועים: האם כמות או שווי האופציות קשורים לאיכות הביצועים של העובד?
  3. מטרת הענקת האופציות: האם האופציות ניתנו כדי למשוך עובדים לחברה או כתמריץ להנהלה?

לאור מורכבותם של נושאים אלו, מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין דיני משפחה עם רקע ענף במשפט מסחרי, הליכי גירושין ובקיאות בענייני מס מורכבים. זאת משום שמקרים אלו כרוכים לרוב בחשיפה להשלכות מיסוי המחייבות תכנון ושיקול דעת מדוקדק במהלך הליך הגירושין.

 

 

האם מניות הן ברות חלוקת בהליך הגירושין?

אופציות ומניות נחשבות לנכסים הכפופים לחלוקת רכוש בגירושין או בפרידה, כאמור בסעיף 5(א) לחוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג 1973. לפי חוק זה, בסיום נישואין זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית משווי כל נכסי בני הזוג (למעט חריגים מסוימים, כגון נכסים שמקורם לפני הנישואין). כתוצאה מכך, חלוקת המניות והאופציות הופכת לחלק בלתי נפרד מחלוקת הרכוש ואיזון המשאבים בהליך הגירושין.

 

המורכבות הכרוכה בהעברת מניות במסגרת של הליך גירושין

בישראל, שבה פועלות אלפי חברות הייטק, זוגות רבים מוצאים את עצמם מתמודדים עם המורכבות של שיתוף מניות ואופציות במסגרת הסדרי הגירושין. בעוד שמניות ואופציות יכולות להחזיק ערך משמעותי בתוך נכסי המשפחה, הכללים הספציפיים לחלוקתן לא תמיד ברורים. יתרה מכך, ההליכים המשפטיים שונים בין מניות לאופציות, מה שמסבך עוד יותר את העניינים.

כאשר מדובר בחלוקת מניות בגירושין, שיקול מכריע נוסף הוא האם לבקש חלוקת מניות כפי שהן או להעדיף קבלת הסדר מזומן שווה ערך. לכל מקרה יש את הנסיבות הייחודיות לו, ויש לקחת בחשבון גם השלכות עתידיות.

הערכת ערכן של האופציות מהווה אתגר נוסף שכן מדובר בנכסים ספקולטיביים עם סחירות מוגבלת. לאור מורכבות הנושא, לא אחת בתי המשפט דחו את הערכת השווי בגירושין למועד מאוחר יותר, כגון מועד מכירת החברה או הנפקתה. גישה זו עולה בקנה אחד עם חוקי המס, הממסים רק אופציות בעת מימוש, על מנת למנוע אי דיוקים פוטנציאליים בהערכת שווי ותוצאות לא הוגנות.

 

מה חשיבותם של הסכמי ממון לעניין העברת מניות במסגרת של הליך גירושין?

בהתחשב במורכבות הנלווית לחלוקת מניות ואופציות בהליכי גירושין, מומלץ לבני זוג המועסקים בסטארט אפים או בהייטק ליצור הסכם ממון מפורט המתייחס במפורש לנושאים אלו. הסכם כזה יכול לספק בהירות לשני הצדדים ולמנוע מחלוקות פוטנציאליות בעתיד.

 

חשיבות הפנייה לייעוץ משפטי בנוגע להעברת מניות במסגרת של הליך גירושין

לאור המורכבות של חלוקת מניות ואופציות בגירושין, פנייה לייעוץ משפטי פרטני היא עניין חיוני. חשוב לזכור שכל מקרה הוא ייחודי, ונסיבות דומות לכאורה יכולות להניב תוצאות שונות בתכלית. חשוב לזכור כי מניות ואופציות הן רק חלק אחד מכלל הנכסים שיש לתת את הדעת על אופן חלוקתם בין בני הזוג בהסדר הגירושין. מעורבות של עורך דין לענייני משפחה עם הבנה מקיפה במיסוי והתייעצות עם אנשי מקצוע נוספים, כגון אקטואר גירושין, יכולים לספק תובנות חשובות, ולתרום לחלוקה חוקית, הוגנת, נבונה ומיטיבה של הנכסים בהליך הגירושין.

 

העברת מניות במסגרת של הליך גירושין – סיכום

חלוקת המניות והאופציות בתיקי גירושין בהם מעורבים אנשי מקצוע בהייטק מציבה אתגרים סבוכים בפני זוגות רבים בישראל, שכן העברת מניות במסגרת של הליך גירושין מחייבת הבנה של המסגרת המשפטית, התחשבות באופי החברה וניתוח הפרמטרים סביב הענקת האופציות. זהו אינו עניין של מה בכך. לכן פנייה לייעוץ משפטי המותאם לנסיבות הספציפיות לבני הזוג המתגרשים, היא חיונית בהבטחת חלוקה הוגנת ומאוזנת של הנכסים בכללותם – לרבות המניות והאופציות שנצברו בידי מי מבני הזוג במהלך חייהם המשותפים.

כפי שמוכיחות פסיקות בתי המשפט בישראל בתיקים שהגיעו להכרעתם עקב מחלוקות על העברת מניות במסגרת של הליך גירושין , כל מקרה הוא ייחודי, והחלטות לגבי חלוקת המניות והאופציות צריכות להתבסס על הבנה מעמיקה של הנסיבות הספציפיות והחוקים הרלוונטיים בכל מקרה לגופו.
מכאן שגם עריכת הסכם ממון מפורט יכולה גם היא לעזור לנווט במורכבות הכרוכה בטיפול בנושא זה.
משרד עו"ד הלנה שמחי סייע לזוגות רבים בישראל לטפל ביעילות בהעברת מניות במסגרת הליך הגירושין שלהם ולגיבוש הסכם גירושין שמכבד את האינטרסים של שניהם ואת רווחתם הכלכלית. משרדנו ישמח לסייע גם לכם בנושא זה ובכל עניין הנוגע לעריכת הסכמי ממון וחלוקת רכוש בגירושין או בפרידה.

למידע נוסף בנושא העברת מניות במסגרת של הליך גירושין – פנו בהקדם להתייעצות משפטית מקצועית עם עורכת דין הלנה שמחי בטלפון: 077-804-4141.

העברת מניות במסגרת הליך גירושין
העברת מניות במסגרת הליך גירושין

 

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader