חלוקה של עסק שהוקם לפני הגירושין

שוק התעסוקה המורכב בישראל גורם להרבה מאוד ישראלים לפתוח עסקים עצמאיים. חלקם עושים זאת כאשר הם בזוגיות, או כאשר הם נשואים, דבר המצריך מהם השקעה לא קטנה וגם הקרבה גדולה מאוד. עם זאת, לעיתים מערכת היחסים עולה על שרטון, ויש צורך לבצע חלוקה של עסק שהוקם לפני הגירושין. במאמר זה נסביר כיצד ניתן לגשת למהלך המורכב בתבונה בעזרת עו"ד לענייני משפחה.

 

חלוקה של עסק שהוקם לפני הגירושין – עניין מורכב ורגיש

המורכבות של שוק התעסוקה בישראל, ולבטח לאחר תקופת הקורונה, גרמה להרבה אנשים לשנות חשיבה. יש הרבה אנשים שמפעילים עסקים עצמאיים בישראל, ועושים זאת בדרגות שונות של הצלחה. עם זאת, המורכבות היא גדולה יותר כאשר העסק מנוהל על ידי זוג, או על ידי אדם אחד, שבן או בת זוגו דואגים במקביל למשק הבית.

המאמץ הוא כאמור משפחתי, וכך גם בית המשפט מסתכל על הנושא. כל עוד העסק "מתקתק" – הכל תקין, אך כאשר בני הזוג שוקלים להתגרש, הנושא הופך מורכב הרבה יותר.

 

איך מתבצעת חלוקה של עסק בגירושין?

במקרים רבים, ישנו צורך לחלק את העסק שלא באופן שווה, אלא על פי קריטריונים שונים שמלמדים על ההצלחה שלו. החלוקה יכולה להתבצע על בסיס כמה גורמים, ובהם חוק יחסי ממון בין בני זוג, תרומתו של כל אחד מן הצדדים בנישואין לניהול העסק ו/או ניהול משק הבית, משמעות חלוקת העסק להמשך ניהול העסק ורווחיותו וכן הלאה.

 

חלוקה של עסקה שהוקם לפני הגירושין באמצעות הסדר איזון משאבים

משום שההחלטה לפתוח עסק יכולה להגיע בכל שלב בחיים, ישנם הרבה אנשים שפותחים את העסק כאשר הם בזוגיות או אפילו נשואים. לכן, הם צריכים לקחת בחשבון שבמקרה של פרידה, הערך של העסק יחולק שווה בשווה בין הצדדים תחת הסדר איזון משאבים, בהתאם לחוק יחסי ממון בין בני זוג משנת 1973.

 

המשמעות של תפעול העסק בזמן הנישואין

בית המשפט יוצא מנקודת הנחה שגם אם אדם אחד תיפעל עסק עצמאי, הוא נעזר בבן או בת הזוג שלו כדי לעשות זאת. בגלל תפעול עסק הוא כל כך דורשני, בבית המשפט מניחים שמי שנאלץ לעשות ויתורים הוא הצד השני, בין אם זה אומר ויתור על זמן עם בן הזוג, טיפול בילדים ובמשק הבית ואפילו ביצוע פעולות למען העסק בצורה זו או אחרת.

לכן, חלוקת עסק בגירושין תעשה בצורה שווה, אלא אם כן נחתם הסכם ממון מסודר לפני הנישואים, המורה על חלוקה לא שווה, או שבהסכם הגירושין נקבע, בעזרת מגשר, כי העסק יחולק בצורה לא שווה, מסיבה כזו או אחרת.

 

מדוע תפעול משק הבית הוא בעל משמעות בחלוקה של עסק בגירושין?

חלוקת של עסק עצמאי ללא הסכם מוקדם, תיעשה כאמור על פי הסדר איזון משאבים. במקרים כאלו, ובאין שום יכולת להוכיח אחרת, העסק יחולק שווה בשווה, ובאם הוא מתופעל רק על ידי אדם אחד, הוא יצטרך לפצות את הצד השני ולקנות ממנו את העסק. זאת מתוך הבנה כי העסק לא היה יכול להתקיים לולא הצד השני היה דואג למשק הבית. עם זאת, הרבה אנשים מנסים להוכיח כי העסק הוא יותר חד צדדי, כמו במקרים הבאים.

 

איך מוכיחים את שווי העסק?

חלוקה על פי שיקולים משפטיים רלוונטיים היא גם כן פרקטיקה מקובלת, וזאת כאשר יש לבני הזוג חילוקי דעות בנוגע לשווי העסק. במקרים כאלו, יתנו לבן הזוג המתפעל את העסק לפצות את הצד השני, אך תוך כדי הסתכלות על המצב הפיננסי של שני הצדדים, עם הסתכלות על ריביות ואלמנטים שונים. במקרים כאלו יילקח גם בחשבון מצב וגיל הילדים, והסוגיה של המשך תפעול העסק לאחר הגירושין.

 

למה חשוב להישאר בקשר טוב עם הצד השני בזמן חלוקת העסק?

להמשך של תפעול העסק יש משמעות גדולה לגבי חלוקת הרווחים שלו. האם רווחים עתידיים נלקחים בחשבון? מה לגבי עסקאות שנחתמו לפני זמן מה ויצאו לדרך בעתיד? במקרים כאלו, גם שכר חודשי לצד השני נלקח בחשבון, וגם חלוקה של בונוסים וכספים נוספים.

עם זאת, כדי לבצע חלוקה הוגנת שכזו, בני הזוג צריכים להיות בקשר טוב, ולדעת לתקשר היטב גם תחת מצב של פרידה. לא כל הזוגות מסוגלים לעשות זאת, אך בהחלט יש זוגות שמצליחים לתקשר היטב ולתפעל עסק משותף גם לאחר הפרידה.

 

חשיבות הפנייה לסיוע מעו"ד לענייני משפחה לחלוקה מוצלחת של עסק בגירושין

כאשר מחליטים על פרידה וישנו עסק עצמאי מעורב בעניין, חשוב מאוד לקחת את שירותיו של עורך דין גירושין איכותי. עו"ד לענייני גירושין יידע למקסם את הרווח של הלקוח שלו בהתאם לסיטואציה הקיימת. כל עורך דין יודע שבנושא הספציפי הזה, יש מרווח תמרון רחב, במיוחד אם העסק פרח משמעותית ופרנס את כל המשפחה.

יש הרבה סייגים, אך ככל שיש לידכם עורכי דין איכותיים יותר, כך תוכלו לצאת עם עסקה טובה יותר עבורכם, או הוגנת לשני הצדדים, במקרה שרוצים ללכת לגישור.

 

לסיכום – הדרך הנכונה לגשת לחלוקה של עסק שהוקם לפני הגירושין

במשרד עו"ד הלנה שמחי – עורך דין לענייני משפחה וגירושין, תוכלו לקבל את התמיכה המשפטית הנחוצה לצליחת התהליך המורכב של חלוקת עסק שהוקם לפני גירושין, ביעילות המקסימלית. אנו נלווה אתכם לאורך כל הדרך, נסייע לכם עם המסמכים והבירוקרטיה הנלווית ונדאג לכוון אתכם לביצוע פעולות שישרתו אתכם בפן האישי, המשפחתי, הכלכלי, העסקי והמשפטי – גם בראייה קדימה.

להתייעצות מיידית עם עו"ד גירושין הלנה שמחי – צרו עמנו קשר באמצעות הטופס.

חלוקה של עסק שהוקם לפני הגירושין
חלוקה של עסק שהוקם לפני הגירושין
שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader