כלב בהליך גירושין – מי יקבל את הכלב?

בהליך גירושין קיימים מגוון נושאים איתם נדרש להתמודד ולקבל החלטות. במציאות כיום שבה בתים רבים מחזיקים בחיית מחמד, ובכלב בפרט, יש צורך להחליט מי מבני הזוג יקבל את הכלב. אופן ההסתכלות על הכלב, אם בתור רכוש ואם בתור יצור חי היא משמעותית ולכל הסתכלות שכזו תהינה השלכות שונות. עוד על כלב, חלוקת רכוש ומשמורת בגירושין.

 

אופן ההתייחסות לכלב בחוק

בעידן המודרני בהרבה בתים יש חיית מחמד, כלב בבית הוא דבר נפוץ. לכן, כאשר זוג מגדל יחד כלב ועובר תהליכי גירושין, בנוסף לשלל העניינים הקשורים בפירוק הקשר הזוגי כגון חלוקת רכוש ומשמורת הילדים, הוא נדרש להחליט מה יעשה בכלב, מי יגדל אותו ובאיזה אופן.

המצב הקיים בחוק אינו מתייחס לחיות מחמד בהליך גירושין, אך באופן כללי החוק מתייחס לבעלי חיים כאל רכוש מיטלטלין, כלומר כזה הניתן להעברה ממקום למקום. יחד עם זאת, קיימת נטייה של בתי המשפט בשנים האחרונות להתייחס לחיית המחמד כאל יצור חי שיש לגדלו ולא כמו רכוש פיזי.

התייחסות אל הכלב כאל רכוש משותף

כאמור, קיימות שתי אפשרויות להסתכלות על חיות מחמד, כרכוש אותו יש לחלק או כיצור חי אותו מגדלים הצדדים. כאשר מחליט בית המשפט שכלב הוא רכוש, יהיה צורך לחלקו בין בני הזוג.

כך שאם הכלב היה שייך לאחד מבני הזוג לפני הנישואין, בית המשפט יצטרך להכריע האם הכלב שייך לשני בני הזוג במועד הגירושין, בהתאם להשקעה והטיפול בו במשך השנים, אם היה משותף לשני בני הזוג ולכן יש לחלקו שהוא נשאר בחזקתו של בן הזוג שהביא אותו לנישואין.

כמובן שככל ובני הזוג אימצו את הכלב יחד ההתייחסות אליו תהיה כאל רכוש משותף. חלוקת רכוש במובן זה מתבצעת באמצעות הערכת השווי שלו. ערכו של הכלב יתווסף לחישוב של כלל הרכוש המשותף, כך שמי מבני הזוג אשר יקבל את הכלב, הדבר יחושב לו כרכוש אותו קיבל בחלוקה וישפיע על שאר חלוקת הנכסים.

 

התייחסות אל הכלב כאל יצור חי אותו מגדלים

בשנים האחרונות המודעות לגידול של בעלי חיים וזכויותיהם הולך וגדל, כך בעת גירושין הדיון אודות גידול חיות המחמד יידמה יותר לגידול ילדים וההתייחסות אליו תהיה בהיבט של משמורת.

ככל ובית המשפט יקבע שהכלב יישאר אצל אחד מביני הזוג, בן הזוג השני יזכרה להסדרי ראיה – זמנים מוגדרים בהם יכול הוא להיפגש עם הכלב. ככל ובית המשפט יקבע משמורת משותפת על הכלב, הגידול שלו יתחלק בשווה בין בני הזוג. כמובן שגם כאן נשקלת טובתו של הכלב ורווחתו.

 

משמורת משותפת על הכלב

כאשר שני בני הזוג קשורים לכלב והם מסוגלים לגדול אותו בעצמם תוך שיתוף פעולה מלא מוצעת לצדדים משמורת משותפת על הכלב, בדרך כלל כאשר הצדדים מתגוררים לא רחוק אחד מהשני.

במסגרת המשמורת כל אחד מבני הזוג יקבל ימים קבועים בהם הכלב יהיה בחזקתם, אשר יחולקו באופן שווה. קיימת לבני הזוג אפשרות לפתוח חשבון בנק לטובת הכלב, אשר יהיה בנאמנות של שני הצדדים ובאמצעותו יממנו את הוצאות הכלב.

 

גישור בסכסוך גירושין – מי יקבל את הכלב?

בדומה לשאר העניינים הקשורים בגירושין, גם את הסכסוך אודות הכלב בגירושין ניתן ורצוי לפתור במסגרת הליך גישור. בהליך יוחלט מי מהצדדים יקבל את הכלב או לחלופין תיבחן אפשרות של  משמורת משותפת. כדי לקיים הליך גירוש יש צורך בשיח כנה ומכבד בין בני הזוג אשר מתבצע בליווי של מגשר אשר יבין את רצונות הצדדים וייתן להם ביטוי. בתוך כך יוכלו הצדדים להגיע לשיתוף פעולה מלא ולהחליט ביחד מה יעשו עם הכלב.

כמובן שגישור אודות הכלב יתבצע ברובם של המקרים יחד עם הליך גישור כולל בשאר ענייני הגירושין, שכן השאלה מי יקבל את הכלב בגירושין היא חשובה אך היא למעשה קשורה לשאר העניינים הקשורים להליך הגירושין ושלובה בהם.

ניתן לראות בשנים האחרונות שגם שאלת גידול הכלב והחזקתו נדרשת התייחסות מפורטת בתוך הליך הגירושין. קיימות כמה אפשרויות פעולה במקרים אלו, וחשוב לקבל ייעוץ מלא בנושא. לשם כך פנו לעורכת הדין הלנה שמחי על מנת לקבל ליווי מקצועי ומנוסה בתחום!

כלב בהליך גירושין - מי יקבל את הכלב
כלב בהליך גירושין – מי יקבל את הכלב

שאלות ותשובות - כלב בהליך גירושין – מי יקבל את הכלב?

לפי הנהוג, חלוקת המשמורת על הכלב וקביעת האחראי עליו לאחר הגירושין, היא חלוקה שיש להסכים עליה או לקבל את החלטות המשפט בגינה כמו כל החלטה הקשורה לממון או למשמורת. החוק לא מתייחס באופן ספציפי לחיות מחמד ולכן הקביעות בגינו שונות.

ברוב המקרים כלב נחשב לרכוש משותף שיש לחלק כמו כל רכוש ועניין אחר בהליך הגירושין. לכן בעת החלוקה של חיות המחמד בית המשפט ירצה להתחשב כמו בכל עניין אחר, בהשקעה ובטיפול על הכלב עם השנים, ובכל הפרטים כדי לקבל החלטה מבוססת.

במקום לבחור מי מבני הזוג יקבל את הכלב בהליך החלוקה, זוגות רבים המתגרשים בוחרים לנהל משמורת משותפת על הכלב, כלומר לגדל אותו בשיתוף פעולה ובחלוקה שוויונית.

כלב בהליך גירושין וקביעת המשמורת עליו לאחר הפרידה עשויים להביא לסכסוכים ולאי הסכמות, שניתן וכדאי לפתור בגישור. לעומת הליך משפטי, הגישור יעניק הקשבה, שיח ולבסוף להביא לשיתוף פעולה ולהסכמות בין הצדדים.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader