עילות גירושין לאישה בדין העברי

תביעות גירושין אשר מוגשות לבית הדין הרבני חייבות להיות מנומקות ולעמוד באחת מן העילות לגירושין על פי הדין העברי. בית הדין הרבני פועל על פי ההלכה היהודית והדין העברי אשר אינו מאפשר את פירוק נישואין בקלות אלא מצריך עמידה ופירוט של סיבה מספקת על מנת לאפשר לבני הזוג להתגרש. כך למעשה, אישה אשר מעוניינת להתגרש באופן חד צדדי צריכה היא לספק לבית הדין הוכחה של קיום אחת מן העילות הקבועות בדין העברי. עוד על עילות הגירושין לאישה בדין העברי, לפניכם:

 

מהן עילות גירושין?

עילות גירושין הן עמידה בתנאי סף מסוים על מנת שבית הדין הרבני יתיר לאחד מבני הזוג אשר מעוניין בגירושין להגיש תביעה לגירושין. הדרישה לעילת גירושין עולה במקרה בו רק אחד מבני הזוג מעוניין לפרק את הנישואין בעוד הצד השני מעוניין להיאחז בהם ומסרב להתגרש. הדין העברי אינו מאפשר גירושין חד צדדים בשל סיבה 'רגילה' כגון חוסר עניין בבן הזוג או קושי בקשר הזוגי והוא דורש הוכחה של סיבה אמיתית ומפורטת לכך.

לכן, כדי לאפשר לצד אחד להגיש תביעת גירושין הוא מחייב עמידה באחת מן העילות הקבועות בדין. מדובר בעילות מורכבות ומסועפות וכדי להוכיח את קיומה של כל אחת מהן צריך לעמוד בדרישות שונות ומחמירות ולספק נימוקים רחבים המלווים בתשתית ראייתי ענפה, בשל המורכבות של העניין והקשיים והפרשנויות השונות הקיימות בדין העברי.

לגבר ולאישה עילות שונות לגירושין הנובעות מתפיסה הרואה את התפקיד של כל אחד מן הצדדים באופן שונה ומחיובים שונים המוטלים על כל אחד מהם במסגרת הזוגית.

 

החלוקה של עילות הגירושין

קיימת חלוקה לשתי קטגוריות של עילות הגירושין: סוג אחד הן עילות אובייקטיביות לגירושין, אשר אינן קשורות להתנהגות של הצד השני וסוג שני הן עילות סובייקטיביות אשר קשורות להתנהגות של הצד השני.

 

עילות גירושין אובייקטיביות של האישה:

מומים ומחלות שהתגלו אצל הבעל

מומים ומחלות אשר היו קיימים אצל הבעל לפני הנישואין והוסתרו על ידו או התגלו רק לאחר הנישואין מהווים עילה לגירושין, כל עוד יוכח כי האישה לא ידעה עליהם מראש. בנוסף, כאשר מתגלים מומים ומחלות אצל הבעל אשר אינם מאפשרים להם לקיים יחסי אישות (ריחות רעים, מומים היוצרים תחושת גועל אצל האישה, מחלות מדבקות ועוד), לעניין זה, המומים ייחשבו לעילה לגירושין אפילו אם הם נוצרו במהלך הנישואין.

 

עקרות

מקרים בהם הבעל אינו מצליח ואינו יכול להביא ילדים. כל עוד האישה תוכיח כי היא מעוניינת בהבאת ילדים וכאשר אין לה ילדים מנישואין קודמים, הדבר ייחשב לעילה לגירושין.

 

בעיה בכוח גברא

כאשר הבעל אינו מסוגל לבצע יחסי מין באופן מלא בשל בעיה פיזית בו, הדבר יכול לשמש כעילה לגירושין, אפילו אם לאישה יש ילדים מנישואין קודמים או ילדים מהבעל הנוכחי.

 

עילות גירושין סובייקטיביות של האישה

סירוב לקיים מצוות עונה

על פי ההלכה היהודית על הבעל מוטלת 'מצוות עונה' מצווה לקיים יחסי מן עם אשתו ולספק את צרכיה בעניין. ככל והבעל מסרב לכך במזיד, כשמדובר בסירוב הולך ומתמשך, הוא יחשב ל'מורד' באשתו ותהיה לה עילה לגירושין.

 

סירוב תשלום מזונות

בעל חייב לדאוג לכלכלת אשתו, כאשר יש לו את היכולת הכלכלית לכך אך הוא מסרב לעשות זאת, הדבר ישמש לה כעילת גירושין.

 

התנהגות שלא כדין

כאשר הבעל פוגע באשתו, החל מאלימות מילולית כגון עלבונות והתעללות רגשית, בגידות וכלה באלימות פיזית, הדבר ישמש כעילה לגירושין, כאשר הדבר מוכח כהתנהגות מכוונת ומתמשכת ולא רגע שבר חד פעמי (כאשר מדובר באלימות מתונה ולא פיזית חמורה).

 

כפיית גט על הבעל

חלק מן העילות יכולות לשמש כעילה לכפיית גט על הבעל במידה והוא מסרב לכך. בין העילות האלו הן בעל אשר עובר על מצוות התורה ומביא את האישה לאי קיום מצוות, בעל אשר מסרב לקיים חיי אישות עם האישה, בעל אלים ומכה, בעל חסר כוח גברא, בעל אשר נראה כי הוא עומד לעזוב את הארץ ובעל אשר מסרב לכלכל את אשתו בהתאם לכתובתה.

 

כפיית גט על ידי בית הדין

גט צריך להינתן מרצונו החופשי של הבעל ואינו יכול להינתן בדרך אחרת, הדבר יוצר קושי מכיוון שהענקת הגט תלויה אך ורק בבעל אשר עשוי לנצל זאת ולהביא לתופעת סרבנות הגט. יחד עם זאת, בית הדין הרבני פועל באמצעים שונים אשר נועדו ללחוץ על הבעל ולהקשות עליו ועל קיום של אורך חיים תקין ובכך לאלץ אותו להעניק גט לאשתו מרצונו.

בין הסנקציות בהן משתמש בית הדין: הגבלות ועיקולים על חשבון בנק, צו איסור יציאה מן הארץ, שלילת רישיון נהיגה ורישיונות מקצועיים שונים. לעיתים חריגות ולאחר כישלון של סנקציות מרוככות יותר, יוכל בית הדין גם להורות על מאסר בפועל של הבעל בבית כלא עד למתן הגט.

לסיכום, עמידה באחת מעילות הגירושין לאישה היא חיונית במקרה שבו רק היא מעוניינת בסיום הנישואין. על מנת ללמוד עוד ולסיוע משפטי להוכחת אחת העילות ועמידה בה, פנו לעורכת הדין הלנה שמחי לייעוץ וליווי משפטי מנוסה ומהימן!

עילות גירושין לאישה בדין העברי
עילות גירושין לאישה בדין העברי

שאלות ותשובות - עילות גירושין לאישה בדין העברי

עילות גירושין, הן סיבות ומניעים אשר מהווים תנאי סף מסוים בקרב בית הדין הרבני, לאישור הגירושין. מבחינת בית הדין הרבני והדין העברי, במקרה בו רק אחד מבני הזוג מעוניין בגירושין והשני לא מעוניין, צריכה להיות עילה מקובלת לבקשת הגירושין.

בדין העברי יש שני סוגים של עילות גירושין. האחד הוא עילות אובייקטיביות, כלומר כאלה שלא קשורות לבן הזוג השני, ועילות סובייקטיביות אשר קשורות להתנהלותו של הצד השני.

עילות הגירושין האובייקטיביות למשל, כוללות עקרות של הבעל שמונעת ממנו להביא ילדים או בעיה סביב יחסי המין, מומים שהתגלו אצל הבעל ולא היו ידועים לפני הנישואין וכדומה. עילות סובייקטיביות הן למשל מקרה בו הבעל לא מקיים מצוות, פוגע ואלים, ועוד.

לפי הרבנות הגט צריך להינתן מרצונו החופשי של הבעל ובמקרה בו הוא לא מעוניין בו, לא ניתן להתגרש. עם זאת במקרים בהם מתקיימות עילות גירושין חמורות, הן עשויות לשמש כעילה לכפיית גט על הבעל, למשל כאשר הוא אלים ומכה, לא מעוניין לקיים יחסי מין, ועוד.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader