פתיחת תיק גירושין בבית הדין היהודי הקראי

מעוניינים בפתיחת תיק גירושין בבית הדין היהודי הקראי? בעמוד זה, נלמד על הליך הגירושין, פתיחת התיק, סיוע אפשרי על ידי עורך דין, ועוד. כל יהודי המשתייך לזרם היהודי הקראי, יכול לממש את זכותו להתחתן ולהתגרש במסגרת בית הדין היהודי הקראי התואם את אמונתו. פתיחת תיק גירושין בבית הדין היהודי הקראי אמנם אינה שונה באופן מהותי מפתיחת תיק גירושין בבית הדין הרבני, אך עדיין חשוב להכיר את הליך הגירושין על בוריו. כך, תוכלו להחליט מהו אפיק הגירושין הנכון ביותר עבורכם ועבור משפחתכם.

 

נעים להכיר – יהודים קראים בישראל

למי שאינו מכיר, קראות הינה זרם יהודי, אשר האוכלוסייה המשתייכת אליו מונה פחות מאחוז מתוך העם היהודי. מדינת ישראל היא מקום מושבם של רוב היהודים הקראים בעולם – בישראל עצמה יש כ- 40,000 יהודים קראים, ומחוץ לישראל יש כ- 10,000 יהודים קראים.

בהיותם מיעוט בישראל, מאז קום המדינה ועד לפני מספר שנים היהודים הקראים התקשו לזכות בעצמאות משפטית. כלומר, לעומת מוסלמים, נוצרים, יהודים רבניים ודתות נוספות המוכרות בארץ, היהודים הקראים לא זכו לבית דין מחייב משל עצמם בו הם יכולים לערוך את הליכי הנישואין והגירושין בהתאם לדתם הייחודית.

דבר זה התהפך ב- 2014, כאשר בית המשפט העליון הכריע כי בית הדין היהודי הקראי הינו בית דין אישי מחייב לכל דבר ועניין, ועל כן ההליכים הנערכים במסגרתו יוכרו על ידי מדינת ישראל. כך, יהודים קראים לא נאלצים עוד לפנות לבית הדין הרבני כאשר הם זקוקים לשיפוט הלכתי.

 

גירושין בבית הדין היהודי הקראי

במדינת ישראל, זוג אינו יכול להתגרש ולהתחתן במסגרת אזרחית, כמו בית המשפט לענייני משפחה. ניתן להינשא ולהתגרש רק בבית דין אישי של דת המוכרת בישראל. כעת, כאשר בית הדין היהודי הקראי מוכר בישראל כבית דין המוסמך להסדיר את דיני האישות, זוגות יוכלו לערוך בו את ההליכים הללו.

אם זוג יהודי קראי נישא בבית הדין היהודי הקראי, הוא כמובן גם יכול להתגרש בו. עם זאת, אם הזוג מעוניין להתגרש בבית הדין היהודי הרבני, הם זכאים לכך כל עוד בית הדין הרבני מכיר ביהדותם.

כמו כן, זוג יהודי קראי שנישאו בנישואין אזרחיים מחוץ לישראל, יוכלו להתגרש במסגרת בית הדין היהודי קראי. אם אחד מבני הזוג אינו יהודי קראי כיוון שמשתייך לדת אחרת, לא משתייך לאף דת או משתייך לדת שמדינת ישראל לא מכירה בה, הזוג יאלץ להמתין להכרעת בית המשפט לענייני משפחה באשר לבית הדין המתאים לגירושיהם. בהיעדר ברירה אחרת, הגירושין ייערכו במסגרת בית המשפט לענייני משפחה.  

פתיחת תיק גירושין בבית הדין היהודי הקראי – שלבי ההליך

הליך פתיחת תיק הגירושין בבית הדין

בית הדין היהודי הקראי נמצא ברמלה, ברחוב יוסף קלויזנר 16. על מנת להגיש בקשה לפתיחת תיק גירושין בבית הדין היהודי הקראי, הזוג צריך למלא טופס שנקרא "כתב תביעה וטופס פתיחת הליך". את הטופס הזה ניתן למצוא באתר של בית הדין היהודי קראי, בבית הדין היהודי קראי עצמו ובמרכזים שונים של היהדות הקראית.

בטופס זה, בני הזוג יתבקשו למלא את הפרטים הבאים – פרטיהם האישיים שלהם ושל עורכי דינם, מהות תביעתם (המוגבלת לרשימה סגורה), נימוקיהם לתביעה ופירוט הליכים קודמים הרלוונטי להליך הגירושין בבית הדין היהודי קראי. את הטופס הצדדים יתבקשו להגיש פיזית למזכירות בית הדין היהודי קראי, לפקס של המזכירות (שמספרו הינו 08-9221598) או לכתובת הדואר האלקטרוני של בית הדין (בכתובת [email protected]).

 

הליך הגירושין

הליך הגירושין בבית הדין היהודי קראי דומה למדי להליך הגירושין בבית הדין הרבני. הוא כולל דיון בפני דיינים מוסמכים, שמסתיים במתן גט. עם זאת, להליך גירושין יש עוד אלמנטים, כמו חלוקת המשמורת על הילדים, הרכוש ודמי המזונות. עם זאת, בשונה מהליך הגירושין עצמו, לבני הזוג ישנה הבחירה האם הם רוצים לעבור את ההליך הנלווה בבית הדין היהודי קראי או במסגרת בית המשפט לענייני משפחה.

אם ברצון בני הזוג להימנע מדיון משפטי באשר לגורל ילדיהם, רכושם ושאר ענייניהם המשותפים, הם רשאים לכתוב הסכם גירושין (ורצוי בליוויו של עורך דין המתמחה בתחום), שבמסגרתו ינהלו משא ומתן עד שיגיעו לעמק השווה באשר לאופן שבו הם מעוניינים שחייהם יתנהלו לאחר הגירושין. כך, הם נמנעים מההליך המשפטי שעשוי להיות יקר, ארוך ומתסכל. הסכם גירושין אינו מתאים לכל הזוגות המתגרשים, אלא רק לאלו שנמצאים במערכת יחסים טובה דיה על מנת לעבוד יחדיו לשם מציאת פשרה הוגנת.

על מנת להעניק להסכם הגירושין תוקף משפטי, על הזוג להביא אותו לאישור של בית הדין האישי או בית המשפט לענייני משפחה, כך שיוודא את מידת חוקיותו וכי הוא נערך ללא שום אלמנט של כפייה או השפעה בלתי הוגנת.

כך או כך, לאחר שבית הדין האישי אישר את גירושיכם, תהיו גרושים באופן רשמי.

 

עורך דין גירושין

חשוב מאוד לזכור כי להחלטות הנעשות במסגרת הליך הגירושין ישנה השפעה מכרעת על הזוגות ועל ילדיהם. במסגרת הגירושין, ייקבעו הסדרי המשמורות, הראייה, המזונות, חלוקת הרכוש, חלוקת חובות ועוד. רושם רע או רשלני בדיון גירושין עשוי לפגוע משמעותית בבן או בבת הזוג, ולהוביל לכך שיקבלו הסדר משמורת מצומצם יותר או נתח קטן יותר מהרכוש.

לכן, נמליץ לכם בחום – אנא היעזרו בעורך דין גירושין כאשר אתם מתעתדים להתגרש מבן או בת זוגכם. עורך דין המתמחה בגירושין יוכל לסייע לכם בכל התחומים הרלוונטיים, ובמיוחד אם אתם מתקשים לקבל הכרה דתית שתאפשר לכם לגשת לבית הדין שאתם מעוניינים בו.

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה ובגירושין בפרט, ותשמח לעמוד לשירותכם על מנת שמשרדנו יוכל להעניק לכם ליווי משפטי אישי ואיכותי, המוקדש לכך שתעברו את הליך הגירושין בצורה הקלה והנעימה ביותר. לפרטים וייעוץ, צרו קשר עכשיו.

פתיחת תיק גירושין בבית הדין היהודי הקראי
פתיחת תיק גירושין בבית הדין היהודי הקראי

שאלות ותשובות - פתיחת תיק גירושין בבית הדין היהודי הקראי

כן. אדם הרואה עצמו שייך לזרם היהודי הקראי, ומעוניין להתגרש מבן הזוג, יכול להגיש בקשת פתיחת תיק גירושין בבית הדין היהודי הקראי – שם יידון המקרה לפי אמונותיהם של בני הזוג.

את הבקשה לפתיחת תיק גירושין יש להגיש לבית הדין הקראי, הנמצא בעיר רמלה. כדי לפתוח בהליך על הזוג למלא טופס פתיחת תיק גירושין, ובו עליהם למלא את הפרטים שלהם, לרבות מהות תביעתם ונימוקים להגשת הבקשה.

למעשה אין הבדל מהותי בין שני בתי הדין בהיבט של פתיחת תיק גירושין. עם זאת, באשר להליכים הנלווים לגירושין (חלוקת הרכוש, משמורת ילדים, מזונות ועוד) בני הזוג יכולים לבחור לעשות זאת בבית משפט לענייני משפחה.

עו"ד יעמוד על זכויותיכם ועל האינטרסים שלכם בפני בית הדין.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader