פתיחת תיק גירושין בבית משפט לענייני משפחה

לבית המשפט לענייני משפחה סמכות לדון בעניינים הקשורים לגירושין מלבד הליך הגירושין עצמו של מסירת הגט הנתון באופן ייחודי לבית הדין הרבני בהתאם לדין האישי החל על ענייני נישואין וגירושין בישראל. יוצא מכך, שניתן לפתוח תיק גירושין בבית המשפט לענייני משפחה לשאר העניינים הנסובים על הליך הגירושין והשלכותיו. עוד על פתיחת תיק הגירושין, היבטים ודגשים חשובים, לפניכם:

 

פתיחת תיק גירושין בבית המשפט לענייני משפחה: רקע

כאמור, לבית המשפט לענייני משפחה סמכות לדון בעניינים הנלווים הקשורים בגירושין, ביניהם:

  • מזונות ילדים
  • הסדרי ראיה
  • חלוקת רכוש
  • משמורת על הילדים
  • ועוד

 

מאחר ולבית המשפט לענייני משפחה סמכות מקבילה לדון בנושאים אלו לצד בית הדין הרבני, על פי עקרון 'מרוץ הסמכויות' הערכאה המשפטית אליה תוגש כל תביעה בנושא תביא לכך שיתר הדיונים בנושא המסוים יתקיימו תחת ערכאה זאת.

בשל כך, לכל אחד מן הצדדים עומד אינטרס למהר ולהגיש את התביעה לערכאה אשר לדעתו תיטיב עמו. חשוב להדגיש שבעוד בית הדין הרבני פועל על פי כללי ההלכה היהודית, בית המשפט לענייני משפחה מהווה ערכאה אזרחית הפועלת על פי חוקי המדינה.

 

פתיחת תיק הגירושין בבית המשפט לענייני משפחה: היתרונות

כאמור, לבית המשפט סמכות מקבילה. לצדדים עומדת אפשרות הבחירה בין ערכאה זו לבין בית הדין הרבני ועליהם להזדרז ולהגיש בהקדם את הבקשה לבית הדין אשר ייטב עמהם וישרת את האינטרסים שלהם.

מאחר ובית המשפט לענייני משפחה אינו פועל על פי ההלכה היהודית אלא על פי חוקי המדינה, הוא אינו מחויב לכללים הלכתיים ולכן צד אשר אינו עומד באחד או יותר מתנאיו, כגון אי עמידה באחת מעילות הגירושין אותם מחייב בית הדין, יהיה לו יתרון בבית המשפט.

בנוסף, יתרון משמעותי הוא המומחיות של בית המשפט לענייני משפחה, מדובר בערכאה ספציפית המתמחה באופן אישי בדיני המשפחה ויש לה סמכויות רבות בכל הנוגע לראיות, שמיעת חוות דעת של מומחים בעניין וקבלת החלטות אשר הופכות את ההליך בערכאה זו לנכון ומדויק יותר.

 

כיצד מוגשת הבקשה לפתיחת תיק הגירושין

למעשה, לבית המשפט לענייני משפחה לא מוגשת בקשה לפתיחת תיק גירושין אלא יש להגיש תביעה נפרדת לכל אחד מן העניינים בהם מבקשים מבית המשפט להכריע.

תביעה לבית המשפט לענייני משפחה צריכה להיות מוגשת במקום מגוריו של הצד השני שאינו הגיש את התביעה או במקום מגוריהם המשותף (האחרון) של בני הזוג.

בכתב התביעה יש לפרט על הרקע לסכסוך בין הצדדים ועובדות המקרה, להעלות את העמדות והדרישות שלכם מן ההליך.

יש לצרף לכתב התביעה פרטי זיהוי של בני הזוג, תאריכים רלוונטיים ועוד. חשוב להדגיש שבקשה לפתיחת תיק גירושין בבית המשפט לענייני משפחה אינה צריכה לעמוד בתנאי הסף של הוכחת עילה לגירושין, זאת בניגוד לבית הדין הרבני אשר אינו מאפשר להתגרש ללא הוכחת עילה.

 

התנהלות ההליך בבית המשפט לענייני משפחה

למרות שבית המשפט לענייני משפחה אינו מחייב עמידה בתנאי סף לצורך גירושין, על פי העדכון בחוק, צדדים המגישים בקשה לפתיחת תיק גירושין בכל ערכאה שהי יהיו מחויבים לבחון באופן ראשוני אפשרות להסדיר את המחלוקת ביניהם בדרכי שלום ולכן עליהם יהיה להגיש בקשה ליישוב סכסוכים לבית המשפט אשר תידון קודם.

לאחר הגשת הבקשה הצדדים יחויבו בארבעה מפגשים ביחידות הסיוע של בית המשפט אשר פועלות בחינם או אצל מגשר פרטי.

בהליך ינסו הצדדים לבחון אפשרות של שלום בית או גירושין בהסכמה. ככל וההליך אינו יישא פרי הצדדים יעברו להמשך קיום ההליך המשפטי בבית המשפט. הדיונים בבית המשפט יהיו בכל הנושאים אותם אחד מהצדדים לפחות ביקש לדון עליהם בבית המשפט ומשתנים באורכם ובהיקפם בהתאם לנסיבות.

לעיתים יהיה צורך בחוות דעת חיצוניות על מנת להעריך את הנסיבות של בני הזוג כגון מומחים כלכליים בענייני חלוקת הרכוש או עובדת סוציאלית בעניינים הקשורים למשמורת על הילדים ומסוגלות הורית.  

פתיחת תיק גירושין בבית דין לענייני משפחה – באילו נסיבות?

בישראל, כאשר שני בני הזוג מעוניינים להתגרש, עליהם לבצע את טקס הגט והנושאים הרשמיים הקשורים לכך בבית הדין הרבני. עם זאת, ישנה אפשרות גם לבצע פתיחת תיק גירושין בבית דין לענייני משפחה כאשר בני הזוג מעוניינים לטפל בעוד נושאים הנלווים לגירושין. בדרך כלל נושאים אלו יהיו קשורים להסדרי ראייה, תשלום דמי מזונות, חלוקת רכוש ועוד נושאים שונים המצריכים גישור ותקשור בין בני הזוג. 

מכיוון שהן בית הדין הרבני והן בית הדין לענייני משפחה מוסמכים לדון בנושאים אלה ונוספים, ההחלטה על הערכאה תתבסס על המקום בו הוגש התיק לראשונה. משום כך, כל אחד מבני הזוג ירצה לפתוח את התיק בערכאה אשר נדמית לו כי תיטיב עמו יותר.

באופן כללי, גברים נוטים לחשוב כי יהיה להם יתרון בבית הדין הרבני, בעוד נשים המעוניינות במשפט ליברלי יותר ייטו לפתוח את תיק הגירושין בבית הדין לענייני משפחה. עם זאת, יש לזכור כי מחשבה זו לא תמיד מוכיחה את עצמה, וייתכנו שינויים לשני הצדדים. 

 

עלות פתיחת תיק בבית משפט לענייני משפחה

לשם פתיחת תיק בבית משפט לענייני משפחה, נדרש תשלום אגרה על סך מאות שקלים בלבד. עם זאת, הליך הגירושין כולו, כאשר לוקחים בחשבון את זמן ומשך המשפט, הייעוץ המשפטי ואת כל הפרמטרים הכלכליים הנלווים לגירושין הינו יקר לאין ערוך. כמו כן יש לזכור, שככל שהפער בין שני בני הזוג יהיה גדול יותר ויתגלעו ביניהם מחלוקות כבדות ומשמעותיות יותר, כך עלות הגירושין תהיה גבוהה יותר. 

לפני תחילת ההליך של שכירת עורך דין גירושין כדאי לברר על עלות ייצוגו. ישנם עורכי דין אשר עלותם תהיה על פי שעה, על פי השלבים השונים המוגדרים בתיק הגירושין, או באופן גלובלי על התיק כולו, מלבד ימי דיונים או סיכומים מיוחדים. מכיוון שמשמעותם הכלכלית של הגירושין תתברר על פי רוב במלוא עוזה לאחר פירוק הבית הלכה למעשה, כדאי לחשוב היטב על המחיר אותו אתם מוכנים לשלם לכל התהליך בכלל ולעורך הדין בפרט. 

 

ההבדלים בין פתיחת תיק בבית משפט לענייני משפחה לפתיחת תיק גירושין ברבנות

היתרונות העיקריים של בית הדין לענייני משפחה הוא בכך שהוא פועל על פי חוקי המדינה, ולא על פי חוקי ההלכה בדומה לבית הדין הרבני, כך שאם צד אחד עבר על אחת מעילות הגירושין (כמו בגידה למשל) הוא יקבל יחס שווה יותר בבית המשפט האזרחי.

כמו כן בית משפט לענייני משפחה יכול ומעוניין לשמוע עדים מומחים בנושאים השונים, בעיקר בכל הנוגע לנושאי המשמורת ויכולת ההורים לגדל את ילדיהם, כך שקבלת ההחלטות יכולה להיות ליברלית ונכונה יותר עבור מי מהצדדים המעוניין בכך. 

בית המשפט לענייני משפחה דן בכל אחד מהנושאים המועברים לו, על פי נושאי התביעה. את כתבי התביעה השונים ממלא עורך הדין המייצג את הצד התובע, באופן שיפרט את מקור הסכסוך ואת הדרישה העולה מכך. כאשר ישנם נושאים רבים הנשארים ללא פתרון, משפט הגירושין יארך זמן רב יותר, אף במשך חודשים ושנים במקרים מסוימים. 

 

חשיבות הייצוג המשפטי בבית המשפט לענייני משפחה

בדומה לסוגי משפט אחרים, גם בנושא הגירושין חובה להתייעץ ולהיות מיוצג על ידי עורך דין אשר מתמחה בנושא זה. את עורך הדין אפשר למצוא על סמך המלצות, חוות דעת מחברים או מכרים ובמקרה הצורך אפשר גם להיעזר ברשתות החברתיות.

ישנה חשיבות לקשר הראשוני הנרקם ביניכם לבין עורך הדין, כך שתרגישו כימיה, אמפתיה וחמימות, מכיוון שגירושין הינו שלב משמעותי וכבד עבור רוב הזוגות, בין אם ההחלטה נעשתה מרצון ובין אם היא נכפתה כצורך של הצד השני. 

עורך דין מקצועי ובעל ניסיון יכול להמליץ ולכוון אתכם לערכאה אשר תהיה טובה לכם יותר, כאשר מדובר על בחירה בין בית הדין הרבני לזה האזרחי. כמו כן, הוא יכול לייעץ מניסיונו בכל אותן סיטואציות ונושאים אשר עדיין אינם ברורים לכם, כדי שתוכלו למצות את זכויותיכם ולקבל את המגיע לכם.

פעמים רבות, יצליח עורך הדין לקצר את ההליך לטובתם של שני בני הזוג, אשר מעוניינים בדרך כלל להתחיל את הפרק החדש בחייהם ולשים את העבר מאחוריהם כמה שיותר מהר.   

 

כללים עקרוניים בניהול ההליך

ראשית, כבכל הליך משפטי מורכב רצוי מאד לא לערוך אותו לבד ולהסתייע בשירותיו של עורך דין מומחה בתחום. הפניה לעורך הדין חשובה על מנת להבין לעומק את האינטרסים העומדים בפניכם עוד בטרם הגשת הבקשה לבית המשפט לענייני משפחה.

שנית, ההליך המשפטי הינו ארוך ועשוי לקחת בין כמה חודשים למספר שנים, בהתאם לזמינות הנסיבות, מורכבות המקרה והתנהלות הצדדים. בשל כך הגשת הכנה מוקדמת וחשיבה נכונה בטרם נקיטת פעולות כלשהן היא חשובה ביותר.

ככל ובית המשפט נתן החלטה אשר אינה מוצאת חן בעיני אחד מן הצדדים, יוכל הוא לערער עליה באמצעות ערעור או רשות ערעור על פי הנסיבות. לעיתים ההליך כולל החלטות זמניות דוגמת צווי ביניים הנוגעות לרכוש או לענייני המשמורת עד שתתקבל החלטה סופית בעניין.

לסיכום, פתיחת תיק גירושין בבית המשפט לענייני משפחה הינו שלב ראשוני ומכריע אשר לו השפעה רבה על עתיד בני הזוג. על מנת ללמוד עוד אודות שלב זה ולייעוץ משפטי איכותי פנו לעורכת הדין הלנה שמחי, מומחית בדיני משפחה!

פתיחת תיק גירושין בבית משפט לענייני משפחה
פתיחת תיק גירושין בבית משפט לענייני משפחה

שאלות ותשובות - פתיחת תיק גירושין בבית משפט לענייני משפחה

כן. לבית משפט לענייני משפחה יש סמכות מקבילה לסמכות של בית הדין הרבני, ולכן ניתן לפתוח תיק גירושין גם בבית המשפט, הדן לפי הדין האזרחי ולא לפי הדין הדתי.

היתרון של בית המשפט תלוי בפוזיציה של המתדיין – בית המשפט דן לפי הדין האזרחי, לא מחויב לכללי ההלכה היהודית ולא מחייב עילת גירושין על מנת להתגרש. כמו כן, מדובר על ערכאה מקצועית המתמחה בדיני המשפחה, ובה ניתן להגיע לתוצאות מדויקות יותר מבחינה משפטית.

באופן פרקטי, פתיחת תיק הגירושין מתבצעת על ידי הגשת תביעה לגבי כל אחד מהנושאים שבהם רוצים לדון – מזונות, משמורת ילדים, חלוקת רכוש ועוד. על התביעה להיות מפורטת עד כמה שניתן.

כן. עו"ד יוכל לייצג היטב את האינטרסים שלכם בבית המשפט.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader