רכוש שהושג לפני הנישואין

ככל שעוברות השנים, גירושין נהיית פרקטיקה יותר ויותר מקובלת בחברה. זוגות גרושים אינם עוד חריגים, וניתן לראות כי מדובר בתופעה של ממש. כחלק מעלייתה של תופעת הגירושין, דיני הגירושין הולכים ומתפתחים על מנת להתאים למציאות כיום. בין היתר, ישנם כללים מקיפים באשר לדינו של רכוש שהושג לפני הנישואין. חשוב להכיר את הדינים השונים על מנת לדעת מה זכויותיכם כהליך הגירושין.

 

דיני הנישואין בישראל בהקשר של רכוש שהושג לפני הנישואין

כאשר בני זוג מתחתנים, אנשים נוטים לצאת מנקודת הנחה כי הם חולקים את כל הנכסים שלהם ביניהם. לעיתים קרובות מדובר בעמדה מוטעה, וישנם בני זוג רבים שאינם מעוניינים לחלוק את הנכסים שלהם עם בני זוגם, וחלקם אף מסתירים את קיומם מבן הזוג השני. 

נושא זה בא לידי ביטוי במשפט הישראלי באמצעות שתי מערכות דינים – חזקת השיתוף, שחלה על בני זוג שהתחתנו לפני 01.01.1974, וחוק יחסי ממון בין בני זוג, שחל על בני זוג שנישאו לאחר ה- 01.01.1974. 

 

חזקת השיתוף 

כאמור, חזקת השיתוף חלה על כל בני הזוג שנישאו לפני 01.01.1974, או על בני זוג שאינם נשואים ונחשבים כידועים בציבור. חזקת השיתוף היא בעצם חזקה משפטית לפיה כל בני הזוג המנהלים אורח חיים תקין, מחזיקים בכל נכסיהם המשותפים בבעלות משותפת. לכן, במקרה של גירושין, כל אחד מבני הזוג יהיה זכאי לחצי מהנכסים. 

על מנת לעמוד בתנאי חזקת השיתוף, על בני הזוג לנהל מספר תנאים – 

 

ניהול חיים משותפים תקינים

על הזוג להוכיח כי עד תחילתו של הסכסוך הם ניהלו חיים משותפים ותקינים באותו הבית. דרישות אלו אינן מוחלטות והן עשויות להשתנות בהתאם לכל מקרה. 

 

מאמץ משותף

על הזוג להוכיח כי שניהם הפעילו מאמץ משותף בפרנסתם, וכי קופתם משותפת. מאמץ משותף אינו כולל רק פרנסה, אלא גם טיפול במשפחה, ביצוע עבודות בית ודאגה למשק הבית הכללי.

על מנת שחזקת השיתוף תחול, אין צורך להוכיח כי הזוג שילם שווה בשווה על הנכסים המשותפים, אלא מספיק שהם רכשו את הנכס באמצעות מאמץ משותף.  

חזקת השיתוף חלה על דירתם המשותפת של בני הזוג, זכויות סוציאליות שצברו, עסקים, וכל נכס ששייך רק לאחד מבני הזוג אך שניתן לראות מהנסיבות כי הייתה לו כוונה לשתף את בן הזוג השני בנכס. 

נכסים שלא חלה עליהם חזקת השיתוף

נכסים שבני הזוג צברו לפני הנישואין \ קיבלו בירושה \ קיבלו במתנה לא מפעילים את חזקת השיתוף, אלא אם מפעולותיהם משתמע כי מדובר בנכס משותף לשניהם. 

 

חוק יחסי ממון בין בני זוג

חוק זה דומה לחזקת השיתוף באופיו, כיוון שהוא קובע כי כל זוג שהתחתן לאחר ה- 01.01.1974 ומתגרש, יחלק את רכושם שווה בשווה אלא אם מדובר בנכסים שבני הזוג צברו לפי הנישואין \ קיבלו בירושה \ קיבלו במתנה. 

אם הזוג חתמו על הסכם יחסי ממון, הוא יחליף את כללי החוק והוא יהיה הסמכות המכריעה בנושא חלוקת הרכוש. 

 

קבלת ליווי משפטי מעורך דין גירושין

על אף שיש כללים ברורים בנושא של חלוקת רכוש שהושג לפני הנישואין, חשוב להבין שיש תחומים אפורים רבים. למשל, ישנם מקרים בהם רכוש מסוים, כמו דירה, הושגה לפני הנישואין, אך בגלל שבני הזוג השקיעו בה מאמץ משותף יחדיו והתגוררו בה, אז ייתכן מאוד שהיא תיחשב כרכוש משותף של שניהם. 

מנגד, ייתכן מקרה בו אחד מבני הזוג מחזיק ברכוש שהושג לפני הנישואין, ובגלל שלבן הזוג השני לא הייתה זיקה אליו אז היא לא תוכרז כרכוש משותף. 

במקרים של גירושין, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום על מנת לוודא כי כל זכויותיכם מתממשות. גירושין הם סכסוכים משפטיים לכל דבר ועניין, ועל כן כל פרט ופרט הוא חשוב על מנת שזכויותיכם בנכס יוכחו. 

אמנם רבים מוכנים לוותר על הנכס שלהם על מנת להימנע מעימות משפטי, אך חשוב מאוד לא לעשות זאת, שהרי קבלת הנכס או קבלת השווי של מחציתו עשוי להיות אבן דרך משמעותית בהתאוששות מן הגירושין ופתיחה בדרך כלכלית חדשה עבורכם ועבור משפחתכם.

 

כמה יעיל עו"ד בנושא?

עורך דין מיומן יוכל לסייע לכם לעבור את התהליך בצורה יעילה ומהירה, תוך שמירה על אווירה מכבדת בין הזוג המתגרש ועל זכויותיכם במסגרת הגירושין.

לא יעלה על הדעת כי תוותרו על כספים שמגיעים לכם במסגרת הגירושין, שהרי אלו מהווים חלק בלתי נפרד מנכסיכם ויכולותיכם להתפרנס. 

משרד עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה ובדיני הגירושין והנישואין בפרט, ומזמין אתכם להיוועץ עמנו בהקדם על מנת לקבל ליווי משפטי אישי, מהימן ואיכותי, כך שתוכלו לוודא כי כל זכויותיכם נשמרות וכי אתם מקבלים את כל מה שהחוק יכול להעניק לכם. 

רכוש שהושג לפני הנישואין
רכוש שהושג לפני הנישואין

שאלות ותשובות - רכוש שהושג לפני הנישואין

במרבית המקרים רכוש שהושג לפני הנישואין יהיה שייך לאותו בן זוג בלבד, אך התשובה לשאלה הזו תלויה בתאריך בו התחתנתם. הדין שחל על מי שהתחתן לפני 01.01.1974 הוא חזקת השיתוף, ואילו הדין שחל על מי שהתחתן לאחר תאריך זה הוא חוק יחסי ממון בין בני זוג.

לפי חזקת השיתוף, רכוש שאחד מבני הזוג השיג לפני הנישואין לא נכלל בחזקת השיתוף, ולכן הצד השני לא יכול לטעון בעלות עליו – אלא אם מהפעולות שביצעו בני הזוג משתמע שהרכוש הוא משותף לשניהם.

לפי חוק יחסי ממון, הרכוש שבן זוג צבר לפני הנישואין שייך רק לו, אך ניתן להתנות על כך בהסכם ממון.

בהחלט. עו"ד יוכל לעמוד על הזכויות והאינטרסים שלכם בנושא חלוקת הרכוש לאחר גירושין.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader