אימוץ ילדים בישראל – מהם התנאים?

הזכות לבנות משפחה היא אחת מזכויות האדם הבסיסיות ביותר, אך היא נותרת חלום בלתי מושג עבור רבים. אלה שמוצאים את עצמם לא מסוגלים להרות אך כמהים להורות, מוכנים לעתים קרובות להשקיע זמן, אנרגיה ומשאבים כספיים רבים, ולפעמים הופכים את הדבר למשימת חייהם. אולם חשוב להכיר בכך שתהליך האימוץ בישראל הוא מסע מפרך ולעיתים ארוך, הנמשך בממוצע כחמש שנים. אמנם ישנם אפיקים שונים שבאמצעותם אנשים יכולים לאמץ ילד בישראל, אך לכל אחד תנאים מוקדמים משלו. מאמר זה נועד לשפוך אור על אימוץ ילדים בישראל – מהם התנאים שבהם מאמצים פוטנציאליים מאוכלוסיות שונות נדרשים לעמוד, הכישורים הדרושים וחשיבות הסיוע המשפטי.

 

כמה מילים על המורכבות של תהליך אימוץ ילדים בישראל 

בניית משפחה נחשבת כפרק מרכזי במסע החיים של מרבית האנשים. אולם למרות שהבאת ילדים לעולם עשויה להיראות כחלק בלתי נפרד מהתהליך, לא אחת מדובר בחלום בלתי ניתן להשגה עבור אנשים המתמודדים עם בעיות בריאותיות או אי יכולת להביא ילדים כזוג בשל נטייתם המינית. עבור אנשים אלה, הרצון להקים משפחה יכול להטיל צל כבד על חייהם, הרווחה הרגשית והבריאות הכללית שלהם. בשל כך, רבים פונים להליכי אימוץ.

אולם חשוב להיות ערים לעובדה שאימוץ ילדים בישראל אינו תהליך פשוט או קצר מועד, אלא מסכת ארוכה המחייבת בראש ובראשונה, עמידה במספר לא מבוטל של תנאי סף, מצד מי שמבקשים להרחיב את התא המשפחתי שלהם על ידי אימוץ תינוק או ילד בארץ.

 

החקיקה המסדירה את ההגבלות על אימוץ ילדים בישראל

בהתאם לחוק אימוץ ילדים משנת 1981, תהליך אימוץ ילד בישראל מפוקח בשירות למען הילד המהווה חלק ממשרד העבודה והרווחה. לפי החוק, רק לעובד סוציאלי מורשה יש סמכות למסור ילדים בישראל לאימוץ. עם השלמת האימוץ, הילד מופרד רשמית ממשפחתו הביולוגית, וההורים המאמצים לוקחים על עצמם אחריות משפטית מלאה לגידולו, חינוכו ורווחתו של הילד. כהורים מאמצים, הם זכאים לאותן הטבות, קצבאות וזכויות הוריות, כמו ההורים הביולוגיים.

 

אילו אוכלוסיות בישראל זכאיות לאמץ ילדים ומי מקבל עדיפות?

בתחילה קבע החוק שרק זוגות נשואים שחלקו משק בית משותף במשך שנתיים לפחות, זכאים לאמץ ילד בישראל. עם זאת, דרישה זו התפתחה עם השנים. כיום, גם לזוגות לא נשואים, לרבות בני זוג שהם ידועים בציבור וזוגות חד מיניים, יש אפשרות להגיש בקשה לאימוץ. עם זאת, ראוי לציין כי מצבים אלו עשויים לכלול הליכים מורכבים יותר.

עוד חשוב לדעת כי בארץ, ישנן אוכלוסיות מסוימות שזוכות לעדיפות, בכל הנוגע לאימוץ של תינוקות וילדים עד גיל שנתיים, שכן לרוב הם נחשבים ל"מבוקשים" יותר. זה כולל זוגות שאין להם ילדים ביולוגיים משלהם.

 

השינוי הפסיקתי בנוגע לאימוץ ילדים בישראל בקרב זוגות ידועים בציבור

בפסיקה משמעותית של בית משפט לענייני משפחה בבאר שבע בספטמבר 2019, נקבע כי גם זוגות ידועים בציבור, זכאים להפוך להורים מאמצים (תיק בש 30/19). בהחלטה תקדימית זו ציין סגן נשיאת בית המשפט, כבוד השופט גביזון, כי לאורך ההיסטוריה החקיקתית בישראל, המחוקק כיוון לביטוי "איש ואישה" במובן של זוגות נשואים, אולם במסגרת חוק האימוץ ניתן ליישם את נימוקיו של כב' השופט לוי ליעל ולהעניק לסעיף 3 בחוק, פרשנות מעשית התואמת את רוח התקופה, וכוללת גם זוגות ידועים בציבור המעוניינים באימוץ ילדים.

 

דרישות הסף למבקשים לאמץ ילדים בישראל

על מנת להיחשב זכאים לאימוץ, הורים לעתיד חייבים לעמוד בקריטריונים הבאים:

  1. פער הגילאים בין הילד לכל הורה לעתיד צריך להיות לפחות 18 שנים ולא יעלה על 43 שנים, למעט כאשר בן זוג מבקש לאמץ את ילדו של בן זוגו באישור בית המשפט.
  2. גם ההורים המאמצים וגם הילד חייבים להשתייך לאותו שיוך דתי.
  3. כל הורה חייב להשלים מינימום של 12 שנות השכלה פורמלית.
  4. על שני ההורים להיות בעלי מקור הכנסה יציב ויכולת מוכחת לספק את צרכי הילד.
  5. יש לקיים תנאי מחייה נאותים עבור הילד, לרבות גישה לחדר פרטי.
  6. לאף אחד מההורים אין רישום פלילי הקשור בעבירות מין, עבירות נגד קטינים, עבירות אלימות או עבירות אחרות העלולות לפסול אותם לאימוץ, בכפוף לשיקול דעתה של העובדת הסוציאלית.
  7. שני ההורים צריכים להיות בריאים פיזית ונפשית.
  8. התפקוד החברתי והזוגי של ההורים צריך להיות תקין.
  9. העובדת הסוציאלית צריכה להיות משוכנעת שההורים המאמצים לעתיד ערוכים היטב ובעלי יכולת להתמודד עם האחריות הגלומה באימוץ ילד.

חשוב לציין שדרך אלטרנטיבית לאימוץ ילד היא הפיכה למשפחת אומנה, כאשר הנושא של חזקת הילד עוד נמצא בבחינה. זוהי אפשרות שמציעה סיכויים גבוהים לאמץ ילד, אך מגיעה עם הסיכון הפוטנציאלי שהילד יחזור בסופו של דבר להוריו הביולוגיים, עם כל ההשלכות הנלוות לדבר.

 

האם אימוץ ילדים על ידי זוגות חד מיניים בישראל אפשרי?

בהודעה פורצת דרך בפברואר 2008, הצהיר היועמ"ש כי בנסיבות מסוימות, מותר לדון בבקשות של זוגות חד מיניים לאימוץ ילדים, בתנאי שהדבר משרת את טובת הילד. היועץ הדגיש כי הנטייה המינית של ההורים המאמצים לעתיד, היא רק אחד מכמה גורמים רלוונטיים, ויש לשקול זאת לצד כל שאר הנסיבות בעת הערכה של כל מקרה אימוץ בנפרד.

כמו כן, בשנת 2005 קבע בית המשפט העליון תקדים משמעותי בפסק דין ירוס-הדד (תיק בע"א 1280/01), ואפשר לבנות זוג שניהלו תא משפחתי משותף, לאמץ האחת את ילדיה של השניה כדין.

יחד עם זאת, חשוב לציין שהמדינה עדיין מציבה תנאים שיכולים להפוך את תהליך האימוץ למאתגר במיוחד עבור זוגות חד מיניים בישראל. כדי שזוגות חד מיניים יהיו זכאים לאימוץ, צריכה להתקיים אחת מהנסיבות הבאות:

  1. אף זוג נשוי הטרוסקסואלי אחר לא הביע עניין באימוץ הילד: ההעדפה ניתנת לזוגות נשואים שאינם חד מיניים, ורק כאשר לא ניתן למצוא הורים מאמצים מתאימים, נחשבים זוגות חד מיניים כמאמצים רלוונטיים. בדרך כלל, זה חל על ילדים גדולים יותר, ילדים בעלי מוגבלות, או ילדים פגועים.
  2. אחד מבני או בנות הזוג נפטר, וברצונו של הצד הנותר, לאמץ את ילדו של הצד שנפטר.
  3. כאשר הוריו הביולוגיים של הילד נפטרו, ויש קרובי משפחה שהם זוג חד מיני המעוניינים לאמץ את הילד.

יתרה מכך, על זוגות אלו לעמוד בכל דרישות האימוץ הסטנדרטיות כפי שהותוו עבור זוגות נשואים. בקצרה, אף שאימוץ ילדים בישראל בקרב זוגות חד מיניים אפשרי לכאורה בתקופתנו, מסע האימוץ, שמטבעו הוא קשה גם עבור זוגות הטרוסקסואליים, יכול להיות קשה עוד יותר עבור זוגות חד מיניים, ולמעשה להכפיל את האתגרים העומדים בפניהם.

 

אימוץ ילדים בישראל – מהם התנאים? סיכום

אימוץ ילדים בישראל ובכלל, הוא תהליך רב פנים ומאתגר. בניגוד להורות ביולוגית, הורים מאמצים לעתיד חייבים לעמוד בקריטריונים קפדניים כדי להוכיח את התאמתם לגידול ילד. מסע זה עומד בסימן הליך ארוך וסבוך, המפוקח על ידי גורמים רבים. לפיכך, מומלץ מאוד לפנות לייצוג והכוונה משפטית מעורך דין משפחה מנוסה.

משרד עו"ד הלנה שמחי מתמחה בסיוע לזוגות המעוניינים בהליכי אימוץ ילדים בישראל. במשרדנו תמצאו צוות עורכי דין מיומן ובעל ידע המוכן להציע לכם הכוונה, תמיכה ומענה לכל פניותיכם. אל תהססו להיוועץ בנו בכל סוגיה הנוגעת לתנאים לאימוץ ילדים בישראל ובכל עניין אחר מתחום דיני המשפחה.

אימוץ ילדים בישראל – מהם התנאים
אימוץ ילדים בישראל – מהם התנאים
שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader