ידועים בציבור: חובות וזכויות

בישראל אין אפשרות להינשא באופן אזרחי, כלומר נישואין שאינם תלויים בדין הדתי. בעקבות כך התפתח 'מוסד הידועים בציבור' אשר מאפשר לזוגות להנות ממרבית ההיבטים המשפטיים של נישואין. על מנת לזכות להגדרה זו יש צורך לעמוד במספר קריטריונים אשר יעידו על חיים במשותף של הזוג. קראו עוד כדי לשמוע וללמוד על החובות והזכויות של ידועים בציבור.

 

הרקע למוסד הידועים בציבור

מאחר ובישראל יש עליונות לדין הדתי בענייני נישואין וגירושין, אין אפשרות לנישואין אזרחיים במדינה. בתוך כך מוסד הידועים בציבור התפתח כמעין חלופה לנישואין אזרחיים. מדובר למעשה על בני זוג אשר חיים ומנהלים מסגרת משפחתית משותפת אך הם אינם נשואים אחד לשני.

באמצעות הגדרת בני זוג כנשואים בציבור המדינה מאפשרת להחיל עליהם זכויות וחובות אותם היא מעניקה לזוגות נשואים. זהו פתרון חלופי לזוגות אשר אינם רוצים או אינם יכולים להינשא בארץ על פי הדין הדתי.

עם השנים הקריטריונים לקביעת ההגדרה של ידועים בציבור התרככו והמצב המשפטי כיום מאפשר באמצעות מספר תנאים להכיר בזוגות כידועים בציבור.

 

תנאים מקדימים להיחשב כידועים בציבור

למרות התרככות התנאים הנדרשים להכרה בזוגות כידועים בציבור, עדיין קיימים מספר תנאים מינימליים שיש לעמוד בהם על מנת לקבל את ההכרה.

שני התנאים הבסיסיים הם מגורים משותפים וניהול משק בית משותף, כך שנדרש יותר מאשר קיום יחסים וקשר זוגי בין בני הזוג. יש צורך להוכיח שותפות אמיתית אשר מקבילה לניהול חיי משפחה משותפים במסגרת של נישואין.

בכל אופן, כיום לא קיימת חקיקה סדורה בנושא ולכן הקביעה האם זוג מסוים נחשב כידוע בציבור או לא דרוש למעשה בהוכחה ותלוי בשיקול דעתו של בית המשפט.

 

חובות וזכויות של ידועים בציבור

ידועים בציבור: חובות

המעמד הזוגי של ידועים בציבור כולל בו גם חובות המקבילות לשל זוג נשוי. קיימת חובת מזונות של האב (ולעיתים של האם), לספק את צרכי הילדים.

זאת, למרות שבני הזוג אינם נשואים על פי ההלכה ולכן במקרים מסוימים יהיה ניתן לתבוע מזונות במקרה שהם לא משולמים. בנוסף, במקרה של פטירה של אחד מבני הזוג, בן הזוג השני יירש את העזבון שלו בהתאם לחוק וכך הוא עשוי להיות אחראי על החובות שבן הזוג השאיר מאחוריו.

כמו כן, הלכת השיתוף הזוגי החלה על זוגות נשואים וקובעת מה יעשה ברכוש בני הזוג במקרה של גירושין חלה גם על ידועים בציבור, כך במקרה של פרידה הרכוש של בני הזוג יתחלק בשווה ביניהם ללא קשר לתרומה של כל אחד מבני הזוג בצבירתו.

ידועים בציבור: זכויות

ידועים בציבור נהנים משלל זכויות המוענקות לזוגות נשואים. יש להם זכויות בביטוח לאומי כגון זכות הפטור מתשלום דמי ביטוח לאומי לאישה נשואה שאינה עובדת וכן במקרה של פטירה של אחד מבני הזוג, בן הזוג הנותר יהנה מקצבת שאירים ועוד.

כך גם לעניין ירושה, בן הזוג הנותר לאחר פטירה זכאי לרשת את רכוש הנפטר. בנוסף קיימים זכויות בנוגע לדיור כגון סיוע הניתן לזוגות נשואים, הטבות משכנתא ועוד.

כמו כן קיימים זכויות הקשורות לענייני מס והקלות בהתאם לנשואים. גם זכויות משפטיות של זוג נשוי ניתנות לידועים בציבור, למשל הזכות לדיון בדלתיים סגורות כאשר מדובר בענייני משפחה, הזכות להימנע ממתן עדות נגד בן הזוג ועוד.

 

הקשיים במעמד של ידועים בציבור

למרות שלל הזכויות הניתנות לידועים בציבור וההכרה ההולכת וגוברת לה הם זוכים, המצב הנוכחי כיום עדיין מקשה עליהם בהיבטים מסוימים. הזכויות של ידועים בציבור אינן שוות ערך באופן מוחלט לשל זוגות נשואים.

בנוסף, ההכרה בזכויות של ידועים בציבור נעשית רק לאחר עמידה בתנאים מסוימים והוכחתם בפני הרשויות, כך שהדבר דורש משאבים שונים כגון זמן וכסף. יתרה מכך, פירוק הזוגיות של ידועים בציבור אינה כרוכה בהתדיינות משפטית, בשונה מזוגות נשואים.

הדבר אמנם מקל על הפירוק ומאפשר לבני הזוג עצמאות מוגברת בעיצוב ההליך וקבלת ההחלטות, אך ההגנה המשפטית המוענקת במקרים כאלו לזוגות נשואים אינה חלה עליהם והזוג מוצא עצמו חשוף ופגיע יותר בהיעדר ההגנה.

מוסד הידועים בציבור בישראל הוא מפותח מאד ומאפשר קיום חיים זוגיים משותפים ללא נישואין בישראל. הקרבה בין המעמד של ידועים בציבור למעמד נשואים מובילה לחובות וזכויות החלים על זוגות אלו. על מנת להבין יותר על המעמד והשלכותיו, פנו לעורכת הדין הלנה שמחי לייעוץ משפטי מקצועי בתחום!

ידועים בציבור: חובות וזכויות
ידועים בציבור: חובות וזכויות

שאלות ותשובות - ידועים בציבור: חובות וזכויות

ידועים בציבור, זה בעצם מעמד שניתן לזוגות מסוימים המצהירים על עצמם כידועים בציבור – מעמד זה מתנה זכויות, חובות, ומשפיע על שני בני הזוג באופן משמעותי, מבחינה משפטית, כלכלית ובירוקרטית.

ידועים בציבור צריכים לעמוד בכמה קריטריונים ותנאים מקדימים כדי לקבל מעמד כזה. עליהם לגור יחד ולנהל משק בית משותף, וגם להוכיח קשר של שותפות וניהול חיים משותפים. אישור המעמד, ייקבע על ידי הוכחות, ושיקול שעתו של בית המשפט.

זכויותיהם של ידועים בציבור מקבילות לזכויותיו של זוג נשוי, וכך כוללות זכויות שונות בביטוח לאומי, קבלת ירושה וקצבת שאירים, קבלת סיוע כלכלי ברכישת דירה, וכדומה.

חובותיהם של ידועים בציבור מקבילות לחובותיו של זוג נשוי, וכך נמצא בין החובות את חובת המזונות, קבלת ירושה וכן לעיתים אף ירושה של חובות, וחלוקה של הנכסים שווה בשווה במקרה של פרידה, כמו זוג נשוי.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader