נישואין לזוגות חד מיניים

נישואין לזוגות חד מיניים והורות משותפת הם נושאים שנויים במחלוקת בחברה הישראלית. יחד עם זאת, בעשורים האחרונים חלה התקדמות משמעותית במימוש זכויותיהם של זוגות חד מיניים בתחומים אלו, הודות לפסיקה תקדימית ולמאבקם העיקש של ארגוני זכויות להט"ב. במאמר זה נסקור את המצב החוקי והמשפטי כיום בתחום זכויות הנישואין וההורות של זוגות חד מיניים בישראל ואת הפתרונות הזמינים בהקשרים אלו.

 

נישואין לזוגות חד מיניים בישראל – המצב החוקי והמשפטי כיום

הנושא של נישואין חד-מיניים בישראל הוא נושא טעון ומורכב. למרבה הצער, גם כיום, על פי חוקי מדינת ישראל, עדיין אין אפשרות חוקית לנישואין בין בני זוג מאותו המין. עם זאת, בשנים האחרונות יש דיון ציבורי רחב בנושא, כאשר ארגונים חברתיים שונים קוראים למתן אפשרות חוקית לנישואים חד-מיניים בארץ. אולם הממשלה והכנסת טרם אימצו שינוי חקיקה בנושא, בין היתר בשל התנגדות מצד מפלגות וארגונים דתיים שמרניים.

 

מדוע נישואין של זוגות חד מיניים בישראל אינם מתאפשרים?

במדינת ישראל, הליך הנישואין מתבצע על פי הדין הדתי החל על בני הזוג. במקרה של זוגות יהודיים בישראל, הסמכות להעניק תוקף משפטי לנישואין וגירושין, נתונה לבתי הדין הרבניים.
למרבה הצער, הדין הדתי אינו מכיר בנישואים בין בני אותו המין. לכן, זוגות חד מיניים, אינם יכולים להינשא בישראל.

עם זאת, בית המשפט העליון בישראל קבע כי זוגות חד מיניים רשאים להינשא בחו"ל ולהירשם כנשואים בישראל. כלומר, הם יכולים להינשא במדינה זרה המכירה בנישואים אלה, ולאחר מכן להירשם כנשואים במשרד הפנים בישראל.

נישואין לזוגות חד מיניים
נישואין לזוגות חד מיניים

 

אז כיצד זוגות חד מיניים מישראל יכולים להינשא זה לזה?

הפתרון עבור זוגות חד מיניים הוא כאמור, להינשא בטקס נישואים אזרחי בחו"ל, באחת המדינות המכירות בנישואים חד מיניים. לאחר מכן, עם שובם לישראל, הם יכולים לפנות ללשכת רישום האוכלוסין במשרד הפנים, ולהירשם כזוג נשוי.

זוהי פרוצדורה טכנית, ובתנאי שהבקשה תקינה ומגובה במסמכים הנדרשים, פקיד הרישום מחויב לרשום את בני הזוג כנשואים. לפיכך, אם הבקשה נדחתה, כדאי לפנות לעורך דין לענייני משפחה לצורך הגשת ערר.

 

במה כרוך הליך הרישום בישראל של נישואין אזרחיים לזוגות חד מיניים

על מנת לרשום נישואין אזרחיים שנערכו בחו"ל בין בני זוג חד מיניים, יש לפנות ללשכת רישום האוכלוסין במקום המגורים של בני הזוג ולהגיש טופס הודעה על שינוי מעמד אישי. אם שני בני הזוג הם אזרחי ישראל, כל אחד מהם יכול לבצע את הרישום. אולם אם אחד מהם הוא אזרח זר, על בן הזוג שהוא אזרח ישראל לבצע זאת.

יש לצרף לבקשה מסמכים רלוונטיים כגון תעודות זהות, ותעודת נישואין מקורית מאומתת באפוסטיל. פקיד הרישום בודק את המסמכים, ואם הבקשה תקינה הוא מעדכן את המעמד האישי במרשם ומוציא ספח עדכני לתעודת הזהות.

ניתן לערער תוך 21 יום אם הבקשה נדחתה. ולאחר מכן לפנות לבית המשפט לעניינים מנהליים.

 

האם כדאי לזוגות חד מיניים בישראל להינשא בכלל?

עבור זוגות חד מיניים שנישאים בחו"ל ומבקשים להירשם כנשואים בישראל, הרישום נושא אופי סמלי ותו לא. הם אינם מקבלים את מלוא הזכויות של זוגות נשואים הטרוסקסואלים.למעשה, רישומם כנשואים אינו משנה את מעמדם המשפטי, והם נחשבים כידועים בציבור.

עם זאת, הרישום כנשואים יכול לסייע בהוכחת היותם ידועים בציבור, ובכך לאפשר להם קבלת הטבות מסוימות כגון נקודות זיכוי במס, זכויות ירושה ועוד. לכן, למרות המגבלות, עדיין יש יתרון מסוים ברישום זוגות חד מיניים כנשואים בישראל.

 

מהן האפשרויות להקמת משפחה בקרב זוגות חד מיניים בישראל?

על אף הקושי הביולוגי, גם זוגות חד מיניים יכולים כיום להקים משפחה וליהנות מהורות משותפת בישראל.

קיימות מספר אפשרויות:

  1. פונדקאות – הסתייעות באם פונדקאית להביא ילד לעולם.
  2. הפריה מלאכותית – רלוונטי עבור נשים המצויות בזוגיות חד מינית.
  3. אימוץ – הפסיקה מכירה באפשרות של בן זוג אחד לאמץ את ילדו של בן הזוג השני. אימוץ ילדים זרים אפשרי אך עדיין לא נפוץ.

למרות הקשיים, ניתן לראות כי לזוגות חד מיניים זמינות אפשרויות שונות למימוש הזכות להורות משותפת ולהקמת משפחה.

 

מה קורה במקרה של גירושין של זוגות חד מיניים שנרשמו כנשואים בארץ?

מכיוון שזוגות חד מיניים אינם יכולים להינשא בישראל אלא רק בחו"ל, הרי שגם במקרה של גירושין הם אינם יכולים לפנות לבית הדין הרבני כפי שעושים זוגות הטרוסקסואלים נשואים. במקום זאת, על זוג חד מיני המעוניין להתגרש להגיש תביעה לבית המשפט לענייני משפחה. הם יכולים להגיש תביעה למתן פסק דין הצהרתי, אשר יבטל את רישומם כנשואים במרשם האוכלוסין.

אם אחד מבני הזוג אינו יהודי, הם יכולים להגיש תביעה להתרת הנישואין. זהו הליך משפטי פשוט יחסית, שאינו דומה להליך הגירושין בבית הדין הרבני.

 

לסיכום

הזכות לנישואין ולהקמת משפחה היא זכות יסוד בסיסית. אולם לצערנו, עדיין קיימים חסמים רבים במימוש זכויות אלה עבור זוגות חד מיניים בישראל. אם נתקלתם באפליה או קושי במימוש זכויותיכם כזוג חד מיני, מומלץ בחום להיוועץ בעורך דין דיני משפחה שייצג אתכם בתהליך למימוש מלא של זכויותיכם.

משרד עו"ד לענייני משפחה הלנה שמחי ישמח ללוות אתכם משפטית במאבקכם הצודק לשוויון זכויות מלא.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader