קצבת שאירים לאלמן

באם התאלמנתם, ייתכן מאוד כי אתם זכאים לקצבת שאירים. קצבת שאירים הם דרכה של המדינה להבטיח כי אלמנים יהיו זכאים לסיוע כלכלי באמצעות דמי הביטוח הלאומי ששילמו בני זוגם המנוחים. חשוב להכיר את תנאי הזכאות לקצבת שאירים ומה ניתן לעשות אם אינכם זכאים. חשוב לשים לב שבמאמר לשון גבר מתייחסת לנשים וגברים יחדיו מטעמי נוחות אלא אם נאמר אחרת. 

 

מהי קצבת שאירים? 

קצבת שאירים היא קצבה חודשית המתקבלת מביטוח לאומי ומטרתה היא להבטיח ביטחון כלכלי לשאיריו של המנוח או המנוחה קרובי המשפחה הזכאים לקצבת שאירים הם האלמנים של המנוח שהיו נשואים לו בעת פטירתו וילדיו שנותרו יתומים.

 

האם אני זכאי לקצבת שאירים?

קצבת שאירים כפופה למספר תנאים שרק אם המנוח עמד בהם שאיריו יהיו זכאים לקצבה:

  1. הנפטר היה תושב ישראל במותו
  2. הנפטר השלים תקופת אכשרה

כלומר, הנפטר היה מבוטח בביטוח לאומי זמן ארוך דיו על מנת ששאיריו יהיו זכאים לקצבת שאירים. תקופת אכשרה היא ביטוח באחת מן התקופות הללו:

  • שנה שלמה לפני הפטירה.
  • שנתיים רצופות או לא רצופות בחמש שנים טרם הפטירה. 
  • חמש שנים רצופות או לא רצופות בעשר השנים טרם הפטירה.
  • שתים עשרה שנים רצופות או לא רצופות, כל עוד הנפטר היה מבוטח לאחר שהפך לתושב ישראל ומספר החודשים בהם לא היה מבוטח לא עלו על מספר החודשים בהם כן היה מבוטח.
  • שתים עשרה שנים רצופות או לא רצופות טרם הפטירה.
 

ישנם כמה מקרים בהם אין צורך לעמוד בתקופת האכשרה:

  • המנוח נפטר לפני הגיעו לגיל תשע עשרה שנים. 
  • המנוח היה המפרנס העיקרי של ילדיו או של בן או בת זוגו. 
  • המנוח נפטר תוך שנה מהיום בו נהפך לתושב ישראל. 
  • המנוחה (אישה בלבד) נפטרה בתוך שנה מהיום בו התאלמנה או התגרשה.
  • אם המנוחה (אישה בלבד) הייתה אם לילדים ולא השלימה תקופת אכשרה כפי שנדרש ממנה, ילדיה בלבד יהיו זכאים לקצבת שארים. 
  1. הנפטר שילם את דמי הביטוח כחוק

אי עמידה בתשלומי דמי הביטוח הלאומי עשויה לפגוע בזכאות שאיריו של המנוח בקבלת קצבת השאירים. לעיתים, יתחשב בית המשפט ויבחר להעניק את קצבת השאירים מטעמי צדק – אם למשל המנוח פיגור בתשלום דמי הביטוח הלאומי. אם המעסיק של המנוח הוא זה שפיגר בתשלום דמי הביטוח הלאומי, השאירים של המנוח לא ייפגעו מכך.

 

גובה קצבת השאירים לאלמנים 

  • אלמן או אלמנה בגיל 40 עד 50 ללא ילדים יקבלו קצבה חודשית של 1171 ₪.
  • אלמן או אלמנה בגיל 50 או מבוגר מכך – ללא ילדים – יקבלו קצבה חודשית של 1558 ₪.
  • אלמן או אלמנה בגיל 80 או מבוגר מכך יקבלו קצבת בגובה 1646 ₪.
  • אלמן או אלמנה עם ילד אחד העונה להגדרת יתום על פי חוק, יקבלו קצבה בגובה 2289 ₪ לחודש.
  • אלמן או אלמנה עם שני ילדים יקבלו קצבה בגובה 3020 ₪ בחודש.
  • כל ילד נוסף יזכה את ההורה האלמן ב- 731 ₪ בחודש.

כיצד ניתן להגיש קצבת שאירים?

את התביעה למימוש הזכות לקצבת שאירים אין להגיש מאוחר יותר מ-12 חודשים מיום פטירתו של המנוח.

ניתן לערער על החלטת המוסד לביטוח לאומי באשר לקצבת שאירים באמצעות ערעור לבית הדין לענייני עבודה, תוך 12 חודשים מיום החלטת המוסד לביטוח לאומי בנוגע לזכאות.  לשם כך, מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה קצבת שאירים על מנת שיוכל לסייע לכם להציג תיק טוב ומשכנע, ולא לבזבז על התביעה משאבים נפשיים וכלכליים מיותרים.

 

דחייה בשל אי זכאות

אם תביעה לקבלת קצבת שאירים נדחתה בשל אי זכאות, ייתכן כי האלמן או האלמנה יהיו זכאים לתשלום מטעמי צדק. לכך זכאים אלמנים של אדם שלא שילם כחוק את קצבת הביטוח לאומי, כפי שצוין לעיל. מקרים נוספים בהם ייתכן והאלמנים יהיו זכאים לתשלום מטעמי צדק, הם מקרים בהם התובע לא עמד בזכאות לקצבת השאירים בשל מחלה, מאסר. שירות צבאי, פשיטת רגל, פסילות דין, רישום שגוי במשרד הפנים או כל סיבה אחרת שאינה תלויה באלמן. 

משרד עורכת הדין הלנה שמחי מזמין אתכם ליצור קשר אם אתם חושבים כי אתם זכאים לקצבת שאירים. יחד נוכל לבדוק את זכאותכם, ולערער על החלטת המוסד לביטוח לאומי במידה ובקשתכם לקצבת שאירים נדחתה. משרדנו מציע ליווי משפטי מן הדרגה הראשונה, תוך מתן דגש על יחס אישי ומקצועיות ברמה הגבוהה ביותר. 

קצבת שאירים לאלמן 
קצבת שאירים לאלמן

שאלות ותשובות - קצבת שאירים לאלמן

קצבת שאירים היא קצבה שהמדינה מספקת דרך ביטוח לאומי לשאירים לאחר פטירת הוריהם או בני זוגם. מטרת הקצבה היא לסייע להם באופן כלכלי וחודשים לאחר הפטירה.

קצבת שאירים מגיעה לאלמן או אלמנה וכן ליתומים של הנפטר. הזכאות תינתן במקרים האלה אך רק בעמידה בקריטריונים הבאים – המבוטח היה תושב ישראל, השלים תקופת אכשרה של תשלומי ביטוח לאומי לפני הפטירה, ושילם את דמי הביטוח כחוק.

גובה קצבת השאירים לאלמן או אלמנה, נקבעת בהתאם לגיל האלמן או האלמנה, וכן בהתאם לכמות הילדים שיש להם. כך למשל אלמן בגיל 80, יקבל קצבת שאירים בגובה של כ- 1646 ₪, ובמידה ויש לו ילדים, יקבל על כל ילד עוד 731 ₪.

כדי לקבל את הקצבה יש להגיש בקשה לביטוח הלאומי, לקבלת הקצבה – עד כ- 12 חודשים מיום פיטרת בן או בת הזוג.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader