בדיקת מסוגלות הורית

בדיקת מסוגלות הורית – כשמה כן היא – בוחנת את הכשירות של ההורים לגדל את ילדיהם ולמלא את כל צרכיהם השונים: הגופניים, הרגשיים והנפשיים כאחד. לא כל הורה בישראל עובר בדיקת מסוגלות הורית, אלא רק הורים שבית המשפט מתבקש להכריע באשר למסוגלותם לגדל ילד, כיחידים או כזוגות. ברוב המקרים, הבדיקה תיערך במסגרת הכרעה בסכסוך משמורת. במסגרת הבדיקה, ייבדקו אספקטים שונים בחייהם של ההורים, לרבות צרכיו של הילד. מדובר בהליך לא פשוט עבור הילד וההורים, וחשוב לוודא כי בידכם כל המידע הנדרש לפני שתתייצבו לבדיקת מסוגלות הורית.

 

מהי בדיקת מסוגלות הורית?

בדיקת מסוגלות הורית הינה בדיקה שנעשית בהתאם להוראת בית המשפט לענייני משפחה. במסגרת בדיקה זו, מופנים שני ההורים לבדיקה אצל אנשי מקצוע מתחום העבודה הסוציאלית-קלינית, הפסיכיאטריה והפסיכולוגיה, במכונים פרטיים שנועדו לשם מטרה זו. 

בבדיקת מסוגלות הורית, נבחנת מסוגלותם של כל אחד מההורים לגדל את ילדו בתנאים איכותיים וראויים, בהתאם לצרכיו הייחודיים. לאחר שבית המשפט יקבל את הממצאים מאנשי המקצוע שבחנו את מסוגלותם ההורית של ההורים, הוא יחליט כיצד לחלק את המשמורת בין ההורים (במקרה שמדובר בתיק גירושין) או ינחה את ההורים כיצד לפעול בהמשך ובאיזה צעדים עליהם לנקוט.

בדיקה זו רלוונטית רק כאשר הילד הוא קטין או חסר ישע, ולא כאשר הילד הינו בגיר ויכול לדאוג לעצמו.

 

מתי מתבצעת בדיקת מסוגלות הורית?

אלו המקרים העיקריים בהם תתבצע בדיקת מסוגלות הורית – 

 

גירושין וחלוקת משמורת

ברוב המקרים, בדיקת מסוגלות הורית נערכת כאשר יש סכסוך בין הורים לילד\ים הנוגע למשמורת ולאופן חלוקתה. בדיקה זו תיעשה כחלק ממאמצו של בית המשפט להכריע בסכסוך המשמורת וזמני הביקור בצורה הטובה והמושכלת ביותר. באמצעות בדיקת מסוגלות הורית, בית המשפט יוכל לעמוד בצורה מדויקת יותר על הצרכים של הילד. כך, הוא יוכל להתאים את המשמורת ההורית לפי מה שהילד זקוק לו.

 

חשש לאלימות או הזנחה

אם לבית המשפט ישנו חשש כי ההורים פוגעים בילדיהם באיזשהו אופן, מזניחים אותם או נוקטים כלפיהם באלימות, הוא רשאי להפנות את ההורים לבדיקת מסוגלות הורית על מנת לקבל פרטים רבים יותר על הנושא ולעמוד על כשירותם של ההורים לתפקד כהורים עבור ילדם. 

 

בקשה לאימוץ ילד על ידי זוג חד מיני

במדינת ישראל של היום, אימוץ שנעשה על ידי זוג מהקהילה הלהט"בית אינו תמיד מתקבל בסבר פנים יפות. על הזוג המאמץ לעבור שלבים רבים בדרך אל אימוץ הילד, ובין היתר הם מתבקשים לעבור בדיקת מסוגלות הורית. ככל הנראה, בדיקה זו תתמקד ביכולתם של ההורים למלא את הצרכים הפיזיים, הרגשיים והנפשיים של הילד, בהיותם זוג חד מיני שנמצא בעדיפות שנייה לאימוץ לעומת הורים הטרוסקסואליים. 

 

פרידה ומעבר לחו"ל

במקרה בו ההורים נפרדו או התגרשו, ואחד מההורים מעוניין להעתיק את מגוריו לחו"ל יחד עם הילדים המשותפים, בית המשפט רשאי להפנות את ההורים לבדיקת מסוגלות הורית.

מהם הקריטריונים שנבחנים במסגרת בדיקת מסוגלות הורית?

ישנם מספר קריטריונים שנבחנים במסגרת בדיקת מסוגלות הורית – 

  • מסוגלותם ההורית של ההורים לענות על צרכיו של הילד, בהתאם לצרכיו הייחודיים. כלומר, באם הילד מתמודד עם קשיים מיוחדים, מסוגלותם ההורית של ההורים תיבחן בהתאם לקשייו, ולא בהתאם לילד רגיל. 
  • עמידתם של ההורים באבחונים שונים, כמו בדיקות אישיות, בדיקות קליניות ואבחון פסיכודיאגנוסטי. 
  • עמידתו של הילד באבחונים שונים, כמו בדיקות אישיות, בדיקות קליניות ואבחון פסיכודיאגנוסטי. בדיקתו של הילד נועדה לשם הערכת קשייו וצרכיו, על מנת לבחון את מסוגלותם של ההורים לעמוד בצרכים אלו. 
  • עברם הרפואי והפלילי של ההורים, בהתאם למידע שנמסר על ידי לשכת הרווחה, בית משפט וכל גורם מטפל או מלווה אחר שמכיר את המשפחה. פרטים אלו יהיו רלוונטיים בעיקר כאשר ההורים נבחנים בשל חשש להתעללות או הזנחה. 
  • במידת הצורך, ייערכו תצפיות על התנהלות בני המשפחה והאינטראקציה ביניהם.

 

חשוב להבין כי הבדיקות הן אינדיבידואליות לכל משפחה ומשפחה. כלומר, אם זוג הורים נורמטיביים מגיעים לבדיקת מסוגלות הורית במסגרת סכסוך משמורת, ככל הנראה הם לא יעברו את אותן הבדיקות שעובר זוג הורים שנחשד בהתעללות. 

 

מה קורה לאחר בדיקת מסוגלות הורית?

לאחר שייאספו כל הממצאים על ידי אנשי המקצוע הרלוונטיים במסגרת המכון בו נערכה הבדיקה, יישלח לבית המשפט דו"ח שכולל את כל הממצאים ואת מסקנותיו והמלצותיו של המכון. במקרה בו בדיקת המסוגלות ההורית נעשתה כחלק מניסיון להכריע בסכסוך משמורת, יצויין בדו"ח מיהו ההורה המסוגל ביותר לטפל בילד. 

במקרים מסוימים, הדו"ח יכלול המלצות והנחיות עבור ההורים, כמו המלצה להמשך טיפול פסיכולוגי עבור הילד, הפנייה להדרכת הורים, ועוד. בית המשפט אינו מחויב לקבל את המלצות דו"ח המסוגלות ההורית, אך ברוב המקרים הוא עושה זאת. 

 

סיוע משפטי מעורך דין המתמחה בדיני משפחה 

אין ספק כי כל הורה נורמטיבי שנמצא בהליך גירושין ויקבל זימון לבדיקת מסוגלות הורית ייבהל מאוד. לכן, חשוב מאוד להבין כי מטרת הבדיקה אינה לקחת מכם את ילדיכם, אלא להעריך מיהו מביניכם הורה מתאים יותר למשמורת העיקרית. כמובן שזוהי אינה סיטואציה נעימה במיוחד, והיא מעוררת חששות טבעיים ומובנים אצל כל הורה. 

על מנת לצלוח את בדיקת המסוגלות ההורית בשלום, נמליץ לכם להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בדיני משפחה. עורך דין מנוסה יוכל להסביר לכם כיצד מתנהלת הבדיקה ולהנחות אתכם כיצד לפעול ולענות בכל שלב ושלב. באמצעות ליווי של עורך דין מיומן המתמחה בתחום, תוכלו להבטיח כי הבדיקה תעבור בצורה הטובה ביותר. 

לעיתים, שכירת שירותיו של עורך דין משפחה מן השלב הראשון של הגירושין עשויה למנוע את כל ההליך מלכתחילה. אם בני הזוג המתגרשים יוכלו למצוא את עמק השווה ולהתפשר בשלב מוקדם יותר, ייתכן מאוד כי לא יזדקקו כלל להגיע לבית המשפט ולבדיקת מסוגלות הורית. ניתן לנסות לפשר בין בני הזוג באמצעות עורך דין המוסמך לגישור משפחתי ולגישור גירושין, שיוכל לסייע לצדדים לפתח שיח בריא והדדי, שסובב סביב טובתו של הילד המשותף. 

עם זאת, אם אתם מתמודדים עם בן זוג אלים, מזניח או מתעלל, ככל הנראה גישור שמעודד שיח חיובי ופתוח לא יסייע לכם. במקרה כזה, חשוב כי בית המשפט יזהה כי יש הורה בעייתי בתמונה, כך שיוכל להסיר ממנו את המשמורת החוקית על ילדכם ולהעניק סנקציות במקרה הצורך. 

דיני המשפחה הם מורכבים ורבים, ויותר מכל – הם נוגעים בתחומים הרגישים והעדינים ביותר בחייו של כל אדם. לכן, מומלץ שלא לצלול לתהליך הכאוב ללא ליוויו של עורך דין המתמחה בתחום, על מנת שתוכלו לחסוך משאבים נפשיים וכלכליים עבורכם, ויותר חשוב – עבור ילדכם. 

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה ובעלת ניסיון רב בגישור משפחתי. משרדנו מזמין אתכם ליצור קשר ולקבוע פגישה להתייעצות עוד בטרם תחילת הליך הגירושין, כך שנוכל להציג בפניכם את האפיקים המשפטיים שיש לכם ולסייע לכם לבחור את ההליכים המתאימים ביותר עבורכם ועבור ילדיכם.

בדיקת מסוגלות הורית
בדיקת מסוגלות הורית

שאלות ותשובות - בדיקת מסוגלות הורית

בדיקת מסוגלות הורית נועדה על מנת לבחון את הכשירות של שני ההורים לגדל את ילדיהם בתנאים ראויים, למלא את כל צרכי ילדיהם, להבין לעומק את מחויבותם כהורים ולבחון שהם אכן מסוגלים לשמש כהורים מבחינה רגשית ונפשית.

הבדיקה נדרשת רק כאשר בית משפט לענייני משפחה מחליט על כך, כאשר במרבית המקרים הבדיקה נערכת במסגרת הכרעה בסכסוך משמורת על הילדים, כאשר ישנו חשש לאלימות או הזנחה של הילד, כאשר אחד מההורים מבקש לעבור עם הילד לחו"ל ועוד.

כאשר בית המשפט לענייני משפחה מחליט על בדיקת מסוגלות הורית, ההורים נשלחים לבדיקה אצל אנשי מקצוע שעוסקים בתחום הנפשי והרגשי – כדוגמת אנשי מקצוע בתחום הפסיכולוגיה, הפסיכיאטריה והעבודה הסוציאלית.

כן. כדי לצלוח בצורה הטובה ביותר את בדיקת המסוגלות ההורית, כדאי להתייעץ בטרם הבדיקה עם עורך דין, שידריך אתכם וילווה אתכם בהליך.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader