הסכם חיים משותפים

הסכם חיים משותפים הוא הסכם משפטי שקובע את זכויותיהם וחובותיהם של בני זוג ידועים בציבור במקרה של פרידה. בישראל, בני זוג ידועים בציבור אינם זוכים לאותה הגנה משפטית כמו בני זוג נשואים, ולכן הסכמי חיים משותפים יכולים להיות כלי חשוב להגנה על הזכויות שלהם.

 

מה זה הסכם חיים משותפים ומי זקוק לו?

הסכם חיים משותפים הוא כאמור חוזה משפטי הניתן לעריכה בין בני זוג שאינם נשואים, כאמצעי להסדרת זכויותיהם וחובותיהם במהלך הקשר ובמקרה של פירוד. ההסכם מיועד ספציפית לזוגות ידועים בציבור, בניגוד להסכם ממון שמיועד לזוגות נשואים.

 

מה תכליתו של הסכם חיים משותפים ולאילו סוגיות הוא יכול לתת מענה?

הסכמי חיים משותפים הפכו נפוצים בישראל בשנים האחרונות, עם העלייה במספר הזוגות שבוחרים לחיות יחד ללא נישואין. בהיעדר הסכם משפטי, זוגות אלו אינם מוגנים על פי חוק יחסי ממון, ולכן הסכם החיים המשותפים חיוני להסדרת זכויותיהם באופן רשמי.

הסכם לחיים משותפים יכול לכלול סעיפים כגון: אופן חלוקת הנכסים במקרה של פירוד, מזונות במקרה של פירוד, חלוקת חסכונות והשקעות, הסדרי משמורת ילדים, ועוד. כמו כן, ניתן לכלול בהסכם התייחסות לנושאים כגון נאמנות וכבוד הדדי.

בתוך כך, ההסכם נותן מענה לסוגיות יומיומיות ולמצבים עתידיים, ויוצר ביטחון ושקט נפשי לשני הצדדים.

בכל מקרה, כדי לכסות את מלוא הנושאים הרלוונטיים להסדרת הקשר הזוגי והכלכלי בין בני הזוג, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה לצורך ניסוח ההסכם, על מנת להתאימו לנסיבות הספציפיות של הזוג.

הסכם חיים משותפים
הסכם חיים משותפים

 

3 היתרונות המרכזיים בעריכת הסכמי חיים משותפים

ישנם יתרונות רבים לעריכת הסכם לחיים משותפים, לרבות:

  1. הוא יוצר הכרה פורמלית בזוגיות, ומאפשר קבלת הטבות שונות כידועים בציבור.
  2. הוא מסדיר סוגיות חשובות כמו חלוקת רכוש משותף, משמורת ילדים, ומזונות – סוגיות שעלולות להתעורר במקרה של פרידה.
  3. הוא נותן ביטחון ושקט נפשי לשני בני הזוג.

לכן, מומלץ לזוגות ידועים בציבור לערוך הסכמי חיים משותפים, גם אם הקשר נראה יציב ואוהב כרגע.

 

עבור אילו זוגות עריכת הסכם חיים משותפים רלוונטית במיוחד?

הסכם זה מתאים לזוגות החיים יחד במשק בית משותף, אך אינם נשואים או אינם יכולים להינשא באופן רשמי.

ההסכם רלוונטי במיוחד עבור זוגות חד-מיניים, זוגות ידועים בציבור וזוגות שהנישואין ביניהם אסורים על פי ההלכה, כגון כהן וגרושה.

מאחר ועל זוגות אלה אינן חלות במלואן ההוראות החוקיות הנוגעות להסדרי רכוש וזכויות הדדיות בין בני זוג נשואים, קיימת חשיבות מיוחדת לעריכת הסכם לחיים משותפים עבורם.

ההסכם מאפשר להסדיר באופן רשמי ומותאם פרטנית, את היחסים המשפטיים והרכושיים בין בני הזוג, ולהעניק להם מידה מסוימת של הגנה משפטית.

 

האם הסכם ממון והסכם לחיים משותפים הם היינו הך?

קיימת נטייה נפוצה לבלבל בין הסכם ממון להסכם החיים המשותפים, מתוך תפיסה שמדובר באותו הדבר. אולם למעשה, קיים הבדל מהותי בין שני סוגי ההסכמים:

בראש ובראשונה, הסכם ממון מיועד ספציפית לזוגות נשואים או זוגות העומדים להינשא, והוא מעוגן בחוק הישראלי. מטרתו העיקרית היא להסדיר סוגיות רכושיות וכלכליות למקרה של גירושין.

לעומת זאת, הסכם לחיים משותפים מיועד לזוגות שאינם נשואים אך מנהלים משק בית משותף. הוא רלוונטי לזוגות שאינם מתכננים להינשא או אינם יכולים להינשא.

הסכם החיים המשותפים הוא רחב ומקיף יותר, ומסדיר היבטים רבים יותר של החיים המשותפים, לא רק סוגיות כלכליות. הוא נוגע הן לתקופת החיים המשותפים והן למקרה של פרידה.

לכן, למרות שיש דמיון מסוים בין ההסכמים, הרי שהם מיועדים לאוכלוסיות שונות ומסדירים תחומים שונים.

בכל מקרה, ההבדל העיקרי בין הסכם חיים משותפים להסכם ממון הוא באישור הנדרש לתיקופו. הסכם לחיים משותפים אינו דורש אישור, בעוד שהסכם ממון מחייב אישור פורמלי. אישור זה יכול להתקבל על ידי הרב רושם הנישואין, נוטריון, בית משפט לענייני משפחה או בית דין רבני.

 

איך לנסח הסכמי חיים משותפים?

הסכם טוב לחיים משותפים, הוא הסכם שמנוסח היטב ומתייחס לכל הנושאים הרלוונטיים, כולל:

 

הגדרת הרכוש

ההסכם צריך להגדיר מהו הרכוש של כל אחד מבני הזוג, לפני ואחרי תחילת החיים המשותפים.

 

חלוקת הרכוש במקרה של פרידה

ההסכם צריך להסדיר כיצד יתחלק הרכוש המשותף במקרה של פרידה.

 

מתנות וירושות

ההסכם צריך להסדיר את מעמדן של מתנות וירושות שאחד מבני הזוג מקבל במהלך החיים המשותפים.

 

ניהול משק הבית

ההסכם יכול להסדיר את האופן בו בני הזוג ינהלו את משק הבית שלהם.

בקצרה, הסכם החיים המשותפים הוא הסכם חשוב שיכול להגן על הזכויות של בני זוג ידועים בציבור במקרה של פרידה. חשוב לנסח את ההסכם בצורה נכונה ומקיפה, כדי למנוע מחלוקות וסכסוכים. עורך דין לענייני משפחה הבקיא בעריכת הסכמים מסוג זה, יכול לספק ייעוץ משפטי מקצועי בנוגע לניסוח ההסכם באופן מיטבי.

 

לסיכום

הסכם חיים משותפים הוא כלי חשוב להגנה על הזכויות של בני זוג ידועים בציבור במקרה של פרידה. ההסכם יכול להסדיר מגוון נושאים, כגון חלוקת הרכוש בגירושין, משמורת ילדים, וחובות כלכליות. לאור משקלם הרב של נושאים אלו, אם אתם בני זוג ידועים בציבור, מומלץ להתייעץ עם עו"ד הלנה שמחי אוטוריטה לענייני משפחה כדי לדון באפשרות של חתימה על הסכם כזה.

כדי ללמוד עוד על עריכת הסכמי חיים משותפים, צרו קשר עם משרד עו"ד הלנה שמחי לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי.

 

שאלות נפוצות

הסכם חיים משותפים הוא הסכם בין בני זוג שאינם נשואים, המסדיר את זכויותיהם וחובותיהם במהלך הקשר ובמקרה של פרידה. הוא שונה מהסכם ממון, שמיועד לזוגות נשואים.

להלן עיקרי הנושאים שכדאי להתייחס אליהם במסגרת ההסכם:

  • חלוקת רכוש משותף במקרה של פרידה
  • מזונות לבן / בת הזוג בפרידה
  • משמורת ילדים משותפים
  • חלוקת חסכונות והשקעות בתרחיש של פרידה
  • סוגיות של נאמנות וכבוד הדדי
  • הסכמות באשר למתווה החיים המשותפים

הסכם חיים משותפים נותן מענה לזוגות שאינם נשואים בהסדרת זכויותיהם ההדדיות. חשוב לפנות לייעוץ משפטי מקצועי כדי לוודא שההסכם מותאם לצרכים ולמצב הספציפי של הזוג. על מנת שההסכם יהיה תקף משפטית, חשוב שייערך בכתב בידי עו"ד דיני משפחה. כמו כן, מומלץ לעדכן את ההסכם מעת לעת בהתאם לשינויים במצב האישי והכלכלי של בני הזוג.

חשוב להתייעץ עם עורך דין לדיני משפחה, על מנת לוודא שההסכם מתאים למצב הספציפי שלכם ומגן על זכויותיכם כהלכה.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader