מתי יינתן צו הורות פסיקתי?

צו הורות פסיקתי הוא כלי משפטי חשוב המאפשר לבני זוג חד מיניים בישראל להיות מוכרים שניהם כהורים חוקיים של ילדיהם, ללא צורך בהליך אימוץ ארוך ומורכב. בעבר, צו זה ניתן רק כאשר להורה המבקש הייתה זיקה ביולוגית או גנטית לילד, אך כיום ניתן לתתו גם על בסיס הקשר הזוגי להורה הביולוגי בלבד. במאמר זה נסקור את התפתחות הפסיקה בנושא ונענה על השאלה: מתי יינתן צו הורות פסיקתי, לפי התנאים הנדרשים כיום לקבלתו בישראל.

 

מתי יינתן צו הורות פסיקתי לבני זוג חד מיניים?

זכות ההורות נתפסת כזכות טבעית של כל אדם, המעוניין להביא צאצאים לעולם ולטפל בהם.
אולם, כיום בישראל, כאשר הדבר נוגע לזוגות חד מיניים, הרישום החוקי של ההורות נעשה באופן שונה מזה של זוגות הטרוסקסואלים.

כאשר שני בני הזוג המנהלים זוגיות חד מינית, מבקשים לרשום את עצמם כהורים החוקיים של ילדיהם שאותם הם מגדלים ביחד, הם נתקלים במכשולים משפטיים ובירוקרטיים. לרוב, רק ההורה הביולוגי זוכה להכרה חוקית ורשמית כהורה, בעוד שבן/בת הזוג המגדלים עמו את הילדים בפועל, אינם מוכרים כהורים של אותם ילדים. מצב עניינים זה יוצר קושי רגשי, משפטי ולוגיסטי עבור משפחות אלו.

עד כה, החקיקה בישראל לא הסדירה את נושא רישום ההורות עבור זוגות חד מיניים המעוניינים להירשם כהורים של ילדי בני זוגם. בהיעדר הסדרה בחקיקה, בתי המשפט בישראל נאלצו לקבוע את הכללים והקריטריונים לרישום הורות זה, שלגביהם נרחיב בהמשך.

 

איך מתבצע רישום של הורים בישראל כברירת מחדל?

מדיניות משרד הפנים בישראל קובעת כי ילדיה הביולוגיים של אישה נרשמים מיד עם לידתם כילדיה החוקיים. אם האם נשואה, בעלה מקבל מעמד של אב חוקי של הילד באופן אוטומטי, גם אם אינו אביו הביולוגי. מנגד, אם האם אינה נשואה, האב הביולוגי יכול להצהיר על אבהותו במשרד הפנים יחד עם האם, בתוך שנה מהלידה ולהירשם כאב חוקי.

אולם, כאשר מדובר בזוגות חד מיניים, הנוהל לרישום הורות שונה ומורכב יותר. הדבר אינו מתבצע באופן אוטומטי כמו אצל זוגות נשואים (הטרוסקסואלים), או בהצהרה פשוטה כמו אצל זוגות לא נשואים. יש צורך בהליכים נוספים על מנת לרשום את בן/בת הזוג כהורה חוקי של ילדי בן הזוג השני.

 

מה זה צו הורות פסיקתי ובאילו נסיבות הוא ניתן?

צו הורות פסיקתי הוא צו משפטי המכיר בהורותו של אדם שאין לו קשר ביולוגי ישיר לילד, אלא מכוח היותו בן/בת הזוג של ההורה הביולוגי.

צו זה ניתן לראשונה בישראל בשנת 2012 לשתי נשים שהקימו משפחה חד מינית. אחת מהן נשאה ברחמה את הילד והשנייה תרמה את הביצית.

הילד נרשם כבנה של האם שילדה אותו, ואילו בת זוגה ביקשה להירשם כאימו מבלי לעבור אימוץ, מתוקף היותה בת זוגה של האם הביולוגית. בית המשפט אישר זאת והעניק לה מעמד חוקי של אם, באמצעות צו ההורות הפסיקתי.

 

על האפשרות להכרה בהורות חד מינית מתוקף הקשר הזוגי של בני הזוג

למרות שהתהליך מורכב יותר בהשוואה לזוגות הטרוסקסואלים, כיום גם זוגות חד מיניים בישראל יכולים להירשם שניהם כהורים חוקיים של ילדיהם.

עם השנים, הפסיקה המשפטית הקלה על תהליך זה. כיום, אם בני הזוג עומדים בקריטריונים שנקבעו, הם אינם מחויבים לעבור הליך אימוץ ארוך ומורכב, אלא יכולים לבקש צו הורות פסיקתי אשר יכיר בשניהם כהורים של הילד, מכוח היותם זוג.

כך שלמרות המורכבות, קיימת היום הכרה משפטית בזכותם של בני זוג חד מיניים להורות משותפת על בסיס הקשר הזוגי ביניהם.

 

מהם התנאים לקבלת צו הורות פסיקתי?

כיום, על מנת לקבל צו הורות פסיקתי, על בני הזוג לעמוד בתנאים הבאים:

  • לא נרשם אדם נוסף כהורה ביולוגי של הילד.
  • שני בני הזוג תושבי ישראל מעל גיל 18, כאשר לפחות אחד מהם מתחת לגיל 54.
  • בני הזוג נעדרי עבר פלילי בעבירות מין או אלימות.
  • בני הזוג חיים במשק בית משותף שנה וחצי לפחות והחליטו יחד מראש להביא ילד לעולם.

בעבר, צו זה ניתן רק כאשר להורה המבקש הייתה זיקה ביולוגית או גנטית לילד, אך כיום ניתן לתתו גם על בסיס הקשר הזוגי להורה הביולוגי בלבד. אולם אף שכיום התנאים מקלים יותר, צו הורות פסיקתי לא ניתן בדרך כלל, אם הזוגיות החלה לאחר לידת הילד. במקרה זה נדרש צו אימוץ.

 

האם ניתן לקבל צו הורות פסיקתי לטובת הורות משותפת של שלושה הורים?

"הורות משותפת" היא אפשרות נוספת לזוגות חד מיניים שרוצים להביא ילדים לעולם. מדובר במצב שבו אחד מבני הזוג מביא ילד לעולם עם בן/בת המין השני.

אולם חשוב לדעת כי החוק בישראל קובע מגבלה של רישום שני הורים בלבד עבור כל ילד. לפיכך, במצב שבו לילד כבר יש שני הורים ביולוגיים רשומים – האם הביולוגית והאב הביולוגי – לא ניתן יהיה לרשום הורה שלישי בתור ההורה של הילד.

לכן במקרים של הורות משותפת לא ניתן יהיה צו הורות פסיקתי לבן או בת הזוג של ההורה הרשום בפועל. יחד עם זאת, ייתכנו חריגים לכלל זה, בהם כן יאושר צו הורות פסיקתי גם בהורות משותפת, בהתאם לשיקול דעת בית המשפט.

 

איך מתבצע רישום של ילד שאומץ מחו"ל בידי זוג חד מיני מישראל?

כאשר זוג חד מיני מישראל מאמץ ילד מחו"ל ואף אחד מהם אינו ההורה הביולוגי שך הילד, נדרש מהם לעבור הליך אימוץ רשמי. ישנן מדינות שאינן מאפשרות לזוגות חד מיניים לאמץ, ולכן במקרים אלה רק אחד מבני הזוג מאמץ את הילד שם. עם שובם לישראל, בן/בת הזוג השני/ה רשאי/ת להגיש בקשה לאמץ את אותו ילד, מתוקף מעמדו או מעמדה כבן/בת זוגו/ה של המאמץ/ת המקורי/ת.
כך ניתן להביא לרישום חוקי של שני ההורים כמאמצים של הילד, גם אם האימוץ המקורי בוצע רק על ידי אחד מהם מחוץ לישראל.

 

כיצד עורך דין לענייני משפחה יכול לסייע בהשגת צו הורות פסיקתי לבני זוג חד מיניים?

עורך דין לענייני משפחה יכול לסייע בתהליך השגת צו הורות פסיקתי לזוגות חד מיניים במספר דרכים:

  • ייעוץ ראשוני – הסבר על תהליך קבלת צו ההורות הפסיקתי והתנאים הנדרשים לכך.
  • ליווי משפטי – הגשת הבקשה לבית המשפט, ייצוג בדיונים, הצגת ראיות ומסמכים התומכים בבקשה וכיוצא באלו.
  • ייצוג משפטי – מתן מענה לטענות או התנגדויות מצד הרשויות, תוך ייצוג הלקוחות מול כל הגורמים הרלוונטיים.
  • ייעוץ אסטרטגי – גיבוש האסטרטגיה המשפטית הטובה ביותר להשגת המטרה של קבלת צו ההורות.
  • ליווי רגשי – תמיכה בתקופה המאתגרת, מתן מענה לשאלות וחששות במהלך התהליך.

 

לסיכום

צו הורות פסיקתי הוא כלי חשוב ביותר המאפשר לזוגות חד מיניים בישראל לממש את זכותם להורות משותפת. כפי שראינו במאמר זה, הפסיקה התפתחה במהלך השנים וכיום ניתן לתת צו הורות פסיקתי גם שלא על בסיס זיקה ביולוגית או גנטית לילד, אלא מכוח הקשר הזוגי להורה הטבעי של הילד.

אם אתם זוג חד מיני המעוניין לממש את זכותכם להורות, עו"ד משפחה הלנה שמחי תשמח לסייע לכם. פנו למשרדנו עוד היום לייעוץ ראשוני ללא התחייבות.

לייעוץ אישי לחצו כאן >>

_עוד דיני משפחה, גירושין וירושה הלנה שמחי - מתי יינתן צו הורות פסיקתי

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader