איך למנוע הברחת רכוש במזונות

הברחת נכסים בהליך הגירושין היא תופעה מכוערת ושכיחה למדי. פעמים רבות, אחד מבני הזוג מנסה להסתיר ולהעלים כספים ונכסים מהצד השני, על מנת למנוע ממנו חלק הוגן ברכוש המשותף לאחר הגירושין. הברחת כספי מזונות בהליכי גירושין, היא אחת הצורות שבה תופעה זו עלולה ללבוש. למרבה הצער, מדובר בבעיה נפוצה בישראל, אולם ישנן דרכים משפטיות שונות שבהן ניתן להתמודד עם בעיה זו. במאמר זה נסביר מה מוביל אנשים להבריח רכוש בגירושין ונפרט איך למנוע הברחת רכוש במזונות.

 

הברחת נכסים בגירושין – הסיבות והפתרונות

ישנן מספר סיבות אפשריות להברחת נכסים בגירושין: רצון להתעשר על חשבון בן הזוג, כעס ותחושת נקמה, חוסר אמון, או פשוט הרצון לשמור על כמה שיותר כסף לעצמך לאחר הפירוד. בנוסף, הברחת נכסים עשויה לנבוע מתכנון כושל או מהיעדר הכנה מספקת לקראת הגירושין מצד בני הזוג.

כדי למנוע מצבים אלה, מומלץ לבצע הכנה נכונה לקראת הגירושין. ככלל, רצוי להתייעץ עם עורך דין דין גירושין מקצועי ולחתום על הסכם ממון מפורט עוד לפני הנישואין או בתחילתם. כמו כן, שקיפות ותקשורת פתוחה בין בני הזוג יכולים לסייע במניעת הפתעות לא נעימות בענייני רכוש – ולא רק.

אם זוהתה הברחת נכסים לאחר מעשה, ניתן לנקוט בצעדים משפטיים כגון צווי חיפוש, עיקול והקפאת נכסים על מנת לאתר את הכספים המוסתרים ולהשיבם. כמו כן ניתן לתבוע פיצוי כספי בגין הנזק שנגרם. עם זאת, מומלץ לנסות ולפתור את המחלוקת בדרכי נועם ככל האפשר, לטובת שני הצדדים והילדים המשותפים – אם ישנם.

 

מדוע אנשים מבריחים רכוש בגירושין?

בעבר, בית הדין הרבני קבע כי בגירושין כל אחד מבני הזוג מקבל את הכספים שצבר במהלך הנישואין. לדוגמה, אם הבעל הרוויח סכומים גדולים בעבודתו, הוא קיבל את מלוא הסכום ללא חלוקה עם אשתו. רק אם העביר את הכספים לחשבון משותף, האישה קיבלה מחצית.

אולם מאז שנת 1974, לאחר שנחקק ונכנס לתוקפו חוק יחסי ממון בין בני זוג, החלוקה מתבצעת באופן שוויוני ללא קשר למקור ההכנסה או הרישום. לפיכך, בן זוג שעמל על  צבירת הרכוש במהלך הנישואין, עלול שלא לרצות לחלוק אותו בשווה, בטענה שמגיע לו יותר מאחר שעבד קשה להשיגו. זו עלולה להוות סיבה לניסיון להבריח כספים בגירושין, על מנת שבן הזוג השני לא יקבל את המגיע לו על פי חוק. למותר לציין כי מעשה זה הוא פסול ובלתי חוקי.

איך למנוע הברחת רכוש במזונות
איך למנוע הברחת רכוש במזונות

 

5 הסעדים התומכים במניעת הברחת כספי מזונות בהליכי גירושין בישראל

החוק בישראל מקים מספר סעדים שיכולים לסייע במניעת הברחת רכוש במזונות בהליכי גירושין, לרבות:

  1. חקירה ובדיקה יסודית של מצבו הכלכלי של בן הזוג – בית המשפט יכול להורות על חקירה מעמיקה של חשבונות הבנק, נכסים, הכנסות והוצאות, על מנת לוודא שלא מתבצעת הסתרה.
  2. צווי עיקול וצווי עיכוב יציאה מהארץ – ניתן לבקש צווים אלו על מנת למנוע העברת כספים לחו"ל.
  3. סנקציות פליליות – הסתרת נכסים במטרה להתחמק מתשלום מזונות מהווה עבירה פלילית, אשר יכולה להוביל להרשעה בפלילים.
  4. חיוב בהוצאות משפט ופיצויים – בית המשפט יכול לחייב את בן הזוג שהסתיר נכסים בתשלום הוצאות משפט ופיצויים לבת הזוג.
  5. חתימה על הסכם ממון – ניתן לחתום על הסכם ממון מפורט ומחייב עוד בתקופת הנישואין, על מנת למנוע הסתרת נכסים בגירושין.

בקצרה, בתי המשפט בישראל רואים בחומרה רבה נושא הברחת כספי מזונות, ויש בארסנל בית המשפט אמצעים רבים לאכוף תשלום מזונות הוגן במסגרת הליכי גירושין. יש לנקוט בכל האמצעים החוקיים על מנת למנוע תופעה זו, שפוגעת קשות בבת הזוג ובילדים.

 

כיצד ניתן לדעת שבן הזוג מנסה להבריח כספים בגירושין?

כאשר הטלת עיקול על נכסי הצד שנחשד בביצוע הברחת נכסים לפני הגירושים אינו מסתייע, עולה לעיתים השאלה איך בכל זאת אפשר לקבוע בוודאות שאכן בוצעה הברחת נכסים. הדרך הפשוטה ביותר, אך גם היקרה ביותר, היא לשכור חוקר פרטי שיברר ויגלה להיכן הועברו הכספים המוברחים. זו הוצאה משמעותית, אך גם אם מדובר בסכומים גדולים, כדאי לשקול זאת בחיוב, בתקווה לאתר את הכספים.

אפשרות נוספת, המתאימה להברחות פשוטות יותר, היא שבית הדין הרבני ימנה אקטואר חוקר אשר יבדוק כל תנועה בחשבון הבנק ויאתר לאן הועבר כל סכום. זו אפשרות זולה יותר מחוקר פרטי, אך מתאימה בעיקר להברחת כספים מחשבון בנק ידוע. היא אינה יעילה כאשר מדובר בכספים במזומן או כאשר אין מידע לגבי מיקומם האפשרי של הכספים המוברחים.

 

מה ניתן לעשות לאחר שהתגלה הניסיון להברחת כספי מזונות?

לאחר שאותרה הברחת הכספים, יש לפעול כדי להבטיח קבלת מחצית מהסכומים שהוברחו.
אם הכספים עדיין בידי בן הזוג שביצע את ההברחה, הדרך לכך פשוטה – מגישים בקשה לבית הדין שיורה לאזן את הכספים בין בני הזוג. אולם אם המבריח העלים את הכספים ולא ניתן לאתר אותם, הפתרון מורכב יותר.

במקרה זה, בית הדין רשאי שלא להעביר למבריח את יתר הכספים שלא הוברחו, כך שבת הזוג תזכה ליתרון בחלוקת הנכסים הקיימים. אמנם זה לא תמיד מפצה באופן מלא על ההברחה, אך מכיוון שהכספים המוברחים אינם ניתנים לאיתור, אין פתרון טוב יותר. לכן חשוב לאתר את ההברחה בהקדם האפשרי, עוד לפני שהכספים מועלמים.

 

איך למנוע הברחת רכוש במזונות? הפעולות הראשונות להגנה על זכאותכם לתשלומי מזונות בגירושין

אם יש חשש שבן זוג מנסה להבריח נכסים בגירושין, הצעד הראשון הוא להגיש בקשה לערכאה המשפטית המטפלת בתביעת חלוקת הרכוש בגירושין, למתן צו עיקול על כל נכסי המבריח. צו עיקול כזה, מונע אפשרות להעברת כספים מחשבון לחשבון או למקום אחר. גם לגבי נכסי מקרקעין אפשר לבקש צו דיספוזיציה האוסר ביצוע שינויים.

חשוב לציין כי גם אם בני הזוג עדיין נמצאים בהליך הראשוני ליישוב סכסוכי משפחה (גישור חובה) וטרם הוגשה תביעה לחלוקת רכוש, ניתן להגיש בקשה לעיקול או דיספוזיציה בתקופת עיכוב ההליכים, שכן מדובר בסעד דחוף שלאחר הברחת הנכסים כבר לא יהיה אפקטיבי.

יש להגיש את הבקשה במעמד צד אחד, ללא ידיעת בן הזוג, על מנת שלא יוכל לטרפד אותה ולהבריח נכסים לפני מתן החלטה. בקשה לעיקול או דיספוזיציה בזמן המתאים יכולה למנוע ביעילות הברחת נכסים ולהבטיח חלוקה הוגנת יותר בגירושין.

 

לסיכום

הברחת כספי מזונות בגירושין היא תופעה נפוצה שפוגעת קשות בבת הזוג והילדים. איתור מוקדם של ההברחה, עוד לפני שהכספים מועלמים למיקום עלום, חיוני כדי להבטיח חלוקה הוגנת של הרכוש.

אם מתעורר חשד להברחת נכסים בגירושין, מומלץ בחום לפנות מיד לסיוע משפטי. משרד עו"ד גירושין הלנה שמחי מתמחה בתחום זה ויכול לסייע לכם לאתר את ההברחה ולהילחם על זכויותיכם. אל תאבדו זמן יקר – פנו היום להתייעצות עם משרדנו שלנו כדי למנוע מעצמכם עוול מיותר.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader