מה העלות של איזון גירושין?

איזון משאבים בין בני זוג בעת הגירושין הוא אחד הנושאים המורכבים והבעייתיים ביותר בדיני המשפחה בישראל. מטרתו ליצור צדק חלוקתי בין בני הזוג המתגרשים, אולם תהליך האיזון כרוך לא אחת במחיר כלכלי ונפשי כבד עבור בני הזוג. במאמר זה נסביר בהרחבה מהו הסדר איזון משאבים בין בני זוג בגירושין, מה משמעותו וחשיבותו של הסדר איזון משאבים בגירושין, מה העלות של איזון גירושין ומהי כוללת, איך התהליך מתבצע ומה חשיבות הליווי המשפטי במסגרתו.

 

מהו איזון משאבים בין בני זוג בגירושין?

הסדר איזון המשאבים הוא המתווה הקבוע בחוק יחסי ממון בישראל, לחלוקת רכוש בין בני זוג שהתגרשו. זוהי ברירת המחדל החוקית לחלוקת הרכוש בין זוגות שהתחתנו החל משנת 1974, אם בני הזוג לא קבעו הסדר אחר בהסכם ממון.

על פי הסדר איזון המשאבים, בעת פקיעת הנישואין, יש לחלק את הרכוש המשותף באופן שווה בין בני הזוג. הסדר האיזון חל על "כלל נכסי בני הזוג" שהם כל הרכוש והנכסים שנצברו במהלך הנישואין, לרבות חשבונות בנק, קרנות פנסיה, קופות גמל, עסקים משותפים ועוד.

עם זאת, על פי חוק יחסי ממון, ישנם סוגים מסוימים של רכוש ונכסים אשר אינם נלקחים בחשבון במסגרת הסדר איזון המשאבים בין בני זוג:

  • רכוש שהתקבל כמתנה או ירושה על ידי אחד מבני הזוג.
  • רכוש שהיה שייך לאחד מבני הזוג עוד לפני הנישואין.
  • קצבאות ופיצויים אישיים כגון קצבת זקנה, קצבת נכות או פיצויים על תאונת עבודה.
  • רכוש שבני הזוג קבעו בהסכם בכתב כי לא ייכלל באיזון המשאבים.

כלומר, רכוש שהתקבל באופן אישי או היה שייך לאחד מבני הזוג לפני הנישואין, פטור מאיזון המשאבים, אלא אם כן ניתן להוכיח שהיתה כוונת שיתוף ברכוש זה, במהלך הנישואין. זאת על מנת לאזן בין האינטרסים של בני הזוג בגירושין.

מהו איזון משאבים וכיצד הוא מתבצע
מהו איזון משאבים וכיצד הוא מתבצע

מה משמעותו וחשיבותו של הסדר איזון משאבים בגירושין?

במהלך שנים ארוכות של חיים משותפים כזוג נשוי, בני הזוג צוברים יחדיו זכויות ונכסים. בעת גירושין, לצערנו, לעיתים אחד מבני הזוג מנסה להסתיר או להעלים חלק מהזכויות הללו שנצברו במהלך הנישואין המשותפים.

לכן, ייעוץ מקצועי בנושא איזון המשאבים וחלוקת הזכויות בין בני הזוג הוא קריטי על מנת להבטיח שאף אחד מהצדדים לא ייפגע כלכלית.

מדובר בסוגיה כלכלית משמעותית שיכולה להגיע לסכומים של מאות אלפי שקלים ואף יותר. חשוב לפנות לייעוץ מקצועי ומשפטי כדי לברר ולתבוע את מלוא הזכויות שנצברו במהלך השנים המשותפות, ולהבטיח הסדר חלוקת רכוש הוגן וצודק.

 

מה העלות של איזון גירושין ומהי כוללת?

תהליך איזון המשאבים דורש מעורבות של אנשי מקצוע כמו עורכי דין ואקטואר גירושין, ועלותו יכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים. חרף העלות, חשוב להסתייע בייעוץ משפטי איכותי להשגת הסדר הוגן ומיטבי.

העלות הכספית של איזון המשאבים כוללת את שכר טרחת עורכי הדין ואקטואר הגירושין, עלויות בית המשפט והוצאות נלוות. סכומים אלה יכולים להגיע במקרים מסוימים גם למאות אלפי שקלים.

לאור זאת, אל ההוצאות הכספיות נלווה גם המחיר הנפשי, הכולל לעיתים תחושות קשות של אי צדק, תסכול וכעס על הליך האיזון, הפוגע לעיתים ביכולת של הצדדים להמשיך לתחזק תקשורת תקינה לאחר הגירושין, החיונית במיוחד במצב של משמורת משותפת על הילדים.

בתי המשפט מתקשים לעיתים ליצור איזון מושלם בין הצרכים והאינטרסים של שני הצדדים ולכן יש חוסר ודאות רב לגבי תוצאות הליך האיזון והקושי לחזות מראש את העלויות הכרוכות בו. פערי הציפיות בין בני הזוג מהליך האיזון תורמים גם הם למתח הנפשי.

הבשורה המעודדת היא שניתן לשפר את הליך איזון המשאבים על ידי פנייה להליכי גישור וניסוח הסכם גירושין בהסכמה משותפת של בני הזוג.

בקצרה, איזון המשאבים בגירושין כרוך בעלויות כספיות ונפשיות כבדות עבור בני הזוג. מכאן שיש לפעול לייעול הליך האיזון באמצעות פנייה לעו"ד משפחה עם הסמכת מגשר/ת תוך מתן דגש לפתרון מוסכם ומניעת נזקים כלכליים ונפשיים מיותרים לצדדים.

 

כיצד תהליך איזון גירושין מתבצע?

תהליך איזון המשאבים בגירושין כולל מספר שלבים:

ראשית, יש לפנות לאקטואר שיבצע הערכת שווי מקיפה של כל הזכויות והנכסים שנצברו במהלך הנישואין, כולל קרנות פנסיה, קופות גמל וכדומה. עלות ממוצעת לדו"ח אקטואר היא כ-7,500 ש"ח בתוספת מע"מ.

בשלב הבא, עורך הדין עורך פגישה עם הלקוח ומנחה את האקטואר לגבי אופן חלוקת הזכויות הרצוי, בהתאם לחוק חלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו.

לאחר מכן, עורך הדין רושם ומגיש את הסכם איזון המשאבים לאישור בית המשפט, תוך פירוט הוגן ומדויק של זכויות שני הצדדים.

 

מתי כדאי לפנות להתייעצות עם עורך דין לענייני משפחה בנושא איזון גירושין?

מומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני גירושין ומשפחה עוד לפני תחילת הליכי הגירושין, על מנת להיערך כראוי לסוגיות הצפויות לעלות במהלך התהליך.

אחת הסוגיות המהותיות היא איזון המשאבים וחלוקת הרכוש המשותף שנצבר במהלך הנישואין. מדובר כאמור, בהחלטות בעלות השלכות כלכליות כבדות משקל על שני הצדדים.

לכן, ייעוץ משפטי מקצועי ומוקדם חיוני על מנת להביא לתוצאה המיטבית עבור כל אחד מבני הזוג בהליך איזון המשאבים.

לצורך כך, בבחירת עורך הדין, חשוב לוודא שיש לו ניסיון וידע רב בליווי הליכי גירושין עם רקע מעשי רחב היקף בתחום איזון המשאבים ספציפית. כמו כן, רצוי שיהיה בעל גישה רגישה ומקצועית להיבטים הרגשיים הכרוכים בתהליך.

 

לסיכום

איזון המשאבים בין בני זוג בעת גירושין הוא תהליך מורכב מאוד, הכרוך בהיבטים משפטיים, כלכליים ורגשיים כאחד. חוק יחסי ממון קובע אמנם כללי ברירת מחדל לחלוקה הוגנת של הרכוש המשותף, אך כל מקרה הוא ייחודי ומחייב התאמה אישית.

חשוב לדעת כי עורך דין מנוסה בתחום דיני משפחה יכול לסייע רבות במימוש הזכויות שלכם באופן מלא, הוגן ויעיל. לכן אם אתם נמצאים כעת בהליכי גירושין, אל תהססו לפנות לקבלת ייעוץ מקצועי.

במשרד עו"ד משפחה הלנה שמחי, אנו מתמחים בדיני משפחה ונשמח לסייע לכם לממש את מלוא זכויותיכם בהליך איזון המשאבים ובמידה ותרצו בכך – באמצעות מפגשי גישור מקצועיים. צרו עמנו קשר עוד היום לפרטים נוספים וייעוץ ראשוני ללא עלות.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader