כיצד קובעים מזונות אישה

מלבד מזונות ילדים, על פי הדת היהודית מחוייב הבעל לתת לאשתו מזונות אישה. מזונות אישה הם התחייבותו של הבעל לכלכל את אשתו ולדאוג לכל צרכיה. לאור השינוי במקומה של האישה בשוק העבודה והשתלבותן באופן אינטנסיבי יותר בפרנסת הבית, הפסיקה משתנה מעט בין בתי הדין האישיים לבין בית המשפט לענייני משפחה. חשוב להכיר את הדין הישראלי על מנת להתוודע לזכאותך למזונות.

 

מהם מזונות אישה?

כל אישה נשואה בישראל זכאית לקבל מזונות מבעלה. מזונות האישה התפתחו מתוך התפיסה כי גבר אמון על פרנסת אשתו וסיפוק כל צרכיה. לכן, מהרגע שבו הזוג נפרד ומפסיק לגור ביחד ועד קבלת אישור הגירושין הסופי, האישה זכאית למזונות אישה.

על מזונות האישה לסבסד מזון, חינוך, נסיעות, חוגים, בילויים, ביגוד, הנעלה, מתנות, טיפוח אישי וטיפולים רפואיים לרבות טיפול פסיכולוגי. כמו כן, על הבעל לסבסד חצי מההוצאות "מדור" – שכר דירה, חשבונות ועוד (כאשר החצי השני של הוצאות אלו ישולם במסגרת מזונות ילדים). האישה רשאית להרחיב רשימה זו בהתאם לצרכיה ולאורח חייה.

המוסד המסדיר את קבלת מזונות האישה הוא בית הדין האישי של הצדדים כאשר שני בני הזוג שייכים לאותה דת.

לדוגמא, אישה הנשואה כדת משה וישראל תיגש לבית הדין הרבני על מנת להגיש תביעת מזונות אישה. אישה מוסלמית הנשואה לגבר מוסלמי תיגש לבית הדין השרעי על מנת לדרוש מזונות אישה. כל זוג הנשוי לפי הדת רשאי גם לגשת לבית המשפט לענייני משפחה אם הוא מעדיף, ואינו מחויב לגשת לבית הדין האישי.

במקרים בהם זוגות הם מעורבים, חסרי דת או שדתם אינה מוכרת ואינה בעלת בית דין אישי בארץ, ביכולתם לגשת לבית במשפט לענייני משפחה להסדיר את דמי המזונות.

 

מי לא זכאית לקבל מזונות אישה?

אישה עובדת שאינה זכאית

אישה עובדת אינה זכאית לקבל מזונות אישה מבעלה, אלא אם שכרה נמוך במיוחד ואינה יכולה לכלכל את צרכיה כפי שצוינו לעיל.

 

אין זכאות בגין עזיבה ללא סיבה

אישה יהודייה הנשואה על פי הדין הרבני, אינה זכאית למזונות אישה אם עזבה את הבית ללא סיבה הנראית לעין או בגדה בבעלה.

חשוב לדעת כי מזונות אישה אינם ניתנים באופן רטרואקטיבי, אלא מיום הגשת התביעה. כלומר, גם אם האישה עזבה את הבית לפני כחודשיים והזוג טרם התגרש כחוק (כלומר זכאותה למזונות אישה החלה לפני חודשיים) – היא אינה יכולה לתבוע את המזונות הללו בדיעבד.

 

מה ההבדל בין מזונות אישה למזונות ילדים?

בעוד מזונות אישה נועדו לכלכל את צרכיה של האישה, מזונות ילדים נועדו על מנת לכלכל את צרכיהם של הילדים עד הגעתם לגיל 18 או בעת סיום התיכון.

 

כיצד נקבעים מזונות אישה?

קביעת מזונות אישה לפי הדין העברי

בעת קביעת דמי מזונות האישה לפי הדין העברי, על בית הדין להתחשב בשלושה עקרונות – על הבעל לספק לאישה סכום מזונות התואם את אופן חייהם ואת מנהג החברה בה הם חיים, עליו לספק לאשתו רמת חיים שהורגלה אליה בבית הוריה ואף גבוה מכך, ואת דמי המזונות יש לקבוע בהתאם למצבו הכלכלי בהווה בעתיד.

נהוג להכריע על פי העקרון שלפיו דמי המזונות יהיו הגבוהים ביותר, אלא אם יש אילוצים כלכליים.

בית המשפט, בניגוד לבית הדין הרבני, לרוב פוסק מזונות לפי רמת החיים שהאישה התרגלה אליו בבית הזוג ובהתחשב בהכנסותיהם. בית המשפט לענייני משפחה בדרך כלל מעניק סכומי מזונות גבוהים יותר לאישה מאשר בית הדין הרבני.

 

קביעת מזונות האישה בבית המשפט לענייני משפחה

כאמור, זוגות מעורבים, חסרי דת או בעלי דת שאינה מוכרת בארץ, זכאים להגיש תביעת מזונות בבית המשפט לענייני משפחה. בבית המשפט לענייני משפחה ייפסקו מזונות בהתאם לנסיבות הכלכליות של הבעל והאישה – יכולתו הכלכלית לספק את צרכיה וצורכה הכלכלי בסיוע כספי.

בית המשפט לענייני משפחה אף שומר לעצמו את הזכות לפטור את הבעל מתשלום מזונות אישה אם התנהגותה של האישה אינה הולמת.

זוגות מסוימים מכוננים הסכם כלכלי טרם נישואיהם, ובית המשפט יכול להסתמך על הסכם זה בקביעת המזונות או לשנותו.

 

כיצד להגיש תביעת מזונות אישה

תביעת מזונות אישה יש להגיש לבית הדין האישי או לבית המשפט לענייני משפחה.

על האישה לפרט בכתב תביעת המזונות מספר פרטים חשובים:

  • פרטי הצדדים.
  • מהות התביעה וסכום המזונות שהאישה מבקשת.
  • רקע על הקשר בין הבעל והאישה.
  • הכנסות הצדדים.
  • מסמכים המפרטים את ההוצאות.
  • אם האישה עובדת – תלושי השכר שלה מהשנה האחרונה.
  • פירוט של האישה על צרכיה.
  • אם התביעה מוגשת לבית המשפט – תצהיר חתום על ידי עורך דין.

 

היעזרות בעורך דין המתמחה בדיני משפחה

היעזרות בעורך דין המתמחה בדיני המשפחה במהלך תביעה למזונות או תביעה בגין חוסר תשלום מזונות היא קריטית – עורך דין מיומן לדיני משפחה יכיר את כללי הפסיקה הנהוגים הן בבית הדין האישי הן בבית המשפט לענייני משפחה, ויידע באיזה אפיק עליו לבחור על מנת לשרת את האינטרסים של הלקוחה שלו באופן הטוב ביותר.

מלבד זאת, גם גברים יכולים להיעזר בעורך דין לענייני משפחה בכל הקשור לתביעת מזונות אישה. במקרים רבים, גברים יבקשו להיעזר בייעוץ משפטי על מנת להבטיח שזכויותיהם נשמרות וכי נטל הפרנסה אינו מוטל כולו עליהם שלא לצורך.

כאשר אתם נעזרים בעורך דין לענייני משפחה, אתם מבטיחים כי דרישותיכם וצרכיכם יקבלו ייצוג משפטי הולם ובמה ראויה. בבואכם לבחור עורך דין, ודאו כי אתם בוחרים עורך דין המנוסה בתחום ובייחוד בתחום מזונות האישה, וכי מדובר באדם אמין וקשוב, המכבד את הסיטואציה המשפחתית הרגישה שנקלעתם אליה.

עורכת הדין הלנה שמחי מתמחה בדיני משפחה ובעלת בקיאות רבה בתחום מזונות האישה, ומזמינה אתכם ליצור קשר עם משרדה בהקדם על מנת להבטיח כי תקבלו את הייצוג האישי, המקצועי והיסודי ביותר שתוכלו לקבל.

כיצד קובעים מזונות אישה
כיצד קובעים מזונות אישה

שאלות ותשובות - כיצד קובעים מזונות אישה

מזונות אישה הם תשלומים וכספים שבחובתו של הגבר לשלם לאישה במקרה בו הם נפרדים ומפסיקים לגור ביחד ועד הגירושין עצמם. מטרתם הם להמשיך ולכלכל את האישה גם כשיצאה מבית בעלה.

כל אישה שנישאה בבית הדין הרבני זכאית לפי חוקיו והלכותיו לקבל דמי מזונות אישה במקרה בו היא עזבה את הבית ונמצאת לפני גירושין. החריגות בהסדר הזה היא באשר לנשים עובדות ששכרן אינן כה נמוך, או לנשים שעזבו את הבית בלי סיבה.

מזונות האישה נקבעים לפי הדין העברי וחוקי הרבנות, לפיהם גובה המזונות יושפעו מרמת החיים אליה האישה הורגלה וחיה בה עד כה, וכן בהתאם למצבו הכלכלי של הבעל ולמתאפשר לו. דמי המזונות יכולים להיקבע גם בבית משפט לענייני משפחה, שכן כל זוג שלא התחתן ברבנות יכול להגיש בקשה לדמי מזונות אישה בבית המשפט.

כדי לקבל מזונות אישה יש להגיש תביעה לבית הדין הרבני, או לבית המשפט לענייני משפחה במידה והזוג לא נישא ברבנות. בתביעת המזונות יש לפרט את פרטי הצדדים, מהות התביעה, סכום המזונות המבוקש, הכנסות הצדדים, ועוד.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader