תשלום מזונות מעיזבון

כאשר אדם בישראל נפטר, דיני הירושה מתירים לבני המשפחה שנתמכו בו כלכלית, לקבל תשלום מזונות מעיזבון הנפטר. מטרת הענקת הזכות לקבלת מזונות מהעיזבון, היא להבטיח שקרובי המנוח לא יתמודדו עם מצוקות כלכליות בנוסף לקשיים הרגשיים הנגרמים עקב אובדן המנוח. במאמר זה נדון בהרחבה בהנחיות בדבר הזכאות לתשלומי מזונות מהעיזבון, המפורטות בפרק ד' של חוק הירושה, שנחקק בשנת 1965.

 

באילו נסיבות ניתן לקבל תשלום מזונות מעיזבון לפי חוק הירושה בישראל?

סעיף 56 בחוק הירושה, מתווה את התנאים בהם ניתן לקבל תשלום מזונות מהעיזבון של אדם שהלך לעולמו. סעיף זה קובע כי אם הנפטר הותיר אחריו בן / בת זוג, ילדים או הורים הזקוקים לתמיכה כספית, הם זכאים למזונות מהעיזבון בהתאם להוראות המנויות בחוק. זכאות זו עשויה להיווצר בין באמצעות דיני הירושה ובין באמצעות צוואתו של המנוח.

במילים אחרות, סעיף זה קובע כי זכאים לתשלומי מזונות מעיזבון המנוח בן / בת זוגו, ילדיו והוריו של המנוח. עם זאת, זכאות זו מותנית בצורך האמיתי שלהם בתמיכה כספית כזו. הזכאות הנ"ל לא חלה כאשר מדובר באנשים שיכולים לקיים את עצמם באופן עצמאי, ללא תלות במנוח.

 

האם תשלום מזונות מעיזבון תלוי בקיומה של צוואה?

הזכות לתשלום מזונות מעיזבון המנוח, עומדת בתוקף ללא קשר לשאלה אם המנוח הותיר צוואה אחריו או שלא. במקרים בהם לא קיימת צוואה, חלוקת העיזבון נשענת על הוראות הדין ומחייבת הוצאת צו ירושה. לעומת זאת, כאשר קיימת צוואה, חלוקת העיזבון מתבססת על תנאי הצוואה ומחייבת צו למימוש הצוואה.

אף על פי כן, אם כלל המנוח בצוואתו הוראה השוללת או מגבילה את זכאותם של בני משפחתו לקבל דמי מזונות מהעיזבון, הוראה זו בטלה, כמפורט בסעיף 65(ב) של חוק הירושה.

כדי להגן עוד יותר על הזכות של תלויי המנוח לקבל מזונות מהעיזבון, נקט המחוקק את האמצעים הבאים:

  1. כל הסכם שנעשה במהלך חייו של המוריש בדבר דמי מזונות מהעיזבון, או ויתור על קבלתם כאשר המוריש היה עדיין חי, בטל מעיקרו. מנגד, אם נקבעו הסכמי יורשים כאמור, לאחר פטירת המוריש, הם מצריכים אישור מבית המשפט, בהתאם לסעיף 65(א) בחוק הירושה.
  2. החוק מבטיח כי לא ניתן להטיל שעבוד על הזכות לתשלום מזונות מהעיזבון בחובות, וגם לא לעקלה, או להעבירה או להורישה לאדם אחר, כמפורט בסעיף 65(ג) בחוק הירושה.

 

למי עשויים להגיע תשלומי מזונות מהעיזבון?

כאמור לעיל, לבני משפחתו של המוריש יש זכות לקבל דמי מזונות מעיזבונו לאחר פטירתו, אם היו תלויים בו כלכלית עוד במהלך חייו. קבוצה זו כוללת את בת / בן זוגו, ילדיו והוריו של המוריש. עם זאת, גובה המזונות הספציפי שזכאי כל אחד מהם לקבל משתנה, כמפורט בסעיף 57 בחוק הירושה.

 

מידת הזכאות של בן / בת הזוג לתשלומי מזונות מהעיזבון

היקף זכאותם של בני הזוג של אנשים שהלכו לעולמם, לקבלת דמי מזונות מתוך עיזבונם של יקיריהם, מותנה במעמדם של בני הזוג בעת פטירת המנוח, אותו ניתן לסווג לשלוש קטגוריות:

  • בני זוג שהיו נשואים למנוח במועד לכתו: בני זוג שהיו נשואים כדין למורישים בעת פטירתם של המורישים, שומרים על הזכות לקבל מזונות מעיזבון המוריש, כל עוד הם נותרים אלמנים, כלומר אינם נישאים בשנית. בנוסף, אם אלמנתו של מוריש שנישא בשנית זקוקה לתמיכה כספית, רשאי בית המשפט, בנסיבות ספציפיות, לתת קצבה חד פעמית מהעיזבון לאישה זו, תוך התחשבות בזכויות ילדיו של המוריש.
  • בני זוג שהיו ידועים בציבור כבני הזוג של המנוח במועד בו נפטר: בני זוג שהוכרו בפומבי בידועים בציבור של המוריש בעת פטירתו – התגוררו עמו בשותפות תחת אותה קורת גג וחלקו עמו משק בית – יהיו זכאים למזונות מעיזבון המוריש, כאילו היו נשואים כדין, ובלבד שאף אחד מהם לא היה נשוי לאדם אחר בעת פטירתו של המוריש.
  • בני זוג שהיו בהליכי גירושין עם המנוח במועד בו נפטר: בני זוג שהיו בתהליך גירושין בעת פטירתו של אחד מהם, אינם זכאים לקבל דמי מזונות מהעיזבון של בן הזוג המנוח, אם נשללה בעבר זכותם למזונות בעקבות מתן פסק דין או החלטה שהתקבלה כבר בתקופת חייו של המוריש.

 

מידת זכאות הילדים למזונות מהעיזבון

הזכות לקבל דמי מזונות מעיזבון המנוח, מורחבת לכל ילדי המוריש, וכוללת ילדים מאומצים, ילדים שנולדו לאחר פטירת המוריש, ילדים שנולדו מחוץ לנישואים וכן נכדי המוריש שהתייתמו לפני פטירתו של המוריש, או שהיו תלויים אך ורק במוריש למחייתם עד פטירתו, ושהוריהם אינם מסוגלים לספק את צרכיהם.

כל ילדיו של המוריש, זכאים לדמי מזונות מהעיזבון שהותיר אחריו, עד הגיעם לגיל 18. לאחר שמלאו להם 18 שנים, הם רשאים להמשיך לקבל מזונות רק אם בית המשפט ימצא לנכון להתיר זאת, בהתבסס על נסיבות המקרה הספציפיות. במקרה זה, הם יוכלו לקבל את תשלומי המזונות מהעיזבון, עד הגיעם לגיל 23.

עם זאת, ילדיו הנכים של המוריש, זכאים לקבל מזונות מהעיזבון כל עוד הם נשארים נכים. בדומה, ילדים מתמודדי נפש של המוריש, זכאים לקבל מזונות מהעיזבון כל עוד הם ממשיכים לסבול מהליקוי הנפשי האמור. גם ילדים עם מוגבלות שכלית והתפתחותית, זכאים למזונות מהעיזבון, בהתאם לחוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית והתפתחותית), שנחקק בשנת 1969.

 

זכאות ההורים למזונות מהעיזבון

הורים שהסתמכו כלכלית על המוריש עד מועד פטירתו, זכאים לקבל תשלום מזונות מעיזבונו של המוריש לאורך שארית חייהם.

 

דרישות לקבלת דמי מזונות מהעיזבון

לצורך קבלת תשלומי מזונות מהעיזבון, נקבע בסעיף 60(א) בחוק הירושה, כי יש להגיש בקשה בכתב לבית המשפט לענייני משפחה, טרם חלוקת העיזבון. אולם לבית המשפט סמכות לדון בבקשה למזונות מהעיזבון למשך עד חצי שנה ממועד חלוקת העיזבון, ובלבד שיוכל המבקש להוכיח שקיימות נסיבות משכנעות המצדיקות את העיכוב בהגשת הבקשה.

 

באיזה אופן יתבצעו תשלומי המזונות מהעיזבון של המנוח, הלכה למעשה?

על אופן חלוקת המזונות מהעיזבון, חל סעיף 61(א) של חוק הירושה, המקנה לבית המשפט סמכות להחליט האם סכום המזונות יינתן כסכום חד פעמי או בתשלומים תקופתיים לתלויי המנוח.

 

בעבור איזו תקופה משולמים תשלומי מזונות מעיזבון המנוח?

לבית המשפט יש שיקול דעת לקבוע שתשלומי המזונות ישולמו רטרואקטיבית, גם עבור התקופה שחלפה ממועד פטירתו של המוריש ועד להסדרת הנושא. מעבר לכך, בית המשפט אף יכול לתת הוראה לתשלום מזונות זמניים מהעיזבון, עד לסיום בירור הבקשה, כמפורט בסעיף 60(ב) בחוק הירושה.

 

תשלום מזונות מעיזבון – סיכום

במסגרת ההתמודדות עם הנושא של תשלומי מזונות מהעיזבון, מתחוור לרוב כי הניואנסים המשפטיים והנסיבות הספציפיות של כל מקרה, מחייבים הכוונה מטעם עורך דין לענייני משפחה וירושה. עו"ד הלנה שמחי, כאן כדי לספק לכם את הייעוץ המשפטי החיוני הנדרש כדי לנווט בעניין מורכב זה בהצלחה. צרו עם משרד עו"ד הלנה שמחי קשר עוד היום, לקביעת פגישת ייעוץ לטובת הבטחת התמיכה הכלכלית הנחוצה לכם. משרדנו ישמח לכוון אתכם ולייעץ לכם לאורך כל הדרך.

תשלום מזונות מעיזבון
תשלום מזונות מעיזבון
שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader