אלימות כלכלית

אלימות כלכלית היא צורה של אלימות במשפחה שיש בה דפוס התנהגות של שליטה של אחד מבני הזוג על האחר על ידי הגבלה, ניצול או חבלה בכסף או במשאבים כלכליים. חשוב להכיר את החוק בישראל ולהכיר את הזכויות העומדות לרשות הנפגעות כדי להתמודד כראוי עם פגיעה מסוג זה, ובדיוק לשם כך – נכתב המאמר הבא.

 

מה נחשב כאלימות כלכלית ומהם מאפייניה?

אלימות כלכלית היא צורה של אלימות בתוך המשפחה שיש בה דפוס התנהגות של שליטה של אחד מבני הזוג על האחר, על ידי הגבלה, ניצול או חבלה בכסף או במשאבים כלכליים.

אלימות כלכלית יכולה להתבטא במגוון דרכים, כגון:

  1. מניעת גישה לחשבון בנק, כרטיס אשראי או מידע על רכוש – לדוגמה, בן זוג אלים עשוי למנוע מבת זוגו לגשת לחשבון הבנק המשותף, או להסתיר ממנה את המידע על הכנסותיו והוצאותיו.
  2. הגבלת הוצאות או דרישה לקבל אישור לכל הוצאה – לדוגמה, בן זוג הנוקט אלימות כלכלית, עשוי לדרוש מבת זוגו לקבל אישור ממנו לכל הוצאה שהיא מעוניינת להוציא, גם אם מדובר בהוצאה קטנה או חיונית למשק הבית המשותף, כמו קניות בסופר.
  3. הסתרת נכסים או חובות – לדוגמה, בן הזוג האלים עשוי להסתיר מבת זוגו נכסים שהוא הבעלים שלהם, או להסתיר ממנה חוב שהוא חייב לצד שלישי.
  4. איומים על אובדן מקום העבודה או הכנסה – למשל, בן זוג אלים עשוי לאיים על בת זוגו באובדן היכולת שלה להמשיך לצאת ולעבוד, אם היא לא תסכים למה שהוא רוצה.

חשוב להיות ערים לעובדה שמעשים מסוג זה נחשבים כאלימות לכל דבר ועניין – גם אם אין להם ביטוי של פגיעה פיזית.

 

אילו השלכות עלולות להתלוות אל אלימות כלכלית?

אלימות כלכלית יכולה להוביל להשלכות חמורות על הנפגעות, הן ברמה הפיזית והן ברמה הנפשית. הנפגעות עלולות לסבול ממחסור כלכלי, מאובדן עצמאותן התעסוקתית, מהגבלת עצמאותן התפקודית בתחומים נוספים ומתחושת חוסר שליטה כוללת בחיים שלהן. אלימות כלכלית יכולה גם להוביל לתחושות של דיכאון, חרדה ופגיעה בדימוי העצמי. על רקע זה, אלימות כלכלית יכולה להוביל אף להגבלת היכולת ליצור ולתחזק קשרים חברתיים ומשפחתיים עם המשפחה המורחבת, פגיעה ביכולת התעסוקה ועוד.

 

האם יש מה לעשות כנגד אלימות כלכלית?

אם אתם סובלים מאלימות כלכלית או שנחשפתם לאדם אחר המתמודד עמה, חשוב שתדעו שבהחלט יש מה לעשות על מנת לשפר את המצב:

  • פנייה לסיוע משפטי: עורך דין דיני משפחה המתמחה בייצוג משפטי של נפגעי אלימות במשפחה, לרבות אלימות כלכלית, יכול לבדוק את פרטי המקרה ולהציע ייעוץ משפטי איכותי בהתאם לנסיבות הפרטניות והמשפחתיות הספציפיות.
  • פנייה בבקשת סעדים מבית הדין לענייני משפחה: בית הדין לענייני משפחה יוכל להנפיק צו הרחקה ו/או צו מנע מסוג אחר במטרה להגן על נפגע/ת האלימות הכלכלית ולהבטיח שתינתן לאדם זה גישה לכספיו ורכושו בהקדם.
  • פנייה לעמותות סיוע: בארץ קיימות עמותות רבות המציעות תמיכה לנפגעי אלימות במשפחה, הן במישור המשפטי, הן בפן הכלכלי והן במובן הנפשי.

בקצרה, קיימות מספר דרכים להתמודד עם אלימות כלכלית. אחת הדרכים היא לפנות לגורמים מקצועיים, כגון מרכזים למניעת אלימות במשפחה או עורכי דין לענייני משפחה. גורמים אלו יכולים לספק סיוע מקצועי ומשפטי לצד תמיכה נפשית, ליידע את הנפגעות על זכויותיהן החוקיות ולסייע להן בהליכים משפטיים מול הצד הפוגע.

אלימות כלכלית
אלימות כלכלית

 

אלימות כלכלית והדרכים להתמודד עמה מבחינת דיני המשפחה בישראל

כדי שמעגל הקסמים הנוראי של האלימות הכלכלית ייפסק, חיוני לדעת מהם הפתרונות שהחוק בארץ מספק לנפגעות ונפגעי אלימות כלכלית, והדרכים להתגונן מפני המשך הפגיעה:

  1. ניתן לבקש מבית הדין לענייני משפחה שיוציא צו הרחקה, צו מנע או צו תשלום לדמי מזונות אישה, בנסיבות מסוימות. הוצאת צו הרחקה, לדוגמה, יכולה לצמצם לפחות זמנית, את האינטראקציה בין בן הזוג המתעלל לבין זוגתו. מנגד, צו המזונות לאישה יסייע להבטיח שהבעל ישלם לאשתו תשלומים חודשיים, באם הוא ממאן לתת את הגט שהיא מבקשת.
  2. ניתן לבקש מבית הדין למשפחה צו לחשיפת זכויות ומידע.  צו מסוג זה יכול לסייע לחשוף מהו היקף הרכוש, הכספים והנכסים המשותפים של בני הזוג ומה היקף הזכויות של נפגע/ת האלימות הכלכלית בנכסים והכספים הללו.
  3. אפשר להגיש תביעות רכושיות: תביעות אלו יכולות לסייע לנפגעי האלימות הכלכלית בקבלת נתח מסוים מן הרכוש, הכספים והנכסים השייכים להם כחוק.

כפי שאתם לבטח מבינים, במידה ואתם סובלים מאלימות כלכלית במשפחה, אין שום הצדקה לכך שתתמודדו עם מצב זה בכוחות עצמכם. בסופו של יום, החוק לצידכם ובעזרת סיוע משפטי אכפתי תוכלו לרתום אותו להגנתכם.

 

כיצד עורך דין לענייני משפחה יכול לסייע בהתמודדות עם אלימות כלכלית?

עורך דין לענייני משפחה יכול לסייע בהתמודדות עם אלימות כלכלית במספר דרכים:

 

ייעוץ משפטי

עורך דין יכול לספק לנפגעת (או לנפגע) ייעוץ משפטי לגבי הזכויות שלה, לרבות הזכויות הקבועות בחוק למניעת אלימות במשפחה. ייעוץ זה יכול לעזור לנפגע/ת להבין את המצב המשפטי שלהם ולקבל החלטות מושכלות לגבי הדרך בה הם מעוניינים להתמודד עם האלימות הכלכלית.

 

ליווי משפטי

במקרים מסוימים, הנפגע/ת עשוי/ה להחליט להגיש בקשות לסעדים זמניים כמו צווי הרחקה וצווי מניעה אל בית המשפט לענייני משפחה. בנוסף לכך, בכוחו של עו"ד לענייני משפחה לייצג את הנפגע/ת בהגשת תביעת גירושין לפי הצורך. עורך דין דיני משפחה יכול ללוות את הנפגע/ת בהליכים משפטיים אלו, לספק להם ייעוץ משפטי ולסייע להם להכין את התביעה.

 

סיוע בהשגת סיוע נוסף

עו"ד דיני משפחה יכול לסייע לנפגע/ת להשיג שירותי סיוע נוסף, כגון סיוע נפשי או סיוע כלכלי לפי נסיבות העניין. סיוע נפשי יכול לעזור לנפגע/ת להתמודד עם ההשלכות הנפשיות של האלימות הכלכלית. מנגד, סיוע כלכלי יכול לעזור לנפגעת לפרנס את עצמה ואת ילדיה במקרה שהיא נאלצת לעזוב את בן הזוג האלים.

כפי שניתן להבין מן האמור לעיל, עורך דין לענייני משפחה יכול להיות גורם חשוב בהתמודדות עם אלימות כלכלית. עורך דין כאמור לעיל, יכול לספק לנפגע/ת את הסיוע והתמיכה הכה נחוצים כדי להתמודד עם האלימות ולהגן על זכויותיהם.

 

לסיכום: אלימות כלכלית היא לא גזירת גורל – פנו לסיוע משפטי והגנו על עצמכם

אלימות כלכלית יכולה להוביל להשלכות חמורות על נפגעיה ונפגעותיה, לא רק במישור הכלכלי אלא גם ברמה הפיזית וברמה הנפשית. נפגעי האלימות הכלכלית עלולים לסבול ממחסור כלכלי, מהגבלת עצמאותם ומתחושת חוסר שליטה כוללת בחייהם. אלימות כלכלית יכולה גם להוביל לתחושות של דיכאון, חרדה ופגיעה קשה בדימוי העצמי. אולם חשוב לדעת כי אין סיבה להתמודד עם המצב לבד ובטח שלא להשלים איתו.

אם אתם סבורים כי נפגעתם מאלימות כלכלית או שאדם אחר שחשוב לכם סובל ממנה, אנא פנו עוד היום לעזרה מקצועית. משרד עו"ד הלנה שמחי מלווה וליווה אנשים רבים בהתמודדותם עם פגיעות במשפחה, לרבות אלימות כלכלית ויוכל להציע לכם ייעוץ משפטי מקצועי ודיסקרטי, וסיוע בהתמודדות עם המצב. אל תהססו לפנות אלינו עוד היום לעזרה – סודיות מלאה מובטחת.

לייעוץ אישי לחצו כאן >>

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader