אלימות כלכלית – מה יש לעשות?

כשמדובר באלימות כלכלית, הכוונה הינה לסוג של אלימות במשפחה, שבה בן הזוג או אחד מבני המשפחה מנצל את כוחו הכלכלי כדי לשלוט או לפגוע בבן הזוג או בבני המשפחה האחרים. אם אתם חושדים כי אתם או אדם אחר, נתונים לפגיעה כלכלית, חשוב שתקראו את המדריך הבא שבו נפרט על מאפייניה של אלימות כלכלית – מה יש לעשות ובמי ניתן להסתייע כדי לעצור זאת.

 

מי עלול להיפגע מאלימות כלכלית?

אלימות כלכלית יכולה להשפיע על כל אחד, ללא קשר לגיל, מין, מעמד חברתי או כלכלי. עם זאת, ישנם גורמים מסוימים שיכולים להגדיל את הסיכון להיפגע מאלימות מסוג זה, כגון:

  • מאזן כוחות לא שוויוני במערכת היחסים: כאשר אחד מבני הזוג שולט בכלכלת המשפחה, הוא בעל כוח רב יותר והוא עלול להשתמש בכוח זה כדי לשלוט או לפגוע בבן הזוג השני.
  • חוסר עצמאות כלכלית: כאשר בן הזוג תלוי כלכלית בבן הזוג האחר, הוא עלול להיות פגיע יותר לאלימות כלכלית.
  • היסטוריה של אלימות במשפחה: אנשים שחוו אלימות פיזית או מינית בעבר, עלולים להיות בסיכון גבוה יותר לחוות גם אלימות כלכלית.

האלימות הכלכלית יכולה להיות בעלת השלכות חמורות על הנפגעים, הן מבחינה פיננסית והן מבחינה נפשית. היא עלולה לגרום למצוקה כלכלית, עוני, חוסר ביטחון, ועוד. במקרים מסוימים, אלימות זו עלולה להתלוות גם להתעללות פיזית או מינית או להוביל אליה.

 

במה אלימות כלכלית עשויה להתבטא? הסימנים שצריכים להדליק לכם נורה אדומה

אלימות כלכלית יכולה ללבוש מגוון צורות ולבוא לידי ביטוי במגוון דרכים. כך תדעו אם אתם או אדם קרוב אליכם, נתונים לפגיעה מסוג זה:

  1. מניעת עבודה או השכלה: למשל, מצב שבו מי מבני הזוג דורש מהשני להפסיק לעבוד לטובת התרכזות בניהול משק הבית וגידול הילדים.
  2. מניעת גישה לכספים או למשאבים כלכליים: לדוגמה, כשבן הזוג מונע מהבת זוג גישה לכרטיסי האשראי, לחשבונות הבנקאיים ולמידע על ההתנהלות הכלכלית של המשפחה.
  3. הגבלת העצמאות הכלכלית: עשוי להתבטא בכך שאחד מבני הזוג מגביל את האפשרות של השני לרכוש בגדים ומוצרים אחרים, או מאלץ אותם לקנות פריטים זולים באיכות נמוכה בלבד.
  4. שימוש בכסף כדי לשלוט או לפגוע: תרחיש שבו אחד מבני הזוג מפעיל איומים או אלימות כנגד הצד השני כל אימת שהוא מנסה לקבל גישה לכספים או למשאבים כלכליים.

חשוב לזכור שאלימות כלכלית היא סוג של אלימות במשפחה, והיא יכולה להיות בעלת השלכות חמורות על הנפגעים. לכן אם אתם חוששים שאתם או מישהו שאתם מכירים נמצאים בסיכון לאלימות כלכלית, חשוב לפנות לקבלת סיוע בהקדם.

 

האם קיים בישראל חוק המונע אלימות כלכלית?

ביולי 2020, בוועדת השרים לענייני חקיקה, אושר עקרונית תיקון שהוצע לחוק למניעת האלימות במשפחה, המגדיר מה נחשב כאלימות כלכלית בראי החוק. אלימות כלכלית כהגדרתה בתיקון שהוצע, הינה התנהלות מתמשכת של פלוני כנגד בת זוגו (או קרוב משפחה אחר) הכוללת הטלת אימה, פעולות כפיה או הפעלת שליטה, כשאלו מתבטאים באחת הדרכים להלן:

  1. מניעת גישה לכספים, רכוש או משאבים כלכליים: שלילת האפשרות לעבוד, ו/או לנהל חשבון בנק וכרטיסי אשראי, מניעת שימוש באשראי, ועוד.
  2. הגבלת העצמאות הכלכלית: הסתרת נכסים, שלילת גישה למידע כלכלי, שליטה בהוצאות, ועוד.
  3. שימוש בכסף כדי לשלוט או לפגוע: איומים בהחרמת רכוש, נקיטת פעולות למניעת יכולת התנהלות כספית עצמאית וסבירה של אדם אחר במשפחה, ועוד.

התיקון הנ"ל לחוק חתר להעניק לקורבנות אלימות כלכלית במשפחה, הגנה משפטית ויכולת לקבל הכרה כנפגעי עוולה אזרחית, המצדיקה הגשת תביעה נזיקית כנגד הצד הפוגע.

למרבה הצער, ביולי 2023, הצעת החוק המעודכנת למניעת אלימות במשפחה – הכוללת את התיקון שהוצע למניעת האלימות הכלכלית, הגיעה מחדש לדיון בכנסת אך לא אושרה. לכן, כיום יותר מאי פעם, ישנה חשיבות רבה לקבלת סיוע משפטי מקצועי בהתמודדות עם מקרי אלימות כלכלית בישראל.

 

מה ניתן לעשות אם אתם או אדם קרוב אליכם חווים אלימות כלכלית?

אם אתם או אדם אחר בחייכם חווים אלימות כלכלית – מה יש לעשות? זו שאלה שחשוב לתת לה מענה בערוצים משפטיים. גם אם המצב מורכב, חשוב לדעת כי ישנם מספר דברים שאתם יכולים לעשות כדי לקבל הגנה ולשפר את מצבכם:

  1. פנו לעורך דין דיני משפחה: עורך דין בעל ניסיון בייצוג נפגעי אלימות כלכלית, יוכל לבחון את המקרה ולספק לכן (או לכם) ייעוץ משפטי מקצועי ומותאם אישית.
  2. פנו לבית המשפט לענייני משפחה: בית המשפט יכול להוציא צווי הרחקה או צווי מניעה אחרים כדי להגן עליכן/ם ולהבטיח שתקבלו גישה לכספים ולרכוש שלכם.
  3. פנו לעמותות המסייעות לנפגעי אלימות במשפחה: ישנן עמותות רבות בארץ שמציעות תמיכה משפטית, נפשית וכלכלית לנפגעות ונפגעי אלימות במשפחה.

 

הסעדים הספציפיים שהחוק בישראל מעמיד לנפגעי אלימות כלכלית במשפחה

על מנת לעצור את "מעגל הקסמים" האכזרי של אלימות כלכלית, חשוב להכיר את הסעדים שהחוק בישראל מעמיד לנפגעי אלימות כלכלית במשפחה, כנגד הצד הפוגע:

  • ניתן לפנות לבית המשפט לענייני משפחה לטובת קבלת צו הרחקה או לשם בקשת צו לתשלום מזונות אישה. צו ההרחקה, למשל, יכול להגביל את המגע של בן זוג מתעלל עם זוגתו, וצו מזונות אישה יכול להבטיח תשלום חודשי מהבעל לאשתו, במידה והוא מסרב לתת לה גט.
  • ניתן לבקש צו בית משפט לחשיפת מידע וזכויות – צווים אלה יכולים לעזור לגלות מה היקפם של הנכסים, הכספים והרכוש המשותפים לבני הזוג ולכן/ם, וכן את הזכויות שלכן/ם בהם.
  • ניתן להגיש תביעה קניינית: תביעה זו יכולה לסייע לכן/ם לקבל חלק מהרכוש והנכסים המשותפים הנ"ל.

בקצרה, אם אתם חווים אלימות כלכלית, אין סיבה להתמודד עם המצב לבדכם – במובנים רבים, החוק בכל זאת לצידכם. 

 

לסיכום – מתמודדים עם אלימות כלכלית? אין סיבה שתתמודדו עם זה לבד!

אלימות כלכלית היא תופעה חמורה שיכולה להשפיע באופן משמעותי על החיים של הנפגעים. אם אתם חווים אלימות כלכלית, חשוב לדעת שיש מה לעשות. כפי שראינו במאמר זה, ישנם מספר צעדים שתוכלו לנקוט כדי להגן על עצמכם ולקבל את הסיוע לו אתם זקוקים.

הצעד הראשון, הוא לפנות לייעוץ משפטי דיסקרטי עם עו"ד דיני משפחה. לעורכת דין הלנה שמחי ניסיון רב בייצוג נפגעות ונפגעי אלימות כלכלית בישראל. פנו למשרדנו עוד היום לקבלת הסיוע המשפטי והתמיכה הנדרשת להגנה על זכויותיכם. סודיות מלאה מובטחת!

אלימות כלכלית - מה יש לעשות
אלימות כלכלית – מה יש לעשות
שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader