דחיית תביעה לידועים בציבור

תביעה להכרה כידועים בציבור היא תביעה אזרחית המוגשת לבית המשפט לענייני משפחה. התביעה מוגשת על ידי אחד מבני הזוג, במטרה לקבל הכרה משפטית במערכת היחסים הרומנטית והכלכלית שלו עם בן הזוג השני. בסקירה שלפניכם, נדון במקרים של דחיית תביעה לידועים בציבור, נפרט מהן הסיבות האפשריות לדחיית תביעה להכרה בידועים בציבור, נעסוק במשמעויות הנלוות אל מצב זה ונבחן את באמצעים המשפטיים המאפשרים התמודדות יעילה עם מצב הביש הזה.

 

מה המשמעויות הנלוות אל דחיית תביעה לידועים בציבור?

כאשר תביעה להכרה כידועים בציבור נדחית, המשמעות היא שבני הזוג לא ייחשבו כידועים בציבור מבחינה משפטית. כתוצאה מכך, הם לא יהיו זכאים לזכויות וחובות המוקנות גם לזוגות נשואים, כגון:

  • זכויות ברכוש המשותף
  • זכויות בביטוח לאומי
  • זכויות בתחום ההורות
  • זכויות בתחום הירושה

לאור האמור לעיל, אם אתם שוקלים להגיש תביעה להכרה במעמדכם כידועים בציבור, חשוב להתייעץ עם עורך דין מנוסה לענייני משפחה שיוכל לאמוד את סיכויי ההצלחה של התביעה שלכם ולסייע לכם בהכנתה והגשתה.

 

מהן הסיבות האפשריות לדחיית תביעה להכרה בידועים בציבור?

ישנן מספר סיבות שיכולות להוביל לדחיית תביעה להכרה כידועים בציבור, כאשר הסיבות הנפוצות ביותר כוללות:

  • חוסר הוכחה לקיום מערכת יחסים מחייבת בין הצדדים: על מנת להיחשב כידועים בציבור, בני הזוג צריכים להוכיח כי הם ניהלו מערכת יחסים רצינית ורצוי גם ממושכת. מערכת יחסים זו צריכה להיות מבוססת על שותפות כלכלית ורגשית, וצריכה להתקיים לתקופה משמעותית של זמן.
  • קיומן של ראיות סותרות: במקרים מסוימים, בית המשפט עשוי לקבל ראיות סותרות לגבי קיומה של מערכת יחסים זוגית בין שני אנשים. במקרים אלו, בית המשפט עשוי לדחות את התביעה שהגישו התובע/ת להכרה במעמדם כידועים בציבור של האדם השני.
  • קיומן של נסיבות מיוחדות: במקרים מסוימים, בית המשפט עשוי לדחות את התביעה גם אם מתקיימים כל התנאים הנדרשים להכרה בבני זוג כידועים בציבור. לדוגמה, בית המשפט עשוי לדחות את התביעה אם מדובר במערכת יחסים חד צדדית או אם מדובר במערכת יחסים ארעית או קצרת מועד שלא ניכר בה שום אלמנט המצביע על חזקת שיתוף בין הצדדים.

 

 

מהי הגדרת ידועים בציבור לעניין חזקת השיתוף?

החוק מכיר בכך שבין שני אנשים מתקיימת חזקת השיתוף, כאשר הם חיים יחד במשק בית משותף כבני זוג, ויש להם חיים משותפים, אינטימיים ורגשיים.

 

התנאים להכרה כידועים בציבור

ישנם 2 תנאי סף מהותיים להכרה בבני זוג בישראל, בתור ידועים בציבור, והם אלו:

  1. חיי משפחה: חיים אינטימיים, כמו בין בעל ואישה, המושתתים על חיבה, אהבה, אינטימיות פיזית, מסירות ונאמנות.
  2. קיומו של משק בית במשותף: משק בית משותף שמתקיים כפועל יוצא טבעי מחיי המשפחה המשותפים, כנהוג והמקובל בין בעל ואישה.

 

השיקולים הנלקחים בחשבון בבית המשפט לצורך בחינת מעמדם של בני הזוג

שאלת התקיימם של התנאים הנ"ל נבחנת באופן סובייקטיבי, בהתאם לראייה של בני הזוג את הקשר שלהם. כמו כן, יש להתבונן על כל מקרה בהתאם לנסיבותיו, מתוך הסתכלות כוללת על העובדות ומהות מערכת היחסים על רכיביה ומאפייניה.

 

דוגמאות לראיות שתומכות בהכרה כידועים בציבור

בין היתר, ראיות שתומכות בהכרה כידועים בציבור כוללות:

  • הגדרה עצמית של בני הזוג כידועים בציבור
  • שיתוף בחשבון בנק, חסכונות, ביטוח וכדומה
  • שיתוף בנכסים, כגון בית, רכב וכדומה
  • שיתוף בכלכלת משק הבית וניהולו – כגון אחריות לביצוע קניות, בישול, ניקיון וכיוצא באלו
  • קיום חיים משותפים, כגון שינה באותו חדר, בילויים משותפים ועוד

בסיכומם של הדברים, הגדרת ידועים בציבור לעניין חזקת השיתוף, היא רחבה ומאפשרת הכרה בזוגות רבים שחיים יחד במשק בית משותף, כבני זוג. עם זאת, חשוב לזכור כי כל מקרה נבחן לגופו, בהתאם לנסיבותיו.

 

על חזקת השיתוף אצל ידועים בציבור וההבדל בזכויות הקנייניות של זוגות אלו מול זוגות נשואים

על זוגות ידועים בציבור חלה הלכת השיתוף הדומה במהותה לחוק יחסי ממון בין בני זוג. עם זאת, קיימים הבדלים מהותיים בין האופן שבו חלה הלכת השיתוף אצל זוגות נשואים לבין האופן שבו היא חלה אצל בני זוג במעמד ידועים בציבור.

 

בבני הזוג הנשואים

אצל זוגות נשואים, בהעדר ראיה שעשויה לסתור זאת, די בהתקיימות התנאים שמנינו לעיל (חיי משפחה וניהול משק בית משותף) – כדי להשית את חזקת השיתוף לגבי כלל הנכסים שנצברו בין בני הזוג בתקופת הנישואין.

 

בבני הזוג הידועים בציבור

אצל בני זוג במעמד ידועים בציבור, הקמת חזקת שיתוף, בהינתן ולא הונחו ראיות שמביאות לסתירתה, בכוחה להעיד אך ורק על שיתוף של נכסים המשמשים את הזוג במסגרת חיי היומיום שלהם או שיתוף ברכוש / נכסים שנצברו במאמץ משותף של שניהם. לעומת זאת, להחלת הלכת השיתוף בנכסים אחרים – כולל אלו שנצברו בתקופת החיים המשותפת, תידרש עוד ראייה שתוכל להעיד על כוונה מפורשת לשיתופם.

 

נטל ההוכחה

נטל ההוכחה הרובץ על ידוע בציבור שטוען לשיתוף בנכסים מסוימים עם בן זוגו, כבד יותר מזה הרובץ בנסיבות דומות על בני הזוג הנשואים, במיוחד כאשר אין מדובר בנכס משפחתי מובהק.

 

לסיכום

תביעה להכרה כידועים בציבור היא הליך משפטי מורכב שיכול להיות בעל השלכות משמעותיות על חיי הצדדים. במקרים שבהם תביעה זו נדחית, המשמעות עלולה להיות אובדן של הזכויות והחובות הקנייניות המוקנות לזוגות מכוח חזקת השיתוף.

מכאן שאם אתם שוקלים להגיש תביעה להכרה כידועים בציבור, חשוב להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה מנוסה. עורך דין דיני משפחה מקצועי, יוכל לסייע לכם להבין את זכויותיכם וחובותיכם, וכן להכין את התביעה שלכם בצורה הטובה ביותר.

אם אתם מעוניינים לקבל ייעוץ משפטי בנושא ידועים בציבור, פנו למשרד עו"ד הלנה שמחי. משרדנו מתמחה בדיני משפחה, ויש לנו ניסיון רב בהגשת תביעות להכרה כידועים בציבור.

לפרטים נוספים, צרו קשר עם המשרד בטלפון 077-804-4141 או באמצעות האתר שלנו.

דחיית תביעה לידועים בציבור 
דחיית תביעה לידועים בציבור
שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader