חלוקת רכוש לידועים בציבור ללא נישואין 

זוגות המוכרים כבעלי מעמד של ידועים בציבור בישראל, הם בני זוג המנהלים קשר רומנטי בעל מאפיינים אינטימיים, אשר קיים ביניהם אלמנט שיתופי מבחינה קניינית ולרוב גם חיים תחת קורת גג אחת ומנהלים משק בית משותף. כיום, ידועים בציבור במדינת ישראל זכאים לזכויות ולחובות רבות בדומה לבני זוג נשואים, וביניהן הזכות לערוך חלוקת רכוש לידועים בציבור ללא נישואין – במקרה של פרידה, שאודותיה נפרט בהרחבה במסגרת המאמר שלפניכם.

 

על הזכות לחלוקת הזכויות בין בני זוג ידועים בציבור במסגרת פרידה

הליך פרידתם של בני זוג במעמד של ידועים בציבור בישראל, הוא דומה במובנים רבים לזה של זוגות נשואים בארץ, למעט ההכרח לעבור את טקס סידור הגט בבית הדין הרבני, שאיננו חל על זוגות ידועים בציבור, גם אם שני הצדדים לקשר רשומים כיהודים. לעניינינו, פירוש הדבר הינו כי אם יש ילדים משותפים לבני זוג ידועים בציבור – במידה ובני הזוג ייפרדו, הם יידרשו להסדיר את המשמורת והמזונות עבור ילדיהם כחלק מתהליך הפרידה. על משקל דומה – אם יש רכוש משותף, יהיה צורך לחלק אותו בין בני הזוג לשעבר, על פי המתווה שיצויין בשורות הבאות.

 

מהם כללי האצבע עבור חלוקת רכוש לידועים בציבור ללא נישואין?

במקרה של פרידה בין בני זוג במעמד של ידועים בציבור בישראל, יש לבצע חלוקת רכוש מאוזנת בדרך כלל. הדין החל על הליך זה הוא הלכת השיתוף, הקובעת כי רכוש משותף יתחלק בין בני הזוג באופן שווה, ואילו רכוש אישי ישוב לבעליו. מכאן עולה השאלה המתבקשת: מה ייחשב כנכס משותף ומה ייחשב כנכס פרטי במסגרת חלוקת רכוש לידועים בציבור? אל דאגה – מיד נסביר.

 

מה ייחשב כנכס משותף ומה ייחשב כנכס פרטי במסגרת חלוקת רכוש לידועים בציבור?

ידועים בציבור, בדומה לזוגות נשואים, חולקים את רכושם המשותף באופן שווה בראי החוק בישראל. כרכוש משותף, נחשבים נכסים שנצברו בין הצדדים בזוגיות, לאורך תקופת חייהם כידועים בציבור. כנכסים פרטיים, לעומת זאת, נחשבים נכסים שהיו שייכים לאחד מבני הזוג באופן פרטני עוד טרום הקשר הזוגי עם הצד השני, או נכסים שאחד מבני הזוג קיבל לידיו כמתנה אישית או ירושה שיועדה באופן מובהק לו ולו בלבד, גם אם הדבר התרחש כבר בזמן הקשר עם בן / בת הזוג המדוברים.

אולם חרף האמור לעיל, ישנם סייגים גם לנושא של החרגת נכסים פרטיים מחלוקת הרכוש, הנסובים סביב המושג "חזקת השיתוף" – מה שיכול להוביל לחיכוכים ומאבקים בין בני הזוג הידועים בציבור, בבואם להיפרד האחד מהשני.

 

כיצד נכס אישי יכול להפוך לנכס משותף במסגרת חלוקת רכוש לידועים בציבור ללא נישואין?

נכס אישי שנרכש או הושג בידי אחד מבני הזוג לפני תחילת מערכת היחסים, או נכס שהתקבל במתנה או בירושה באופן פרטני, עשוי להפוך לנכס משותף בתקופת הזוגיות, אם ניתן להוכיח כוונת שיתוף בו.

 

הוכחת כוונת שיתוף – במה הדברים אמורים?

נטל ההוכחה להוכחת כוונת שיתוף, מוטל על בן הזוג הטוען לכך. ראיות פוזיטיביות לשיתוף יכולות לכלול:

  • מגורים משותפים בנכס
  • השקעה משותפת בנכס
  • ניהול משותף של הנכס
  • ועוד

לדוגמה, אם בת הזוג היא בעלת דירה שהייתה בחזקתה ערב הכניסה לקשר הזוגי, אך בני הזוג התגוררו בה ביחד לאורך שנות הזוגיות שלהם, יוכל בן הזוג לטעון כי הדירה הפכה לנכס משותף. זאת במיוחד אם בן הזוג השקיע מכספו האישי בחידוש ובשיפוץ הנכס. בנסיבות אלו, במסגרת חלוקת הרכוש בין הידועים בציבור במועד פרידתם, סביר כי תקום לבן הזוג זכאות למחצית מהזכויות בדירה זו.

 

כיצד ניתן להסדיר מחלוקות בנושא חלוקת רכוש לידועים בציבור במסגרת הפרידה?

חלוקת רכוש בין ידועים בציבור היא תהליך מורכב שעלול להוביל למחלוקות קשות בין הצדדים, בעיקר בנוגע לנכסים בעלי מאפיינים אישיים או כאלו שהיו בחזקת אחד הצדדים בלבד לפני תקופת הקשר. 

הבשורה המעודדת לעניין זה, היא שישנם שני ערוצים עיקריים שבהם אפשרי להסדיר את המחלוקות הללו בין בני הזוג, במסגרת הפרידה, והם אלו:

  1. הסכם גישור – הדרך הטובה ביותר להימנע ממחלוקות היא להגיע להסכם גישור בין בני הזוג, באמצעות עורך דין מומחה לדיני משפחה בעל הסמכה כמגשר.
  2. הליך משפטי – אם לא ניתן להגיע להסכם בדרכי נועם בין בני הזוג, ניתן להגיש תביעה לבית המשפט לענייני משפחה. בתרחיש זה, בית המשפט יכריע בחלוקת הרכוש בהתאם להלכת השיתוף בין בני הזוג.

 

על עריכת הסכם ממון לידועים בציבור ככלי להסדרת חלוקת רכוש יעילה במקרה של פרידה ומניעת חיכוכים

מן האמור לעיל אנו למדים כי חלוקת רכוש בין ידועים בציבור ללא נישואין, יכולה להיות מורכבת ומעוררת מחלוקות טעונות מאוד. משכך, במקרים מסוימים, היא עלולה להגיע לפתחו של בית המשפט, שם בני הזוג יידרשו להוצאות כספיות גבוהות, שבעטיין הליך הפרידה יהפוך להיות קשה אף יותר מכפי שהוא ממילא.

לכן חשוב להיות ערים לכך שהדרך הטובה ביותר למנוע מחלוקות בנושא חלוקת הרכוש, היא למנוע אותן מבעוד מועד. הדבר מתאפשר באמצעות חתימה על הסכם ממון (או הסכם חיים משותפים) בין בני הזוג עם מיסוד הקשר הזוגי. 

הסכם ממון / הסכם חיים משותפים לידועים בציבור, יכול להגדיר באופן מפורש מהו רכוש משותף ומהו רכוש אישי השייך לכל צד בזוגיות באופן בלעדי ונפרד, ובתוך כך – למנוע טענות הדדיות לזכויות ברכוש פרטי, במידה ובני הזוג יחליטו להיפרד בבוא היום.

הסכם לחיים משותפים / הסכמי ממון של זוגות ידועים בציבור, ניתן לערוך בתחילת הקשר או במהלכו. לא אחת, כאשר מתקבלת ההחלטה לעבור לגור ביחד, מקובל גם להתייעץ עם עורך דין מומחה לדיני משפחה ועריכת הסכמי ממון והסכמי חיים משותפים, לגבי האפשרות לכונן הסכם שיגדיר את חלוקת הרכוש בין הצדדים באופן ברור ורשמי.

 

מה קורה בהעדר הסכם חיים משותפים להסדרת חלוקת הרכוש בין זוגות ידועים בציבור?

הסדרת חלוקת הרכוש בין בני זוג ידועים בציבור, יכולה כאמור להתבצע בבית המשפט או באמצעות חתימה על הסכם חיים משותפים (או הסכם ממון). הסכם חיים משותפים הוא הסכם משפטי מחייב, אשר קובע את זכויותיהם וחובותיהם של בני הזוג בנושאים שונים, ובהם גם חלוקת הרכוש בתרחיש של פירוק הקשר הזוגי בין הצדדים, שאינה מחייבת הישענות על חזקת השיתוף הרכושית.

יחד עם זאת, במקרה שאין הסכם חיים משותפים שעליו הצדדים חתמו טרום פרידתם, חלוקת הרכוש ביניהם תיקבע על ידי בית המשפט. במצב כזה, בית המשפט יבחן את הנסיבות הספציפיות של כל מקרה לגופו, ויכריע בעניין בהתאם לעקרונות דיני הקניין הישראליים.

במסגרת הדיון בערכאות, ינחו את בית המשפט עקרונות חלוקת הרכוש הקבועים בדין לגבי ידועים בציבור. כאמור, עקרונות חלוקת הרכוש בין ידועים בציבור דומים לעקרונות ברירת המחדל לחלוקת הרכוש בין בני זוג נשואים, הנשענים על חוק יחסי ממון. על פי עקרונות אלו, רכוש משותף יתחלק בין הצדדים באופן שווה בפרידה כמו בגירושין, ואילו רכוש אישי ישוב לבעליו. לעניין זה נשוב ונזכיר:

 

רכוש משותף

רכוש משותף הוא רכוש שנצבר בידי בני הזוג במשותף בתקופת החיים המשותפים, או רכוש שנצבר על ידי אחד מבני הזוג, אך הוכח כי הייתה כוונת שיתוף לגביו.

 

רכוש אישי

רכוש אישי הוא רכוש שהושג על ידי אחד מבני הזוג לפני תחילת הקשר, או רכוש שנצבר על ידי אחד מבני הזוג במהלך הקשר, אך הוכח מפורשות כי לא הייתה כוונת שיתוף בו.

 

כיצד להוכיח כוונת שיתוף בנכס בבית המשפט?

כדי להוכיח כוונת שיתוף ברכוש מסוים בבית המשפט, יש להביא ראיות שתומכות בכך. ראיות אלו יכולות להיות, בין היתר:

  1. אסמכתא לרישום הנכס על שם שני בני הזוג
  2. הוכחות לשימוש משותף בנכס
  3. אישורים לתשלומים משותפים עבור הנכס
  4. הצהרות מתועדות של בן הזוג השני בנדון

בנוסף, במקרה של ידועים בציבור שיש להם ילדים משותפים, בית המשפט ייקח בחשבון גם את האינטרסים של הילדים בעת חלוקת הרכוש. האינטרסים של הילדים יכולים לכלול, בין היתר, את הצורך שלהם במגורים, בחינוך ובביטחון כלכלי.

כך או כך, בית המשפט ייקח בחשבון את הנסיבות הספציפיות של כל מקרה, לכן חשוב להביא ראיות שתומכות בטענות שלכם.

 

חלוקת רכוש לידועים בציבור ללא נישואין – סיכום

החוק בישראל קובע כי לפי חזקת השיתוף, ידועים בציבור זכאים לחלוקת רכוש שוויונית במקרה של פרידה. עם זאת, הסדרי חלוקת הרכוש יכולים להיות מעוגנים באופן שונה במסגרת הסכם חיים משותפים בין הצדדים. הסכם כזה מומלץ לערוך בעזרת עו"ד לענייני משפחה ערב מיסוד היחסים הזוגיים. אולם גם במקרה שאין הסכם חיים משותפים ופרידה עומדת על הפרק, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה שיכוון אתכם לקראת תחילת ההליכים המשפטיים.

לייעוץ משפטי פרטני בנושא חלוקת רכוש לידועים בציבור ללא נישואין – פנו כעת למשרד עו"ד הלנה שמחי.

חלוקת רכוש לידועים בציבור ללא נישואין 
חלוקת רכוש לידועים בציבור ללא נישואין
שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader