רישום ידועים בציבור

ידועים בציבור הם בני זוג שחיים יחד במשק בית משותף, מקיימים חיים משותפים, ומתנהלים כבעל ואישה, מחוץ למסגרת הנישואין הפורמלית. בסקירה הבאה נסביר כיצד רישום ידועים בציבור מתבצע, לאיזה צורך, מהן הזכויות והחובות הנלוות להסדרת מעמד כזה ומתי סיוע של עורך דין לענייני משפחה נחוץ בהקשר זה.

 

מהם הקריטריונים העיקריים לרישום ידועים בציבור?

ידועים בציבור הם בני זוג שמנהלים קשר זוגי בעל מאפיינים רומנטיים ואינטימיים, מקיימים חיים משותפים, ומתנהלים כבעל ואישה מבלי שנישאו האחד לשני/ה באופן רשמי. לכך לרוב נלווים גם חיים בכפיפה אחת במשק בית משותף. יחד עם זאת, במדינת ישראל, אין הגדרה משפטית חד משמעית למושג "ידועים בציבור", ומעמד זה נקבע על פי מבחן עובדתי.

 

לשם מה רישום ידועים בציבור מתבצע?

הכרה כידועים בציבור על ידי המוסד לביטוח לאומי מקנה לזוגות לא נשואים בישראל, את אותן הזכויות והחובות החלות על זוגות נשואים במסגרת הביטוח הלאומי.

 

מהם תנאי הסף לרישום ידועים בציבור?

התנאים לרישום ידועים בציבור בישראל הם:

  • שני בני הזוג הם בני 18 ומעלה.
  • שני בני הזוג מתגוררים יחד במשק בית משותף.
  • שני בני הזוג מנהלים חיים משותפים, ומתנהלים כבעל ואישה – אך אינם נשואים.
רישום ידועים בציבור
רישום ידועים בציבור

 

במה כרוך רישום ידועים בציבור בישראל?

בני זוג שאינם נשואים ומעוניינים להיות מוכרים כידועים בציבור על ידי המוסד לביטוח לאומי, נדרשים להגיש בקשה מיוחדת במסגרת שאלון ידועים בציבור.

 

אילו פרטים יש למלא בשאלון ידועים בציבור?

כדי להיות מוכרים כידועים בציבור בביטוח לאומי, יש למלא כאמור, שאלון מיוחד הכולל פרטים על מערכת היחסים כמו כתובת משותפת ומשך הקשר.

 

אילו מסמכים צריך לצרף לשאלון?

יש לצרף לשאלון זה מסמכים תומכים, כגון:

  • צילום תעודות זהות של בני הזוג.
  • צילום מסמכים המעידים על מקום המגורים המשותף של בני הזוג.
  • צילום מסמכים המעידים על חיים משותפים של בני הזוג, כגון: חשבונות משותפים, חוזה שכירות משותף, ועוד.

בקצרה, יש לצרף מסמכים התומכים בדברים שנכתבו בשאלון, כגון חשבונות בנק משותפים, קבלות על רכוש משותף ועוד. כמו כן יש להביא הצהרות משני עדים המאשרים את היכרותם עם הזוג ומערכת היחסים שלהם.

את השאלון הנ"ל יש לשלוח לסניף הביטוח הלאומי באזור מגוריהם של בני הזוג או להגישו באתר הביטוח הלאומי.

לאחר הגשת הבקשה לרישום ידועים בציבור, המוסד לביטוח לאומי בודק את הבקשה. במידה שהמוסד לביטוח לאומי מאשר אותה, בני הזוג הופכים ידועים בציבור באופן רשמי.

 

החובות והזכויות הנלווים לרישום ידועים בציבור

בני זוג שאושרו על ידי המוסד לביטוח לאומי כידועים בציבור, נהנים מאותן זכויות וחובות כמו בני זוג נשואים בכל הקשור לביטוח הלאומי, למשל:

  • אם אישה יולדת ורוצה שבן/בת זוגה יחליפו אותה בחופשת הלידה, התהליך יהיה פשוט יותר אם הם רשומים מראש כידועים בציבור.
  • גברים שהביאו ילד באמצעות פונדקאות ורשומים כידועים בציבור, יכולים לבחור מי מהם ייקח חופשת לידה ויקבל דמי לידה.
  • אישה שאינה עובדת אך בן/בת זוגה כן, תהיה פטורה מדמי ביטוח לאומי ובריאות אם היא רשומה כידועה בציבור.
  • במקרה של מוות, בן/בת הזוג הנותרים יקבלו קצבת שאירים אם היו רשומים כידועים בציבור.
  • קצבאות זיקנה כוללות תוספת אם בן/בת הזוג מרוויחים מעט, וגם כאן נדרש רישום כידועים בציבור.

לסיכום, הרישום כידועים בציבור בביטוח לאומי חשוב לצורך קבלת זכויות שוות לאלו של בני זוג נשואים.

 

מהם היתרונות הקנייניים של רישום ידועים בציבור?

לרישום ידועים בציבור מספר יתרונות, ביניהם:

זכויות בירושה

זכויות בירושה הן זכויות המאפשרות לאנשים לרשת את רכושם של בני זוגם לאחר מותם. לרישום ידועים בציבור יש חשיבות רבה בהקשר של זכויות בירושה, מכיוון שהוא מעניק לבני זוג את הזכות לרשת את בני זוגם, גם אם הם אינם נשואים. לדוגמה, בני זוג הרשומים כידועים בציבור זכאים לרשת את רכוש בני זוגם, כגון: דירה, רכב, חשבונות בנק, ועוד.

 

זכויות ברכוש

לידועים בציבור זכויות המאפשרות להם לקבל מחצית מהרכוש שנצבר ביניהם לבין בני זוגם בתקופת החיים המשותפים, במקרה של פרידה. לרישום ידועים בציבור יש חשיבות רבה בהקשר של זכויות ברכוש, מכיוון שהוא מעניק לבני זוג את הזכות להכרה בבעלותם המשותפת בנכסים מסוימים מכוח הלכת השיתוף, גם אם הם אינם נשואים. לדוגמה, בני זוג הרשומים כידועים בציבור זכאים עקרונית למחצית הזכויות בדירת מגוריהם, גם אם רק אחד מהם רשום כבעליה בטאבו.

 

כיצד עורך דין דיני משפחה מנוסה יכול לסייע לזוגות בישראל המעוניינים בהסדרת רישום ידועים בציבור?

עורך דין דיני משפחה מנוסה יכול לסייע לזוגות בישראל המעוניינים בהסדרת רישום ידועים בציבור במגוון דרכים, כגון:

  • ייעוץ משפטי: עורך הדין יכול לספק לזוג ייעוץ משפטי בנושא רישום ידועים בציבור, לרבות הסבר על התנאים לרישום, על ההליך להכרה בידועים בציבור, ועל הזכויות והחובות הנובעות מהרישום.
  • הכנת הבקשה לרישום: עורך הדין יכול לסייע לזוג בהכנת השאלון לרישום ידועים בציבור, לרבות איסוף המסמכים הדרושים, וניסוח הבקשה בצורה נכונה.
  • ייצוג בפני המוסד לביטוח לאומי: עורך הדין יכול לייצג את הזוג בפני המוסד לביטוח לאומי בהליך ההכרה בידועים בציבור, במידה שהמוסד לביטוח לאומי דורש הבהרות או מסמכים נוספים ובכל קושי שעלול להתעורר בתהליך.

לסיכום, עורך דין דיני משפחה מנוסה יכול לספק לזוגות המעוניינים בהסדרת רישום ידועים בציבור, ייעוץ משפטי מקיף, וכן לייצג אותם בהליך ובעריכת הסכם חיים משותפים בהמשך לו.

 

הכנת הסכם חיים משותפים – מהלך שמומלץ לבצע לצד רישום ידועים בציבור

כאמור, עורך דין דיני משפחה מנוסה יכול לסייע לזוגות בהסדרת עניינים נוספים הקשורים לחיים המשותפים שלהם. למשל, עורך הדין יכול לסייע לזוגות לערוך הסכם חיים משותפים, המסדיר את תנאי חייהם המשותפים, במישור הכלכלי, ההורי ובכל הקשר אחר שראוי להסדירו פורמלית ולעגנו חוזית.

 

האם רישום ידועים בציבור ניתן לביטול?

זוג שנרשם כידועים בציבור במוסד לביטוח לאומי יכול לבטל מעמד זה אם הם מחליטים להיפרד.

על מנת לעשות זאת, על אחד מבני הזוג לשלוח מכתב בכתב למחלקת הגבייה בסניף הביטוח הלאומי המטפל בתיק שלהם. במכתב יש לציין כי הזוג מבקש לבטל את הרישום שלהם כידועים בציבור עקב פרידה.

הודעה זו תביא לביטול מעמד הידועים בציבור ולשינוי הזכויות והחובות בהתאם.

 

לסיכום – הדרך הנכונה והמומלצת להסדרת רישום ידועים בציבור בישראל

רישום ידועים בציבור הוא צעד חשוב עבור זוגות רבים, המעניק להם הגנה משפטית וביטחון כלכלי. עו"ד דיני משפחה הלנה שמחי בעלת ניסיון רב בתחום דיני המשפחה, ובעלת מומחיות מיוחדת בהסדרת מעמד לידועים בציבור. עו"ד שמחי תוכל לספק לכם ייעוץ משפטי מקיף בנושא רישום ידועים בציבור, וכן לייצג אתכם בהליך ההכרה בידועים בציבור.

עו"ד שמחי ידועה בזכות מקצועיותה, מסירותה והיחס האישי שהיא מעניקה ללקוחותיה, ותשמח לעמוד גם לרשותכם.

אם אתם מעוניינים לקבל ייעוץ משפטי בנושא רישום ידועים בציבור, צרו קשר עם משרד עו"ד הלנה שמחי עוד היום.

שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader