מה דין ירושה עתידית לגבי בן זוג בעת גירושין?

רוב הזוגות המתחתנים אינם חושבים על האפשרות שיחליטו להתגרש בבוא היום, וודאי שלא על ענייני ירושה והמשמעויות הנלוות אליהם. למרבה הצער, השאלה מה דין ירושה עתידית לגבי בן זוג בעת גירושין, היא בין סלעי המחלוקת הנפוצים שזוגות נתקלים בהם בהליכי גירושין. במאמר זה נסביר מה אומר החוק בסוגיה זו וכיצד חתימה על הסכם ממון טרום הנישואין או בתחילתם, יכולה לייתר את הטיפול בנושא מורכב זה בגירושין או בפרידה.

 

מה דין ירושה עתידית לגבי בן זוג בעת גירושין? עו"ד גירושין מסבירה

מבירור שטחי על נושא ירושה עתידית בגירושין נדמה לכאורה שבמקרה של גירושין, ככל שכספי ירושה יגיעו לאחר הגירושין לחזקת אחד הצדדים, הם ישארו בבעלותו הבלעדית מבלי שלבן הזוג לשעבר תהיה זכות בכספים או ברכוש הנ"ל. 

יחד עם זאת, יש כמה יוצאי דופן לעניין זה, אשר עלולים להוביל לתרחיש בו נדרשת חלוקת כספים ונכסים שלכאורה לא היו אמורים להגיע לידי בני הזוג לשעבר. זהו סיכון שיש לתת עליו את הדעת מראש במסגרת עריכת הסכם ממון טרום הנישואין או בתחילת הנישואין, ובמיוחד כאשר יש צד אחד שמגיע אל הקשר הזוגי ממקום של רקע כלכלי אמיד יותר.

מה ההשלכות הכלכליות של גירושין?

ההשלכות של גירושין בין בני זוג הם עצומים, ולכל זוג יש את הסיפור שלו. מבין שלל הסיפורים והאלמנטים השונים הקשורים לגירושין, כולל משמורת על הילדים והנושא החברתי, יש את הנושא הכלכלי, שיכול להוות מכשול אמיתי בדרך למערכת יחסים פרודה ונכונה. לרוב, אנשים לוקחים בחשבון את הנושא הכלכלי ויודעים להגיע להסדר, או שהם חותמים על הסכם ממון.

אחד הנדבכים בתוך חלוקת הנכסים בעת גירושין הוא נושא הירושות, שלא תמיד מקבל את תשומת הלב הראויה לו.

 

מדוע יש חשיבות כל כך גדולה להסכם ממון בהקשר לירושה עתידית?

הסכם ממון הוא לא משהו שקל לגבש גם ללא קשר לענייני ירושה או סעיפים אחרים. הקונספט של ההסכם כולל בתוכו, אם נרצה או לא, ספק לגבי העתיד, גם אם ההווה ורוד. גם בין האנשים שמצליחים להגיע להסכמי ממון כאלו ואחרים, אין הרבה התייחסות לגבי נושא הירושה. נושא הירושה נראה רחוק ולא רלוונטי, וגם לא כל כך קשור לקשר הזוגי בין בני הזוג.

עם זאת, זהו נושא שיכול להפוך רלוונטי בכל רגע נתון, מכל מיני סיבות ויש לתת עליו את הדעת.

מטרתו של הסכם ממון בהקשר לטיפול בירושה עתידית, הינו לוודא מבעוד מועד שכלל הרכוש שמקורו בירושה (בין אם מדובר בנדל"ן, הון נזיל, חסכונות, מכוניות, עסקים, חפצי ערך או רכוש אחר) – ככל שרכוש זה יועבר לחזקת אחד מבני הזוג בלבד בתקופת הנישואין, לא יהיה בר חלוקה כחלק מהסדר איזון משאבים כקבוע בחוק יחסי ממון בין בני זוג, באם בני הזוג יתגרשו או יפרדו חלילה. 

על הסכמי ממון בירושה עתידה מומלץ לחתום עוד לפני שמתחתנים בכדי שסוגיה רגישה זו תוסדר מראש. עם זאת, אין מניעה לערוך הסכם ממון המטפל גם בעניין זה, לאחר החתונה. מעבר לכך, חשוב לציין שעריכת הסכמי ממון המטפלים בירושה עתידית וחלוקתה במקרה פרידה, רלוונטית לא רק לזוגות הנישאים זה לזה אלא גם לזוגות במעמד ידועים בציבור.

 

כיצד משפיעה הירושה על התנהלות בני הזוג בנושאים שונים?

במהלך שנות הנישואים, הרבה מאוד אלמנטים כלכליים בשל החלטות משותפות בנושאים שונים. הרבה אנשים לוקחים בחשבון גם עסקאות בירושה עתידית ואף מבצעים החלטות על פי השיקולים העתידיים לגבי נכסים כאלו ואחרים.

לכן, הסכם ממון על ירושה עתידה הוא בגדר המלצה נכונה מאוד, גם אם שדה המשחק הוא יחסית שווה כאשר נכנסים אל תוך מערכת יחסים. כי ירושה היא דבר הרבה יותר מורכב ממה שניתן לחשוב, ואנשים משתמשים בה בצורות שונות ומשונות. לכן, יש לעגן זאת באמצעות מסמך נכון, ועל ידי עורך דין גירושין מוסמך ואיכותי.

 

דין ירושה עתידית לגבי בן זוג בעת גירושין – סיכום

אם גם אתם מתלבטים לגבי עריכת הסכם ממון שיסדיר את סוגיית הירושה העתידית, דעו כי אתם בחברה טובה. מדובר בנושא רגיש – בדומה לכל עניין ממוני אחרת בגזרה זו, שזוגות רבים מאוד נרתעים מלעסוק בו בתחילת הקשר הזוגי שלהם, מפאת החשש שהדבר יתפס כהתחשבנות.

יתרה מכך, נושא הירושה העתידית הוא נושא שלא נמצא בראש סדר העדיפויות של מי שעומד להתחתן, אך זה נושא שבהחלט יש לתת עליו את הדעת ורצוי אף ליזום פגישה עם עורך דין לענייני משפחה וגירושין על מנת להסדיר את הנושא מבעוד מועד. אולם חשוב להבין שסיוע משפטי בסוגיות הללו, הוא לא רק מקובל ולגיטימי, אלא גם מחויב המציאות. 

כיום זוגות רבים בישראל כבר מבינים היטב את הצורך לערוך הסכם ממון לקראת הנישואין או בתחילתם, כדי שיוכל להניח מאחוריהם את כלל הסוגיות הרגישות הקשורות לזכויותיהם הרכושיות ולפתוח בחייהם המשותפים ממקום של ביטחון כלכלי ושקט נפשי. לא זאת בלבד, אלא שרבים מגלים על הדרך גם – כי בניגוד למה שציפו, "השד אינו נורא כל כך".

ליווי משפטי מקצועי של עורך דין דיני משפחה מנוסה, עם הבנה יסודית של חשיבות הנושא, מסייעת להפיג את החששות ואי הנוחות הנלווית לטיפול בנושא משפטי ופיננסי זה ולהיערך בצורה חכמה לכל תרחיש אפשרי. כאשר התהליך נעשה במקצועיות וברגישות הנדרשת, קל יותר להתחיל את חיי הנישואין ברוגע ובביטחון מלא שהכל יהיה בסדר.

מעוניינים להתייעץ עם עו"ד לענייני משפחה? זה הזמן לפנות למשרד עו"ד הלנה שמחי ולתאם שיחה!

מה דין ירושה עתידית לגבי בן זוג בעת גירושין
מה דין ירושה עתידית לגבי בן זוג בעת גירושין
שתפו בקליק
עו"ד הלנה שמחי
עו"ד הלנה שמחי

עורכת דין הלנה שמחי הינה מומחית בתחום דיני משפחה.
היא בעלת משרד עריכת דין מוביל, כיהנה כסגנית ועדת בתי משפט לענייני משפחה מחוז מרכז, כהנה כסגנית וועדת בתי דין רבניים מחוז מרכז, כיהנה כחברה בועדת ניסוח משפטי של לשכת עורכי דין מחוז ת"א והיא מוזמנת מידי שנה להרצות בכנסים בינלאומיים בכל הקשור לדיני משפחה, גירושין והורות משותפת.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 114 ביקורות
×
js_loader